h1

Traditie

27 december 2010

Families en tradities, dat gaat meestal goed samen. Dat hebben we de afgelopen dagen weer ondervonden. In mijn familie wordt af en toe stevig gediscussieerd. Zo ook weer op kerstdag. Eén van de kinderen zei: “Ze is kleiner dan mij” waarop ik spontaan reageerde: “dan ik” waarop mijn broer riep: “Maar nee, dat is hypercorrectie! ‘Dan mij’ is juist!” Met een hele discussie als gevolg. Mijn moeder kwam aandraven met een stijlboek en taalbijlages uit De Standaard. Mijn schoonzus en manlief kozen ook voor ‘dan ik’. Maar we vonden geen antwoord op de kwestie in het stijlboek of de taalbijlages. Dat heb ik intussen hier en hier gevonden. We hadden gelijk! (En dan te weten dat mijn broer licentiaat Germaanse filologie én leraar Nederlands en Engels is. Gelukkig blog ik anoniem en weet niemand dat het over hem gaat. Of is het ‘over hij’?)

6 reacties

  1. Gelukkig bleef het bij ons gisteren beperkt toch het overmatig nuttigen van allerhande hapjes (met als afsluiter onze geweldige profiterollekes) gecombineerd met een familiekwis voor groot en klein. 🙂


  2. Oh ja, en ik was nog een mokkend, nukkig en wenend kind vergeten, wegens cadeautje niet naar zijn zin.


  3. Het is inderdaad dan ik, want het is “groter dan ik ben”.
    Ik vrees dat ik ook een heel groot correctiegen in mijn lijf heb. Ik steek het op mijn beroeps/studiemisvorming. Niks mis mee, nu zal niemand het nog vergeten en zullen de kinderen punten scoren op het examen Nederlands!


  4. Ik wou dat wij ook over zoiets konden discussiëren… ik heb helaas schoonouders die er steeds in slagen om een gezellige avond te verpesten met hun eigen kinderachtige discussies, steeds weer dezelfde … (die mensen hadden al lang gescheiden moeten zijn, nu maken ze ons het leven zuur, daar kan ik veel over schrijven, maar helaas blog ik niet anoniem 😉 )


  5. Yep, helemaal juist en met de juiste uitleg van Tess. Ik erger mij er ook aan… Even groot ALS en groter DAN IK. Om nog maar te zwijgen over “noemen en heten” 😀


  6. Oh, ik herken zo de ergernis. Hoe dikwijls ik mijn kinderen al verbeterd heb op dat vlak (en noemen/heten en (uit)gerekt/(uit)getrokken en …) maar ze weten het inmiddels wel (en ze verbeteren mij nu constant als ik fouten tegen het Engels maak tijdens gesprekken met de vriendin van zoonlief)



Geef een reactie

