h1

Maten

5 januari 2011

Een vraag voor de creatieve lezers onder u.

Zoals u zich misschien herinnert, ben ik op zoek naar een LBD. Niet dringend. Maar nu het solden zijn, kijk ik rond als ik de kans krijg. Vandaag stond ik in de supermarkt in de Ottobre Kids te bladeren en zag een mooi jurkje. En toen vroeg ik me af of ik dit in de grootste maat voor mezelf zou kunnen maken. Wat denkt u? Riskeren? Of zijn kinderpatronen, zelfs al zijn ze bedoeld voor meisjes die even groot zijn als ik, niet aangewezen voor volwassenen?

9 reacties

  1. Past de grootste maat (een 170 vermoed ik?) in een kinderkledingwinkel je goed? Dan denk ik dat dat wel moet lukken. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd. Hou ons op de hoogte hé.


  2. @ Prutsen: de grootste maat is inderdaad een 170. Ik heb eigenlijk nog nooit een kindermaat gepast. Ik heb maat 36 of een S, soms zelfs een XS en een tijd geleden bleek de veertienjarige dochter van een vriendin een S te dragen waar ik ook in kon. Dus?


  3. Dus: proberen (en mij laten weten of het gelukt is). Als je op veilig wilt spelen, ga dan eerst eens binnen bij de JBC ofzo om zo’n grote kindermaat te passen. Ik kan me voorstellen dat je dat niet echt in een boetiek wilt doen ;-).


  4. Ik denk dat niet zozeer de maten een probleem vormen meestal, dat zal wel lukken. Het verschil tussen kinder- en volwassenenkleding ligt meestal in het model. Maar dat is heel erg persoonlijk, natuurlijk, als het je aanstaat: doen!
    Wat heb je trouwens te verliezen? Wat geld aan stof en een heleboel tijd, meer niet, toch?


  5. Ik heb ook nog een poosje genaaid, heb wel geen enkele ervaring met kleine maten. Ik denk wel dat het doenbaar is, alleen misschien rekening houden met de meer geprononceerde buste- en heupmaten, die bij maatje 170 misschien niet aanwezig zijn! Succes in elk geval!


  6. Ik heb eigenlijk nog veel te weinig ervaring in het naaien om hierop iets te zeggen, maar wat ze mij al hebben verteld is dat een volwassen vrouw er niet zo flatteus uitziet in een rok met een rekker in de taille(band), als je dat al van plan was 😉 en ik zou inderdaad ook rekening houden met de buste en heup voor een jurk. Hoewel ik denk dat jij daar geen last van zal hebben. (“Ik heb maat 36 of een S, soms zelfs een XS” 🙂 )


  7. @ Patsy: Buste is inderdaad nogal beperkt, heupen iets minder, maar ik denk wel dat ik in maat 170 voor kinderen pas. Ik ga ervan uit dat die maat bedoeld is voor meisjes van 14-16 jaar, die vaak evenveel of meer borstvolume hebben dan ik :-).


  8. wat je kan doen is het eventjes in mekaar stikken in een proefstofje. Dan de aanpassingen doen en die netjes met een stiftje op de stof tekenen, opnieuw je patroontje maken en je hebt een basispatroon voor je LBD én voor al je kleurige zomerjurkjes voor de zomer! succes!


  9. @ Marleen: ja, dat zou ik kunnen doen. Dan heb ik meteen een perfect patroon voor een hele reeks jurkjes. Goeie tip! Bedankt!



Geef een reactie

