h1

Vrijdag vraagdag

21 januari 2011

Gisteren werd hier gediscussieerd over de leeftijd waarop onze kinderen een gsm krijgen. De oudste is nu 11 (zesde leerjaar) en hij beweert dat de hele klas medelijden met hem heeft omdat hij nog geen gsm heeft. (Net zoals onze jongste zoon beweert dat heel zijn klas – 9 jaar – vierde leerjaar – om 21 uur gaat slapen.) Wij vinden dat hij geen gsm nodig heeft. Als hij in de middelbare school zit, mag hij er zelf één kopen, als hij dat wil. En als hij die dan kwijt speelt of stuk laat vallen of een modernere versie wil, mag hij zelf een nieuw exemplaar kopen.

En u, lezers met baby’s en kleuters, wat gaat u doen als het zover is? En hoe hebben de ouders met oudere kinderen dit aangepakt? Ik ben benieuwd.

22 reacties

  1. Bij ons kreeg de oudste er één bij haar vormsel. Enfin, dat was toch de bedoeling. Maar haar vader gaf die 3 weken ervoor ineens toch. Vond ik beetje onnozel van hem, maar ik ben er dan ook van gescheiden voor iets.

    De meeste kinderen in haar klas kregen er toen één (een aantal hadden er al één). Lijkt mij een goede leeftijd om er één te geven. En om het hen dan nog te ontzeggen, dat vond ik ook niet nodig. De enige zijn zonder gsm is niet bepaald leuk.

    Zij gebruikt hem nog niet zoveel eigenlijk. Had verwacht dat het erger zou zijn. Ze heeft wel een gewone gsm gekregen (alléja: met uitklapbaar klavier). Sommigen kregen zo’n smartphone maar dat vind ik er ver over. Voor je het weet, zijn ze hem kwijt of is hij gestolen.


  2. Tot voor kort was het gemakkelijk: onze dochter (8j – 4e lj) had ooit eens op het nieuws gezien dat gsm’s slecht zijn voor de hersenen van kinderen. Nooit wou ze zo’n ding, ze kwam zelfs niet in de buurt van die van ons. J
    Onlangs kregen we de vraag vanaf welke leeftijd het geen kwaad meer kan. Het antwoord van mijn man (26 j 😉 ) leek toch niet echt aan te slaan.
    Blijkbaar beginnen veel ouders al kinderen vanaf het 4e lj een gsm te geven???

    Alle gekheid op een stokje. Vanaf ze met de fiets naar school gaan en een gsm een functie krijgt (ook zoiets als tegen 1e middelbaar denk ik) kan er over gesproken worden, tot dan is het hier ook njet.

    Dat uur om te gaan slapen… hier gaan ze inderdaad om 21 uur slapen. De jongste is 6, en dat is eigenlijk al lang zo. Ik heb het wel eens geprobeerd om ze vroeger in bed te steken, maar dan zijn ze veel te vroeg wakker. Maar ze hebben nooit veel slaap nodig gehad. En wii zijn laat thuis… Geen ochtendmensen hier.


  3. Interessante vraag, vermits dit probleem er vroeger gewoon niet was. En tegenwoordig de meeste mensen niet meer zonder hun gsm kunnen.


  4. Ik kreeg er een op mijn 16e en ben er ook niet van gestorven. 😉


  5. Ik zal wel zien wanneer ze met zo’n vraag naar huis komt. Maar voorlopig denk ik ook 1e middelbaar, aangezien ze dan normaal gezien met de fiets naar school zal gaan.
    Maar dat is pas binnen 10 jaar, wie weet hoe alles evolueert. Misschien vliegt ze dan naar school met een jet pack terwijl ik die vlucht vanop mijn i pad kan monitoren. Ofzo. 😉


  6. Bij ons hebben ze elk een gsm vanaf hun vormsel, zoals de meesten uit hun klas toen. De eerste 2 jaren was dat gebruik nog vrij beperkt, maar nu lijken ze vergroeid met hun gsm. Zoonlief is intussen aan zijn 2e toestel bezig. Een smartphone vind ik echt overdreven, dat hebben ze helemaal niet nodig! Ik hoor van ons kinderen ook dat er al zijn met een i-Phone, da’s toch compleet te gek…


  7. Zelf zal ik niet snel toegeven op het argument ‘iedereen heeft’ … want dat is hopeloos. Toegeven aan dat argument betekent dat je je kind leert dat het zich moet conformeren aan een groep, alleen omdat die groter is. Toegegeven dat is niet altijd makkelijk en wij bezwijken ook soms nog.
    Onze kinderen hebben hun zoveelste GSM vanaf 1e middelbaar en ik vind dat heel spijtig. Het is een lichaamsdeel geworden. Onze dochter kreeg onlangs om 5 uur een berichtje van een vriendje dat niet kon slapen. De volgende stap is hier ook al gezet : de ontdekking van internet via GSM. Facebook is zeer aantrekkelijk. Ik denk dat je best goede afspraken maakt vooraf. Wij hebben het een beetje moeten ‘indijken’, juist omdat we nooit gedacht hadden dat het zo’n vaart zou gaan.
    Verder denk ik – zeer ouderwets – dat ik dat nooit gemist heb vroeger. Van de jongste vraag ik mij af of ze nog wel echt alleen kan zijn, zonder pc, zonder gsm …


  8. tgoh… da’s nog wat de ver van mijn bed show
    nu denk ik dat ik niet zal plooien, maar dat dacht ik van zoveel 😉
    we zullen dus nog wel zien is zo ongeveer het veiligste dat ik kan zeggen


  9. Ik heb nog geen idee wat ik zal doen eens die situatie zich voordoet. Binnenkort ga ik wel naar een voordracht “opvoeden in een verwenmaatschappij” van Marijke Bisschop http://www.marijkebisschop.com
    Zij zou daar een goed antwoord op kunnen geven…
    Ik hou je op de hoogte 😉


  10. Heikele kwestie.
    Wij lopen hier niet erg hoog op met conformeren aan de rest van de groep… bovendien is er de gezondheidsoverweging. Nee, ik ben geen freak die gevaarlijke straling en toestanden ziet in elk nieuw snufje. Ik ben daarentegen wel een mama met geneesheren in de familie die bevestigen wat al langer de ronde doet: gsm gebruik is nefast voor hersenen in ontwikkeling. Het grijpt namelijk fysiek in op die ontwikkeling. En laten de hersenen nu nog in volle ontwikkeling zijn tot ongeveer 18 jaar.

    Ik ben geneigd die lijn te volgen. Bovendien heeft een mens al die dingen à fond niet nodig. Zelf heb ik mijn gsm anderhalf jaar geleden uit roulatie genomen en ik heb hem welgeteld twee keer gemist in al die tijd. Goede afspraken en planning maken veel gsmverkeer overbodig heb ik ondervonden.


  11. goh de mijne zijn nog wat klein om daar nu al over na te denken. Maar mijn metekindje is 12 (1e middelbaar). Zij kreeg er 1 (een heel basic exemplaar) op 31 augustus omdat zij vanaf 1 sept met de bus naar school moest en terug en haar mama geruster was als ze een smsje kon sturen of in nood bellen. Ze heeft een pay & go kaart en daar wordt elke maand een een heel klein bedrag opgezet om de noodzakelijke communicatie mee te doen, niet om urenlang met vriendinnen te bellen/smsen. Ze mag elke dag als haar huiswerk gedaan is 15 min. vrij internetten onder toezicht van de mama of papa. En zij gaat slapen om 20.30 uur daar valt niks tegenin te brengen heb ik al gehoord 🙂


  12. Ik denk dat het praktisch nut ervan eerder doorweegt dan de leeftijd: als ze veel zelfstandig de baan op zijn, als er dikwijls wisselende afspraken met mama en/of papa zijn om hen aan de diverse activiteiten op te halen, e.d.m. dan kan het aangewezen zijn om hen al vroeger een gsm te kopen. Dat hangt wat van de situatie (en de mate van zich ongerust maken van de ouders) af.
    En dan nog. Onze kinderen hadden hun eerste gsm ergens rond het begin van het middelbaar (mooi cadeau ook voor de plechtige communie), maar mijn jongste dochter al een stuk vroeger. Er was ooit eens een misverstand met mijn ouders voor een afspraak, waardoor het even duurde vooraleer ze elkaar terugvonden, en mijn moeder moest en zou een gsm voor de dochter kopen. Resultaat: op school mocht die niet gebruikt worden, dus lag die af en vergat ze die bij het naar huis gaan weer aan te leggen, ofwel had ze hem niet bij zich, ofwel was de batterij plat, … kortom, op die schaarse momenten dat hij dan echt eens nodig was, was hij waardeloos. Pas nu (ze is nu 14,5) begint ze die te gebruiken.
    En dan is er nog iets waarover discussie kan gevoerd worden: de kosten van het gebruik. De aanschap van een gsm is 1 zaak, maar hoe zijn de afspraken voor de telefoonrekening (normaal gezien moeten ze dat bij ons zelf betalen, tenzij ze bv. op reis gaan en ik dan absoluut wil dat ze zelf kunnen bellen, je weet maar nooit, dan durf ik al eens te sponsoren, voor mijn eigen gemoedsrust)


  13. Toen onze zoons “die leeftijd” hadden, waren er nog geens gsm’s. Ik ben nieuwsgierig hoe zij het met hun kroost gaan aanpakken, want bij de oudste zijn dochters zit “die leeftijd” er wel aan te komen.

    Maar dat “laat opblijven” ken ik wél. Zoon 1 wist in het 4de ook te vertellen dat hij de enige was die zo vroeg in bed moest. Ik heb zelfs niet tegengesputterd. Hij mocht prompt opblijven zolang hij zelf wou. Tegen halfnegen hebben we hem zwaar slapend in bed gelegd. Het was géén zicht zo ondersteboven in die zetel…


  14. […] Dankzij dit bericht ging ik opeens weer in oudewijvenmodus met gedachten als “de jeugd van tegenwoordig…” en “in onze tijd…”. Want in mijn tijd, toen moesten mijn ouders zich het hoofd nog niet breken over de leeftijd waarop ik een gsm zou krijgen. Wij kregen bij ons vormsel nog standaard-twintigste-eeuwse-verwennerijen als een radiowekker, een fiets of een horloge. Ik zeg wel degelijk ‘of’, want ik viel enkele jaren geleden van mijn stoel toen een aangetrouwd neefje voor zijn plechtige communie een laptop én een gsm én een stapel dvd’s én een Nintendo DS kreeg. Een mens vraagt zich af waarmee je zo’n kind in de toekomst nog eens een plezier zal kunnen doen. […]


  15. Wij zeggen nu dat ze er pas een mogen kopen als ze naar het middelbaar gaan, om bereikbaar te zijn. Wij zeggen nu dat ze die dan ’s avonds moeten afzetten en in de keuken moeten laten liggen. We zullen zien hoelang ons standpunt stand houdt.


  16. Ah, mijn kids (17 en 15) hebben een gsm gekregen toen ze naar het 1ste middelbaar gingen
    (geen dag eerder)

    Hebben beiden GEEN pc of laptop op hun kamer, dat is bij ons gewoon in de living, staat geen limiet op.

    Oudste gaat slapen om kwart voor 10; jongste om half 10. ze vinden dat beiden veeeeeel te vroeg, (maar ze klagen wel altijd dat ze nog moe zijn als ze moeten opstaan, daarmee)

    Gsm blijft beneden als ze gaan slapen. Als ik de gsm in hun kamer vind zijn ze hem de dag nadien heel de dag kwijt


  17. Wat de oudste zoon beweert, denk ik dat inderdaad de regel wordt… Bij ons op school doken de eerste GSMs in het tweede (!) leerjaar op, tegen het vierde leerjaar had bijna de helft een GSM (soms afdankers van de ouders maar dat maakt niet uit) en vandaag kwam dochter E (nu zesde leerjaar) thuis met het volgende bericht: “Mama, Seppe & ik zijn nog de enige ‘normale’ kinderen in onze klas (gesplitste klas van 15 lln). Wij zijn de enigen die nog geen GSM hebben, die geen TV hebben in de keuken en/of die geen TV hebben op onze kamer. Waarom hebben die dat allemaal nodig???”.

    Wij zijn van het principe dat ze een (basic) GSM krijgen op hun twaalfde verjaardag (wat voor de beide kinderen valt na het einde van het zesde leerjaar) met een aantal afspraken: niet ’s avonds mee naar bed, een beperkt beltegoed per maand en geen vastgroeiing aan de oren…

    Ik verwacht dat er een aantal van haar klas met het lentefeest of de plechtige communie (wordt geen van beide hier gedaan dus hier ook geen optie op dit soort van kadoos) laptop, TV, nieuwe GSM, Ipod Touch, iphone etc gaan krijgen, dat zie ik nu al gebeuren. Maar daar ga je als ouder zo ver in als je zelf wil. Wij hebben altijd duidelijk gesteld dat het geen zin heeft om achter die dingen te zeuren, en het heeft hier nog nooit voor problemen gezorgd.

    Wat betreft bedtijd: dat valt hier ook tussen kwart na negen en half tien (6de en 4 de leerjaar). Sinds we verhuisd zijn kunnen ze bijna 3 kwartier langer slapen, dus voor hen is dat pure luxe na 9 jaar voorschoolse opvang!


  18. @Saskia: die laatste tip van jou vind ik wel geslaagd, die bewaar ik op mijn vaste interne schijf!


  19. @ Inge: dan hebben ze gisteren naar de uitzending van Basta over Sabam kunnen kijken ;-).


  20. Hier is het nog een beetje lang om er al zeer concreet over na te denken, maar als ze er een krijgen zal het vermoedelijk ergens rond het eerste middelbaar zijn of zo. Alleen, da’s nog 8 jaar en in die tijd kan er veel gebeuren. En in die 8 jaar zal ons nog veel gezaag te wachten staan vrees ik, want vandaag ging ik de oudste uit de opvang halen en die had een ‘gsm’ op zak (een geplooid stapeltje papier). En dan te bedenken dat ik zo blij was toen ik die papiertjes zag, want ik dacht dat hij eens iets getekend had… 🙂


  21. @Inge, consequent zijn dan he? En niet bezwijken voor hun smeekbedes, want het is precies alsof je hun arm afkapt !
    (maar de keren dat ze mét gsm gaan slapen zijn kan ik op 1 hand tellen) idem dito trouwens over gsm’n tijdens het eten (als ik het zie, pak ik hem af)
    pubers zijn gespialiseerd in grenzen uittesten !


  22. Onze zoon en dochter kregen een gsm voor hun 15de verjaardag. Ze waren de enigen in hun klas die er op dat moment nog geen hadden. Ze hebben daar geen trauma aan overgehouden, hoor.



Geef een reactie

