h1

Gelezen in de krant

25 januari 2011

Tijd voor een nieuwe rubriek. Gelezen in de krant. Met commentaar op uitspraken, gebeurtenissen, verhalen,… uit De Standaard, want dat is de krant die wij hier lezen. Het is de bedoeling wekelijks in het weekend iets te posten in deze rubriek.

Reynders over Philippe Moureaux: “Als hij niet zo op mijn ontslag (noot: als voorzitter van de NMBS) zou hebben aangedrongen, zou ik de PS nooit zo bestookt hebben als politiek leider.” Hoe triest en kleinzielig, die persoonlijke vendetta’s, dat wraak nemen. Ik heb de indruk dat dit bij Leterme, De Wever, DiRupo ook speelt. En waarschijnlijk bij nog heel wat politici. Voor mij maakt dat (onder andere) het verschil tussen een politicus en een staatsman. Helaas wordt er nu onderhandeld tussen politici, niet door staatsmannen. Die dan bovendien onderhandelen voor het welzijn van één taalgroep, niet voor het welzijn van zoveel mogelijk burgers van dit land met klemtonen volgens hun eigen ideologie.

Uit een interview met Oscar van den Boogaard: “Ik word gedreven door het verlangen naar onvoorwaardelijke liefde. Ook al botst ze met de werkelijkheid, en is ze in veel gevallen niet te verwezenlijken, ze is mijn doel en mijn leidraad in het leven.” De mijne ook. Al ben ik al dikwijls met mijn kop tegen de muur gelopen en al zal dat nog dikwijls gebeuren, vrees ik.
Verder in datzelfde interview: “Ik beschouw het leven als iets bijzonders en kostbaars, en als een enorme kans om het zo fantastisch mogelijk te maken. Dat probeer ik constant te doen, voor mezelf, voor mijn omgeving, voor de wereld.”
En nog: “Mijn moeder heeft me als kind altijd het gevoel gegeven dat ik ontoereikend was, omdat ik haar niet gelukkig kon maken. Misschien is dat wel het meest perverse van kindermisbruik; de ouder zadelt het kind met het schuldgevoel op.” Voor mij alweer een bevestiging dat zoveel problemen bij volwassenen hun oorsprong vinden in de kindertijd.
“Schuilen schuldige en slachtoffer allebei in mezelf?”
“Als je een ideaal hebt en je staat in de wereld, heb je wel altijd iets te zeggen.”
En deze vind ik prachtig: “Net omdat ik mijn binnenkant heb uitgeklaard, kan ik me op de buitenwereld richten.” Voor mij zegt dat zoveel als: pas wanneer je in het reine bent met jezelf, kan je je ten volle op anderen richten.
Interessante man, die Oscar van den Boogaard.

One comment

  1. Interessant! En leuke nieuwe rubriek. Ben benieuwd naar de rest! 🙂



Geef een reactie

