h1

Min vijf

7 februari 2011

Zoonlief (8 jaar, vierde leerjaar) komt thuis met een wiskundetoets: -5 -> babbelen. Hij had het verhaal vorige week al verteld en vandaag hoorde ik het nog eens. Volgens hem werd er te veel gepraat toen de juf uitleg gaf over de toets die ze dadelijk gingen krijgen. Waarop de juf zei: “Wie nu  nog praat, krijgt -5!” Na haar uitleg over een volgende oefening van de toets, zei zoonlief: “Oh, ik ga dat andersom maken!”, waarop hij -5 kreeg, nog voor de toets begonnen was. Terecht natuurlijk. Ze had hen verwittigd en zoonlief zei toch nog iets. En toch ben ik gefrustreerd en geïrriteerd door de beslissing van de juf. Niet om die punten. Niet om de straf op zich. Wel omdat ik voel dat de juf hem niet begrijpt, verkeerd inschat, hem niet weet aan te pakken en hem moeilijk kan motiveren. Zo’n in zijn ogen zware en onrechtvaardige straf (want er wordt zo dikwijls gepraat in de klas en nog nooit heeft ze daar zo’n zware straf voor gegeven, vindt hij), zal de band zeker niet verbeteren en zijn motivatie niet verhogen. Grrr!

Advertenties

2 reacties

  1. Het is elk jaar weer afwachten. Welke juf/meester en hebben ze mijn kind(eren) door. Na een schoolwissel zijn we intussen verzekerd van tenminste begrip en een juiste aanpak door de zorgco, maar er hangt toch ook zoveel af van de klasleerkracht. Ik (her)ken het gevoel en de verzuchtingen.


  2. We hebben vorige week iets vergelijkbaars met S. (10j) voorgehad.
    Hij was het blad van huiswerk in de klas vergeten; dus: huiswerk niet kunnen maken. S. krijgt, en terecht, het huiswerk + een “extra taakbladje met rekenoefeningen”.
    Als kinderen in de klas van S. sneller klaar zijn met hun oefeningen, dan mogen ze zich “in stilte bezighouden tot de rest klaar is… ze mogen dan ook surfen op het internet en grappige fimpjes op youtube bekijken. S. was die dag snel klaar en vond het een slim idee om zijn extra taak al in de klas af te maken en gaf het heel fier af aan de juf.
    De juf kon dit niet appreciëren; want het moest wel degelijk “thuis” gemaakt worden, en niet in de klas.
    Resultaat: Tranen van onbegrip thuis.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: