h1

Vrijdag vraagdag

18 februari 2011

Opvoeden, voorwaar geen gemakkelijke taak. Hier toch niet. Afgelopen zondag en maandag waren we in Disneyland, door omstandigheden met maar twee van onze kinderen. Het was een vreemde ervaring. Rust. Geen enkele ruzie. Ik herhaal: geen en-ke-le. Geen opstandigheid. Geen boosheid. Geen discussies. Geen gezeur. Uren wachten zonder hangen, trekken, duwen. Geen gekibbel. En nee, dat was niet omdat ze maar met twee waren. Echt niet. Voor ons was het een geruststelling. Dat we het tot nu toe dan misschien toch niet zo slecht gedaan hebben, met dat opvoeden. En we beseften eens te meer dat het niet eenvoudig is (eufemisme) om kinderen op te voeden die geleverd werden met een uitgebreide handleiding in een vreemde taal die we niet helemaal beheersen en met een werkingsmechanisme dat af en toe tilt slaat zoals een computer die blokkeert. En de helpdesk is niet altijd te bereiken en weet het dikwijls ook niet. 

Ik dwaal af. Opvoeden. Ik had het vorige keer al over dingen die je je kinderen misschien wil meegeven. Reizen. Restaurantbezoeken. Dat soort dingen. Deze week wil ik eens weten welke activiteiten u uw kinderen ‘oplegt’ en waarom. Zwemles? Jeugdbeweging? Muziekschool? Dictie? Een bepaalde sport of sporten in het algemeen? Iets anders?

10 reacties

  1. Ik heb geen kinderen, maar toch: Ik zou ze zeker naar de zwemles sturen, omdat zwemmen gewoon leuk is en handig als je later wilt varen of …
    Verder zou ik ze graag muziekschool of jeugdbeweging laten doen, maar dat lijkt me hun eigen keuze. Ik zou ze (net als mijn ouders bij mij deden) wel voor een sport laten kiezen die ze dan minstens een jaar moeten volhouden.
    Maar ik vermoed dat alles een beetje afhangt van de moment zelf, en het kind in kwestie.


  2. Tot hij 6 is: niks! Thuis, spélen! Daarna mag hij eens gaan kennismaken met de jeugdbeweging en als hij het leuk vindt mag hij dat doen. Voor de rest zie ik wel wat er ons pad kruist maar één ding is zeker: ik ga geen taxichauffeur spelen. En ik ga mijn kinderen een heel belangrijke les leren: rustpunten inbouwen in je leven, iets doen omdat je het zelf wil doen en niet omdat anderen of de maatschappij het je opleggen. Dat ze niet opgebrand zijn tegen hun 40e zoals ik nu vele rondom mij zie opbranden…


  3. Dat is een moeilijke, omdat ik zelf als kind van de ene activiteit naar de andere ging, en ik had daar helemaal geen problemen mee. Dus moet ik er hier alvast opletten dat dat niet zo vanzelfsprekend is.
    Maar wat ik ze wil meegeven: zwemmen moeten ze leren, sowieso, als ze het kunnen, mogen ze kiezen: naar de zwemclub of een andere sport (ik ben nogal van mening van een gezonde geest en gezond lichaam). De jeugdbeweging zal ik zeker proberen voor onze oudste, dat is gewoon een buitenkind. Maar als hij dat echt niet leuk vindt, geen probleem. Muziekschool zal ik ook wel promoten, maar ook hier: als ze er echt geen zin in hebben, zal ik ze niet pushen.
    Voor de rest wil ik vooral naar mijn kinderen zelf proberen luisteren, hebben ze ergens zin in, zal ik hen niet tegenhouden.


  4. Ik heb als kind nooit deftige leren zwemmen en vond dat altijd jammer. Gelukkig kan ik nu wel zwemmen ;-). Voor onze kinderen is leren zwemmen van de ‘moetes’. De oudste volgt nu al jaren zwemles en is het nog altijd niet beu.
    Daarnaast is er tekenacademie. Je kind elke week naar de kine sturen voor z’n schrijfmotoriek kost ook veel geld. Elke week een uurtje tekenschool zorgt ervoor dat die motoriek ook geoefend wordt.
    En tot slot de jeugdbeweging. Dit is een magje. We zijn daar soepel in, is er een feestje of was het weekend al druk, dan mogen ze thuis blijven als ze echt geen zin hebben.
    Je ziet, bij ons valt het nogal mee. De oudste gaat tijdens de week nog één keer naar logo en voor de rest is alleen de activiteitenkalender gevuld op zaterdag en zondag. Meer dan genoeg.


  5. Och, tegenwoordig moet er al zoveel dat de vrije tijd toch nog een beetje leuk moet zijn

    De enige voorwaarde die ik stelde was: als je eraan begint en je vindt het nog leuk na de proeflesjes moet je het hele jaar nog gaan.
    Na dat jaar mag je kiezen of je nog verder doet of niet.

    Enja, ik heb ook uuuuren in de rij gestaan om hun ergens in een of andere dansschool in te schrijven (waar ze perse wooden gaan), om dan nadien kindlief te horen zeggen: ik doe dat toch niet graag in feite.

    Chiro: hebben we geprobeerd, was was leuk voor kind zonder gebruiksaanwijzing, terwijl kind met aanvaard werd door de groep. Tsja, wat doe je dan? Uiteindelijk zijn ze er allebei mee gestopt omdat wij niet elke zondag thuis wensten te blijven terwijl er eentje naar de chiro ging en de andere niet.

    Nu hebben ze allebei hun activiteiten gevonden die ze graag doen. (eentje meer indivuduele dingen, andere meer sociale)


  6. Moet dus zijn:

    terwijl kind met NIET aanvaard werd door de groep.


  7. Niks moet, maar wat wel geprobeerd moet worden is: één sportieve activiteit, één creatieve activiteit en één groepsactiviteit. Hoe ze dat willen invullen mogen ze zelf kiezen. In het geval van Grote Pruts is het tennis, muziekacademie en chiro geworden. En tot nog toe vindt hij het heel leuk. Maar als hij niet meer wil, moet het ook niet. Zolang hij maar geprobeerd heeft. En ook hier geldt de regel: eens begonnen moet het jaar/seizoen uitgedaan worden.
    Grote Pruts heeft nu nog genoeg vrije tijd over om echt te spelen. En dat is ook niet onbelangrijk.


  8. Ik wou de mijne graag in de jeugdbeweging krijgen maar het lukte niet. Ik stel mij tevreden met dansles (is beweging), het koor (omdat ze dat wilden) en tekenacademie (de jongste). Mij lijkt het dat ze het graag moeten doen en dat het niet teveel mag zijn want daar is iedereen de dupe van.


  9. We zaten in de auto op de terugweg van de paardrijles en ik hoor mijn oudste Meissie tegen haar vriendinnetje zeggen: “…dat staat op mijn ‘moetjes-bord’…”. Daar schrok ik eerlijk gezegd wel van. Dat ‘moetjes-bord’ is een magneetbord waarop de weekplanning staat, wie de poes welke dag eten geeft, dat ze hun brooddoos op het aanrecht moeten zetten, of er tennis is op woensdag, etc. Ik heb het nooit ervaren als een bord waarop staat dat ze MOETEN dit of dat doen, het zijn de dagelijkse afspraken in mijn ogen. Ik had nooit gedacht dat mijn Meissies denken dat ze MOETEN tennissen, MOETEN paardrijden, MOETEN naar verjaardsfeestjes gaan. Ze vroegen of ze die dingen mochten doen, wij hebben overlegd en ‘ja’ gezegd. Ze MOGEN tennissen, ze MOGEN paardrijden, ze MOGEN naar feestjes gaan 🙂
    Ik heb thuis nog even gepolst naar die opmerking en gelukkig is het niet zo dat mijn meiden zich verplicht voelen al die dingen te doen. Het ging er vooral over dat ze toch ‘MOETEN hun jas ophangen, schoenen opruimen, boekentas leegmaken, huiswerk maken, etc.’ En dat zijn inderdaad dingen die ze moeten doen, al de rest, dat mag gewoon…


  10. Bij ons moesten ze zwemmen, om zichzelf in het water te kunnen redden ( enomdat ik het zelf niet kan?). Maar ze kunnen het ondertussen wel en zwemmen nog steeds. Sowieso moeten ze iets van sport doen of bewegen. Dat verplichten we. De twee meisjes dansen nog, zoon en oudste dochter doen karate.
    De regel is ook dat als ze aan iets beginnen, ze ook hun jaar moeten uitdoen. (de oudste dochter heeft een jaar geturnd).
    Daarnaast gaan ze ook naar de chiro. Soms vertrekken ze met tegenzin, maar bijna altijd bleek het achteraf leuk te zijn. Ze doen individuele sporten, en we vonden het enerzijds belangrijk dat ze leerden in een groep omgaan en anderzijds dat ze kinderen uit de buurt leerden kennen. Ze gaan namelijk in het centrum naar school.

    Daarnaast verplichten we niets. Ze mogen nog dingen doen, weliswaar als het past in de agenda’s (zo is het dansen er sinds februari bij gekomen).

    Verder is het wel gemakkelijk dat ze met minstens twee dingen doen. Komt toevallig zo uit. Ze komen ook op een leeftijd dat het al makkelijker wordt om ze zelf ergens naar toe te laten gaan.



Geef een reactie

