h1

Gelezen in de krant

10 maart 2011

Overal in ons huis kom je tegenwoordig kranten tegen. Kranten waarin ik passages heb aangekruist om er iets over te bloggen. Aan bloggen kom ik de laatste tijd echter zelden toe, dus blijven de kranten liggen. Dat kan zo niet langer, heb ik vandaag besloten. De kranten moeten weg. Daarom de komende dagen een (kleine) bloemlezing uit wat me de laatste tijd opviel in de krant.

Het verhaal Koekelberg. Ik ga er altijd vanuit dat mensen in topfuncties die betaald worden met belastingsgeld en budgetten krijgen uit de schatkist, met ons belastingsgeld omgaan zoals een goede huisvader dat zou doen. Weloverwogen, spaarzaam, dat soort woorden komt dan in me op. In business vliegen voor de prijs van 2.664 euro per ticket, trolleys van Delvaux kopen, in een vijfsterrenhotel slapen, dat vind ik niet spaarzaam. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de noodzaak van de trip en het aantal delegatieleden. Ik begrijp trouwens niet waarom die trolleys moesten worden aangekocht. Zou Koekelberg zelf geen koffers hebben? Of moesten daarin pralines, USB-sticks en balpennen worden vervoerd?

Het onderwijs. Overvolle kleuterklasjes. “Twintig kindjes, dat is ideaal,” zegt een juf. Ik vind dat ook. In onze kleuterschool werd dat zelden gehaald. In de lagere school trouwens ook niet. Eén van onze dochters heeft haar hele kleuterschoolperiode in een klas van bijna 30 kinderen doorgebracht. Ik hoopte altijd dat de school dit steeds terugkerende probleem zou oplossen met graadklassen, maar dat is nooit gebeurd. Ik hoop dat de minister van Onderwijs toch eens goed zoekt naar een fundamentele oplossing voor dit probleem.  

De hoofddoek. Ik begrijp de steeds terugkerende heisa over de hoofddoek niet. Zolang iemand zijn/haar job goed doet, maakt het toch niet uit wat hij/zij draagt en welke overtuiging hij/zij uitstraalt? Wordt u minder goed bediend in de Hema als blijkt dat de kassierster een moslima is? Waarom mogen mensen niet uiten welke geloofsovertuiging ze hebben? Zelfs ambtenaren mogen van mij een hoofddoek dragen. Ze worden toch niet neutraal omdat ze die hoofddoek afleggen? Mensen zijn niet neutraal. Mensen hebben overtuigingen, vooroordelen, meningen. Zolang ze hun werk goed doen en hun klanten correct behandelen, mogen ze van mij dragen wat ze willen, behalve tekens die wijzen op racisme.

Oudste prostituee van Brussel stopt ermee. Hoe weet zo’n journalist dat?

2 reacties

  1. 100 % akkoord over de hoofddoek, ik snap dat totààl niet! Kleuterklasjes: mijn zoontje zal op het einde van het jaar met 22 in een klas zitten, ze zijn begonnen met 8. Ook in de andere kleuterklassen max. 22 kindjes. En dat voor een stadsschool, ik vind dat een hele ferme keuze. Hopelijk gaat mr. Smet er zich niet mee moeien en verplichten om er kindjes bij te zetten. En Koekelberg, het feit dat het kàn geboekt worden allemaal, dat snap ik dus sowieso al niet. Als ik ne stylo wil bestellen op mijn werk moet ik daar toestemming voor krijgen, als wij met een zakenrelatie iet willen gaat eten moet verantwoording afgelegd worden over keuze restaurant en budget … en dat gaat dan over 30 euro per couvert. Maar bij de politie kan je blijkbaar zomaar zonder verpinken smijten met andermans geld, ik moet dringend veranderen van job 🙂


  2. budgetten: Ik zou ook, net als gij, verwachten dat daar weloverwogen en spaarzaam wordt mee omgedaan. En ik snap ook niet dat dat zo moeilijk is.
    hoofddoek: Groot gelijk!!! Ik vind dat je zo een nieuwe goede wet beschreven hebt.
    prostituee: contact houden met alle prostituee’s in Brussel hé 😉



Geef een reactie

