h1

Seksuele voorlichting

5 mei 2011

Dochterlief (10 jaar) vertrekt binnenkort op zeeklassen. Op de lijst met dingen die de leerlingen mee moeten nemen staat ‘maandverband’. De juf had gezegd dat ze dat toch maar het best meenemen, ook als ze nog nooit ongesteld zijn geweest. “Ik neem dat niet mee, hoor!” zei dochterlief gedecideerd. Waarop ik zei dat de juf dat waarschijnlijk had gezegd omdat je ook op zeeklassen voor het eerst ongesteld kan worden. “Mama! Ik toch niet. Ik heb nog niet eens borsten!” Sic. Ze had in een boek gelezen dat je eerst borsten krijgt en dan pas ongesteld wordt. Kleine zus (nog net geen 8) wou weten wat maandverband is en waarom je dat nodig hebt. En dus volgde een korte les seksuele voorlichting. Over eicellen en zaadcellen en een nestje voor de baby en bloedverlies als er geen baby komt, tot aan het bewuste maandverband. Waarop ik met de dochters naar de badkamer trok om maandverband en tampons te tonen. Een kleine uitleg over het gebruik ervan. Met twee heel geïnteresseerde dochters. “Als je gaat zwemmen, moet je een tampon gebruiken, hè,” zei de oudste. “Huh?” zei kleine zus. “Waarom? Om in je oren te stoppen of wat?”

14 reacties

  1. Hahaha, geweldige reactie van je jongste dochter.


  2. Hier nog totale desinteresse op dat gebied (maar gelukkig dat jongens geen maandverband nodig hebben 😉 )


  3. Onder collega’s voeren wij nu de discussie of de voorlichting in klas 1 of 2 van het voortgezet onderwijs thuis hoort. Tips en aanwijzingen zijn welkom.


  4. Rob, ik weet alleen nog dat wij het indertijd in het tweede middelbaar kregen, die seksuele voorlichting, en dat wij toen allemaal dachten “Allee, komen ze daar nu mee af, dat weten wij toch al lang”. En ik spreek over meer dan 20 jaar geleden hé.


  5. goh op 10 jaar maandverband meenemen. Ik hoop dat dat nog niet nodig is tegen dan 🙂
    Wat worden ze toch snel groot…


  6. @ fozke: bij onze dochter zal het gelukkig nog niet nodig zijn. Ze zitten in het vijfde leerjaar, dus een deel is al 11 geworden.


  7. Ik vind het eigenlijk inderdaad wel vroeg. Rond 13-14 jaar ja, dat is logisch, maar op 10-11 jaar? Of is dat vervroegd in de loop van de jaren?


  8. @ Lies: die leeftijd is inderdaad vervroegd in de loop der jaren, maar 10-11 jaar blijft vroeg. Maar ja, je zou maar eens dat ene meisje moeten zijn dat op zeeklassen voor het eerst ongesteld wordt…. Ik zou niet graag hebben dat dat één van mijn dochters zou overkomen. Alhoewel. Bij de oudste dochter is de kans dus zo goed als nihil. En onze andere dochter zou waarschijnlijk een feestje bouwen op één van de kamers.


  9. Ik gaf mijn dochters toch ook al van in het 5de leerjaar wat maandverband mee (je kan inderdaad nooit weten want er zijn altijd vroege vogels, en zo konden ze zichzelf al eerst wat behelpen alvorens de begeleiding te contacteren).
    Om dan zelf een weekendje naar zee te gaan met de jongste dochter, enkele dagen voor ze 13 werd. Uitgerekend die eerste avond aan zee deelde ze mee dat ze ongesteld was. En wat had ik natuurlijk niet mee? Juist ja. Het was bijna middernacht (en ik had geen courage meer om de halve stad af te speuren naar een nachtwinkel) maar gelukkig kon ze zich wat behelpen met inlegkruisjes die ik wel meehad.


  10. Als dat erfelijk is, zal m’n dochtertje “het” ook vroeg krijgen. Ik was amper 11. En ik wist nog van niets. Maar m’n mama heeft me toen goed en snel op de hoogte gebracht ;-). Ik vergeef het haar wel nooit dat ze toen ook m’n juf inlichtte. Die riep mij dan bij haar “om te vertellen dat ze het wist, en als er iets was, dan moest ik maar bij haar komen enz.” Ik zakte bijna door de grond van schaamte…(Feit dat ik dat nu nog weet…)


  11. oei
    wij zijn er precies vroeg bij (met de voorlichting dan he ;-))


  12. 🙂


  13. mijn zoon van drie is al dagen in de weer met doosjes tampons. ik zet ze altijd terug weg, maar hij weet ze steeds terug te vinden. hij denkt dat het speelgoedjes zijn. Broebeltjes noemt ie het. hij legt ze achtereen als een treintje. en als ik hem ’s ochtends wakker maak liggen er altijd een paar bij in zijn bed.


  14. Oooh heerlijk. Ik heb twee piepkleine dochtertjes, en ik hoop dikwijls dat ze nog lang zo klein mogen blijven. Maar als ik dit lees verlang ik stiekem wel al naar die geweldige meisjes conversaties 😉



Geef een reactie

