h1

Oma

17 juni 2011

Net geen honderd is ze geworden, mijn oma. Gisteren ingeslapen na een herseninfarct een week geleden.

Koekebrood. Stutjes. Echte boter. Overheerlijke rosbief. Gehaktballen. Pannenkoeken gebakken en nadien nog eens in de pan met boter gelegd, zodat ze doordrongen waren van het vet. Vieze, oude cuberdons uit de kast in de woonkamer, die alleen werd gebruikt als er bezoek was. Porto. Tafelbier. De weinig gebruikte zetels die altijd een beetje naar stof roken. De visput waar mijn broer ooit ingevallen is. De boom met tot op de grond hangende takken. De fruitbomen tegen de muur. Blauw met witte serviesstukken. Kookpotten die ik sinds mijn huwelijk in mijn kast heb staan. Envelopjes met centen op Kerstmis. Haar stevige handtas, met een knip bovenaan, op haar schoot geklemd. Haar afkeuring als ik weer zwanger was. De oude naaimachine op het kleine kamertje waar ik eigenlijk af moest blijven. Haar opmerkingen dat ik een speldje in mijn haar moest doen. Een foto van mezelf bij mijn eerste communie, tegen haar borst geklemd. De eeuwige gesprekken over geld. Ontevredenheid. Bitterheid. Klagen. Ongelukkig zijn. Aandacht willen. Kerstfeesten. De middernachtsmis. Haar lange grijze haar in een wrong gedraaid. Haar schuifelende manier van gaan. Me leren éénentwintigen. Breien. Haar trouwfoto. De foto met het viergeslacht. De vakanties naar Spanje. Frans praten aan tafel om ons Frans te leren. De serviceflat. Verlies. Achteruitgang. En nu het einde.

Dag oma. Het ga je goed.

12 reacties

  1. Fijne herinneringen, sterkte.


  2. Onze kat, die gisteren ook is ingeslapen, kan op haar schoot rusten…
    Iemand verliezen is altijd erg, ook al hebben ze een gezegende leeftijd bereikt. Mijn deelneming…


  3. Mooi geschreven en daarbij niet alleen het goede maar ook het mindere, zo is het leven inderdaad.
    Het is nooit leuk iemand te verliezen, dus is ‘veel sterkte’ altijd op zijn plaats. Voor jou en de hele familie.

    (grappig trouwens: zouden alle oma’s heerlijke rosbief gemaakt hebben? De mijne in alle geval ook)


  4. Wat een mooie tekst. Heel veel sterkte gewenst, ook voor de rest van het gezin!


  5. Een erg mooi stukje. Veel sterkte toegewenst!


  6. Inderdaad een mooi stukje. Ook herkenbaar, behalve het lekkere eten dan. Daar deed mijn oma nooit aan mee.
    Sterkte!


  7. Mooi beschreven. Inderdaad, niemand is perfect. Koester de mooie herinneringen.


  8. Sterkte!
    Liefdevol beschreven, blijven de mooie herinneringen.
    Bemoedigende groet


  9. herkenbaar sommige dingen toch, dat frans spreken aan tafel bv… ik ben de mijne al 18 en 28 jaar kwijt en ik denk er nog elke dag aan.. ze leven voort in de naam van mijn dochter nu… sterkte!


  10. sterkte!


  11. mooi stukje!


  12. Klinkt helemaal als mijn oma.
    Veel sterkte!



Geef een reactie

