h1

Vrijdag vraagdag

8 juli 2011

Nu ik weer een beetje aan bloggen toekom, haal ik de rubriek ‘Vrijdag vraagdag’ van onder het stof.

Een tijdje geleden las ik in de krant over tweetalig onderwijs in België. Mijn vraag aan u: wat vindt u daarvan? Voor- of tegenstander? Laat ik er meteen een poll aan toevoegen. Stemmen is soms eenvoudiger dan een mening neerpennen.

Advertenties

4 reacties

  1. Tegen. In theorie zou dat fantastisch zijn natuurlijk, al die nieuwe generaties die NOG beter Frans/Engels spreken dan hun voorgangers al deden. Maar in de praktijk? Ik ben vooral bang dat tweetalig onderwijs de kloof tussen goede en minder goede studenten nog zal verbreden. Dat degene die nu al moeilijk mee kunnen, het nóg moeilijker zullen krijgen. Bovendien: sommige mensen hébben nu eenmaal geen talenknobbel. En talen zijn handig ja, maar niet zaligmakend (zegt de vertaler, haha, maar ik weet zelf maar al te goed dat je met talen alleen niet ver geraakt).

    Stel je voor dat je algemene vakken in een andere taal zou geven. Zoals aardrijkskunde. En dat je mensen die gebiologeerd zijn door aardrijkskunde, zou afschrikken omdat het in het Frans/Engels wordt gegeven, en dat die daardoor hun roeping van geograaf zouden mislopen. Triestig, toch?

    Bovendien IS ons talenonderwijs al het beste, van de wereld wellicht. En IS de talenkennis van de Vlaming al overal bekend. Overal verwonderen mensen zich erover dat wij zo fantastisch goed en veel talen spreken. Waarom zouden we onze iets zwakkere studenten nog verder ontmoedigen en tegenwerken, om een nóg hoger niveau te bereiken, terwijl we nu al het hoogste talenniveau van de wereld hebben?


  2. laat het een keuzemogelijkheid zijn voor diegene die dit willen en er in hun toekomstig beroepsleven iets mee willen doen. maar zoals Lies al zegt, ons talenonderwijs is al bij de beste van Europa( al is het erg aan het verzwakken merk ik zelf – ben stagebegeleidster in een aantal richtingen)het is niet nodig om het al overvolle lessenpakket daar ook nog mee te belasten. je moet er tenandere ook rekening mee houden at al die leerkrachten dan ook zeer goed die taal machtig zijn hé waarin ze moeten lesgeven en dat verandert dan weer heel wat in de opleiding van toekomstige leraars…


  3. Hm, ik geef les in een immersieschool, dus ik ben misschien wel een klein beetje bevooroordeeld 😉
    Ik ben van mening dat tweetalig onderwijs misschien niet iedereen gegeven is (leermoeilijkheden, geen feeling met talen), maar dat wel iedereen de kans ertoe moet krijgen als ze dat willen. Het is en blijft een groot pluspunt natuurlijk als je meerdere talen kent. En verschillende studies tonen ook tal van andere voordelen van meertalig onderwijs aan. Dus ja, ik ben wel fan 🙂


  4. Ik had als kind het geluk om naar een schooltje te gaan waar wij van in het eerste leerjaar al Frans kregen, elke dag 1 lesuur (dus 5 lessen per week). In de kleuterklas kregen we ook Franse liedjes en zo. Ik hoef u niet uit te leggen hoeveel deugd wij daar van hadden.
    Eigenlijk ben ik meer voorstander van het vroeg aanleren van het Frans en niet zozeer van tweetalig onderwijs want inderdaad: de leerkracht moet de taal ook machtig zijn en voor de zwakkere leerlingen wordt het alleen maar nog moeilijker …



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: