h1

Het leven met dochterlief

20 juli 2011

De drie oudsten zijn op kamp vertrokken. Dochterlief vertrekt morgenavond naar haar meter. We kunnen nog eventjes genieten van haar gevatte uitspraken.

Vorige week, nadat ik haar had opgehaald op de kampplaats, terwijl we in de gietende regen naar mijn schoonouders reden en ik vragen stelde over haar kamp. Ze zat naast me en volgde het verkeer. Op een vraag van mij volgde stilte, en terwijl ik een vrachtwagen voorbij stak en de regen eventjes mist werd door het opspattende water, zei ze plots. “Nù… moet je effe goed opletten!”

De volgende dag liep ik met haar door de stad. Ze had een flyer in haar handen waarop een prentje stond dat ze mooi vond en op haar kamer wou ophangen. “Jij houdt van mooie dingen, hè,” zei ik. “Jaha,” antwoordde ze. En even later: “Maar, mama, dat is normaal, hè. Je gaat toch niet van lelijke dingen houden.”

Vandaag, toen ik vertelde dat iemand die ze kent enkele maanden in het buitenland gaat werken: “Amai, dan heeft die ook veel onderbroeken nodig.” Het inpakken en tellen van het nodige aantal onderbroeken en kousen en t-shirten enz. voor de kampen heeft blijkbaar indruk gemaakt.

Geef een reactie

