h1

Klaagzang gevolgd door een ernstige oproep

17 december 2011

Om mijn ergernissen en frustraties te ventileren heb ik, terwijl de poetsvrouw aan het poetsen was, een lijstje aangelegd van wat me stoorde:

  • op twee plaatsen op de keukenvloer en op de keukenkast een ‘plas’ van opgedroogde druppels van het product om inox op te blinken – dat geeft heel vette vlekken en zoonlief schoof er al over uit – gelukkig kon hij zich nog net rechthouden aan het keukentablet (maar ik heb gezegd dat ze beter minder product zou gebruiken!)
  • om één kop koffie te zetten vult ze de waterkoker tot bovenaan, tot boven het streepje van 8 koppen – op onze waterkoker staan koppen getekend, met het aantal ernaast
  • ze ververst de emmer water niet op tijd – het water zag grijs, bah! (ik heb haar gevraagd of ze al eens proper water had genomen en gezegd dat ze het water regelmatig mag verversen, dat het vuil was)
  • ik ontdek een gebruikte, vuile vod in een rek (ook iets wat ik al vaak heb meegemaakt met poetsvrouwen – als je gepoetst heb, ruim je toch alles op?)
  • ze heeft het plantje van zoonlief én de pot waarin dat plantje staat kapot gemaakt. Wat voor haar pleit, is dat ze het zelf is komen zeggen
  • ze zuigt de stofzuigeropvangbak volledig vol (wij hebben een Dyson – je ziet dus hoe vol die vergaarbak is), hoewel er een duidelijk streepje met ‘MAX’ halverwege de bak staat – en nee, het is hier niet zo vuil dat die bak onmiddellijk vol is, hij was al bijna tot MAX gevuld en ze zuigt alles op, ook papiertjes, takjes, blaadjes,…
  • ze legt de schooltassen van de kinderen, die nat en wellicht wat vuil zijn, want het regent, op de wasmand, die gevuld is met propere, droge was – wie doet dat nu?
  • ze stofzuigt HEEL mijn huis in 1x – ik word knettergek van het lawaai. Waarom niet een ruimte stofzuigen en dan dweilen in plaats van werkelijk alles na elkaar te stofzuigen?
  • ze dweilt onze grijs-zwarte vloer in de gang en keuken ‘in de rapte’, want haar zus heeft net gebeld en zal haar op een afgesproken punt komen halen. Als de vloer droog is, zie ik overal strepen. De vloer is glad. De kinderen glijden er ook ongeveer allemaal over uit. Heeft ze te veel product gebruikt? Toch wel gevaarlijk. Daarom dweilt manlief de vloer ’s avonds opnieuw. Het water is echt vuil nadat hij gedweild heeft…

Oké, ik kan dan wel een watje zijn, maar een poetsvrouw hoort toch te weten dat ze haar water regelmatig moet verversen? Ze moet toch kunnen dweilen? Dat is toch basiskennis? Ze moet toch weten dat ze niet te veel product mag gebruiken? Enz., enz.
Dus, wat doe ik nu? Een andere poetsvrouw vragen en waarschijnlijk weer lang moeten wachten? Als een babysitter achter deze poetsvrouw aanlopen en telkens zeggen wat ze wel en niet moet/mag doen? Met het risico dat ze het na enkele keren beledigd voor bekeken houdt? Toch een poetsvrouw in het zwart laten komen? Ik kreeg gisteren nog een mailtje van een vriendin om iemand aan te bevelen. Ook een andere vriendin heeft al gezegd dat ze iemand kon aanbevelen. In het zwart dan wel. Wat ik principieel niet wil, maar een mens zou van minder beginnen te twijfelen. Laatste optie: toch zelf een strak schema opstellen zodat we het huis met ons zessen netjes en proper kunnen houden? Dat is een schier onmogelijke oplossing. Ik hoef daar geen tekening bij te maken. Ik heb al uitgelegd hoe het hier in elkaar zit. Het is toch niet de bedoeling dat ik minder ga werken (minder belasting ga betalen, minder inkomsten voor de staat) om zelf te poetsen terwijl ik dat niet graag doe en liever zelf meer werk om iemand anders aan werk te kunnen helpen.
En dat vind ik nu zo ergerlijk: dit zou geen issue mogen zijn. Er zijn mensen genoeg die werk zoeken. Ik zou toch iemand moeten kunnen vinden die op een redelijke manier poetst? Ik ben daar echt niet veeleisend in. Ik ga niet onder en achter de meubelen kijken of er nog ergens een stofje ligt.
Eigenlijk wil ik niet langer afhankelijk zijn van een dienstenchequebedrijfje dat me wel of niet iemand stuurt. U moet weten dat ik in de loop der jaren al heel wat bedrijven heb gebeld en op verschillende plaatsen nog altijd op een wachtlijst sta. Ik hoor daar niets meer. Ik wil naar de VDAB kunnen mailen en zeggen dat ik een poetsvrouw/man zoek. Ik wil kandidaten zien en sollicitatiegesprekken houden. Zoals je doet als je een secretaresse of verkoopster voor je zaak zoekt.
En eigenlijk wil ik dat kranten/tijdschriften/Koppen XL/… hier eens een reportage over maken. Als ik de reacties en blogberichten lees over dit onderwerp, als ik mensen erover bezig hoor, is dit echt een probleem. Als de regering mensen langer aan het werk wil houden en meer mensen aan het werk wil krijgen, is het toch handig als mensen goed ondersteund worden in hun huishouden? Dit zou toch niet zo stroef mogen verlopen?

10 reacties

  1. Mmm, het was haar eerste keer bij jullie, hé? Dan vind ik je precies wel heel streng… Die stofzuiger en waterkoker: misschien is dat wel opgelost door één keer uit te leggen. En water wordt toch al wel snel grijs. En over dat alles in één keer stofzuigen: dat is misschien hoe zij werkt? Zo doe ik het ook. Ik haat ‘de stofzuiger’, dat is het meest onhandige ding dat er bestaat en ik ben er dus ook graag snel mee klaar. Hoe dan ook: ik zou ze precies niet ZO snel afschrijven.


  2. op het gevaar af dat je mij nu afschiet: je legt de lat wel héél erg hoog. Ten eerste die poestvrouwen krijgen een basisopleiding in die poetstechnieken, ze worden daar bv aangeleerd van alles in 1 keer door te doen, dus éérst alles stofzuigen, dan alles afstoffen en allerlaatst met nat. Onze poetsvrouw doet dat net hetzelfde…Als je het graag anders wil dan moet je het misschien gewoon een keer vriendelijk vragen? Al leert de ervaring me ook wel ondertussen dat de meeste poestvrouwen gaag hun eigen routine aanhouden. Ik heb ondertussen de houding aangenomen: ik ben blij met wàt gedaan is. Hoe het gedaan is daar kijk ik niet (meer) zo naar. En het is de eerste keer dat ze kwam hé, je moet ze toch een beetje de kans geven om je huis & je gewoontes te leren kennen. Ik vind het veel belangrijker dat ze afspraken nakomt als: dat is het mnimum wat gedaan moet worden, je komt op tijd, je verwittigt op tijd als je er écht niet kan geraken. En mss nog een tip: laat de poetsvrouw haar ding doen en ga boodschappen of zo doen terwijl zij jouw huis poetst… dan zie je enkel het resultaat en ga je misschien aangenaam verrast zijn.


  3. @ bé en TheMiss: de waterkoker en een uur aan een stuk stofzuigen zijn ergernissen waar ik me gemakkelijk over kan zetten. Maar vuil kuisen, dat snap ik niet. Het is toch niet de bedoeling dat we opnieuw moeten kuisen als ze net weg is? Het water mag toch niet onmiddellijk vuil zijn als mijn man vlak nadat zij gedweild hebt opnieuw dweilt? Het kan toch niet dat de kinderen uitschuiven over de vloer? Echt waar, drie van de vier kinderen zijn letterlijk gevallen. Ik heb dan nog niet eens geschreven over de schuifdeuren van een keukenkast. De bovenste helft van die deuren heeft nu een andere kleur dan de onderste helft. De onderste helft heeft ze ‘gekuist’. Het lijkt alsof ze de vettige afdrukken van handen (logisch, die kasten worden heel veel open en dicht gedaan, zowel door de kinderen als door mijn man en ik) gewoon uitgesmeerd heeft over de hele kast. Het ziet er echt vies uit. Dat kan toch niet? Ik heb in het verleden een goeie poetsvrouw gehad en het resultaat was echt niet zo bedroevend. Nogmaals: ik ga haar niet afschrijven omdat ze energie verspilt en lang stofzuigt, natuurlijk niet. Maar ik wil wel dat het proper is als ze vertrekt en niet dat ik naar de dweil moet grijpen op het moment dat ze de deur achter zich dichttrekt.
    En weggaan terwijl ze er is, kan ik niet, want ik werk thuis.


  4. Dat het proper ligt, is wel een basisvereiste vind ik. Hoe de poetsvrouw het bij ons doet, weet ik eigenlijk niet, want ik ben zelden thuis. En ja, in ’t begin stonden er ook strepen op de vloer (nu nog soms trouwens) en ik heb haar al eens gezegd dat ze idd minder product moet gebruiken. Ik merk wel dat ik me veel meer erger aan haar (maar ’t is eigenlijk een schat van een mens die super haar best doet) als ik toevallig eens thuis ben, dan wanneer ik gaan werken ben. Het resultaat als ik thuis kom is dan natuurlijk gigantisch 🙂

    Misschien nog even meegeven dat ik van die dienstencheques bedrijven (en de poetsvrouwen) ook maar matig content was, maar nu hebben wij een poetsvrouw via het ocmw (wel een tweetal jaar moeten op wachten), en dat is super. Zo’n organisatie (verlofregelingen krijg ik in ’t begin van ’t jaar, verantwoordelijke belt mij regelmatig om te horen of er klachten zijn, …), maar die poetsvrouwen hebben ook een ander statuut (ze zijn nl ambtenaar) en dat merk je. Dus misschien lukt dat ook in jouw buurt ?


  5. Mijn poetsvrouw gebruikt ook vaak teveel product. Mijn tip: ik vul de flessen half met product en half met water (zij heeft het idee dat ze “genoeg” product gebruikt heeft en ik weet dat het nu net voldoende is…).


  6. wij nu ook al 3,5 jaar bij dienstencheque bedrijf….eerste 2 jaar gesukkeld met onregelmatig komen van steeds wisselende poetshulpen. Altijd smoezen, te laat komen, zonder waarschuwing niet komen, ….

    Sinds 1,5 hebben we nu iemand vast die heel stipt blijft komen. Ze poetst absoluut niet perfect en communicatie is soms moeilijk , maar ik ben al lang blij dat ik niet zelf moet poetsen en neem wat kleine correcties achter haar rug er graag bij (liever dan alles zelf t emoeten doen als weer iemand het heeft laten afweten). Tja, misschien ben ik teveel een watje, maar ‘k durf dus ook niet teveel commentaar te geven. Als het niet te erg is, zie ik het over hoofd.


  7. Ik heb ook het gevoel dat je de neiging hebt haar te snel af te schrijven. Babbel eens met haar. Andere mensen, andere gewoonten. Ik ben het grotendeels met Bé eens. En wat het teveel aan product en het “vuil kuisen” betreft: dat zijn echt dingen waar je mag op staan, waar je mag op hameren. Doe het vriendelijk en niet bazig, en als ze het niet wil aannemen of op haar tenen is getrapt, dan is dat haar probleem. Uitkijken naar iemand anders kan je daarna nog altijd. Maar geef het nog een kans en babbel er gewoon eens mee. Ik denk dat de meeste poetsvrouwen wel klanten hebben die hen echt behandelen als slaven, veel mensen zijn zo, maar als je hen dan duidelijk kan maken dat je het goed met haar voor hebt en dat je haar niet wil commanderen maar dat het wél jouw huis is en dat je ook je voorkeuren hebt, dan zal ze het misschien plots veel beter doen… Misschien hé, want ik heb ook al genoeg andere meegemaakt, maar het kán wel.


  8. Ik snap niet waarom je je punten niet gewoon kan zeggen op een correcte manier?

    Ge moet gewoon chance hebben. Dienstencheques of niet, heeft daar niks mee te maken.


  9. Wij poetsen, wegens gelijkaardige beslommeringen, sinds een maand of twee terug zelf. Met twee fulltime werkende mensen. Net als mijn ouders dat deden. En die gingen ook fulltime met twee werken. Soms heb ik zo het gevoel dat we met zijn allen collectief overdrijven. Afschaffen die dienstencheques. Ik heb een grondige hekel aan overgesubsidieerde dingen voor de “happy few”. Ga gewoon voor een werkvrouw in het zwart, het komt volgens mij voor de staat op hetzelfde neer, als het al niet beter uitkomt.


  10. Zeg. Ik las net je reactie van een maand geleden bij Annelyse over jullie zoektocht, en dat je wou proberen het zelf te doen. En ik wou gewoon vertellen dat wij als kinderen elk weekend onze eigen taak hadden om het huis proper te krijgen. Mijn mama werkte op zaterdag en dus kuisten papa en wij samen het huis. Allee, min of meer. Ik deed de badkamer en moest wat strijken, mijn broer moest stofzuigen en mijn pa euh… kweet al niet meer. Maar dan bedenk ik: oké, ik deed dat niet graag, en ik zal daar wellicht genoeg over gezaagd hebben, maar ik ben er ook niet van doodgegaan en ik kan nu mega goed strijken daardoor. Uw kinderen zijn toch ook niet zo klein meer? Geef ze gewoon een wekelijkse taak? Je zal nog heel wat zelf moeten doen, maar het leert HEN dat ze moeten helpen in huis, en het neemt jou heel wat werk uit handen. Ik kijk al uit naar het moment dat Fien een stofzuiger kan vasthouden 🙂



Geef een reactie

