h1

De staatskas

19 december 2011

Als er iets is waar ik niet graag over praat, niet graag mee bezig ben, niet over wil nadenken, is het wel geld. Helaas moet je daar als volwassene af en toe toch mee bezig zijn. Gelukkig viel dat in ons geval altijd best mee. We hebben nooit echte geldzorgen gehad en daar ben ik ontzettend dankbaar om. We hebben geluk en zijn gezegend. Over de hoge belastingen in ons land hoor je mij dan ook niet te veel klagen. Zolang er zorgvuldig omgesprongen wordt met de budgetten (daar ben ik dan wél weer kritisch over), vind ik het logsich dat we delen met minder begoeden. Al ben ik geen socialist, er zit een socialist in mij.
Toch zit het thema geld de laatste tijd vaker in mijn hoofd dan ik zou willen. Crisis, besparingen,… Je kan er niet omheen als je naar het nieuws en duidingsprogramma’s kijkt/luistert of een krant openslaat. Ik vind het logisch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ook bij besparingen en nieuwe belastingen. Ik zou zelfs voorstellen om bijvoorbeeld dienstencheques niet langer aftrekbaar te maken. Geen mens zal het laten om daarom dienstencheques te kopen. Waar ik echter niet vrolijk van werd, is van de extra belasting op bedrijfswagens. Manlief heeft net een nieuwe bedrijfswagen en omdat we vier kinderen hebben, is dat geen kleine en dus ook geen goedkope wagen. De zware extra kosten die dat met zich mee zal brengen, betaal ik echt niet van harte. Onze buurman heeft ook een nieuwe, grote bedrijfswagen (drie kinderen die alledrie nog in een autozitje moeten, daar heb je een ruime achterbank voor nodig). Misschien moeten manlief en hij eens tegen elkaar botsen zodat ze op zoek kunnen gaan naar een nieuw, zo goedkoop mogelijk, maar toch voldoende groot model. En anders moeten we 3,5 jaar wachten voor we dat kunnen doen. En zullen we intussen de staatskas serieus spijzen. Grrr.

Advertenties

26 reacties

  1. Wij hebben 4 kinderen en géén bedrijfswagen, dus die grote wagen moeten we volledig uit eigen kas spijzen. Tja.


  2. bij mij zou het niet aftrekbaar maken van de dienstencheques zeker wél een reden zijn om ze niet meer te gebruiken zenne… en wat die bedrijfswagens betreft, sorry maar dat is dus écht een ongelooflijk financieel voordeel hé… als ik kijk naar mijn collega’s. die krijgen dus élke maand opslag gewoon a ja want de benzineprijzen stijgen, zij tanken met tankkaart dus worden dat niet gewaar. Ik word dat wel degelijk gewaar want de kmvergoeding gaat niet omhoog.. Je zou eens moeten berekenen wat diezelfde wagen+ belastingen + onderhoud + verzekeringen + benzine je jaarlijks zou kosten als je het helemaal zelf moet betalen… dan is het bedrag dat afgehouden wordt van het loon toch niet vergelijkbaar… Allé ik begrijp dat het niet leuk is maar als we allemaal moeten onze duit in het zakje doen…


  3. @ Anne Oosterlinck: ik wist wel dat deze reactie zou volgen. Ik weet ook dat we geluk hebben dat we al enkele jaren een bedrijfswagen hebben. Maar de spelregels ineens veranderen, waardoor we duizenden euro’s zullen moeten betalen, dat voelt zuur aan. Voor hetzelfde geld had manlief nu in januari een nieuwe bedrijfswagen mogen kiezen (en nogmaals, ik weet dat dat een luxe is) en hadden we die duizenden euro’s niet moeten betalen. Ik denk dat je wel begrijpt dat we dit niet zo fijn vinden. ’t Is niet omdat we het geluk hebben een bedrijfswagen te hebben dat we het niet meer erg mogen vinden dat we véél extra gaan moeten betalen de komende jaren.


  4. @ Bé: Natúúrlijk is een bedrijfswagen een geweldig voordeel. Dat ontken ik ook niet. Ik vind het alleen niet fijn dat we ineens pakken extra gaan moeten betalen. Wie zou dat nu wel leuk vinden? ’t Is toch niet omdat je een bedrijfswagen hebt (een voordeel dat trouwens alleen in België zo massaal wordt toegekend omdat opslag geven veel duurder is door de hoge loonlasten voor de werkgevers), dat je het geld maar voor het rapen hebt? En de stijgende benzineprijzen voel ik ook, hoor. Elke keer als ik ga tanken. Terwijl mijn inkomsten niet overeenkomstig stijgen. En ik zelfs geen kilometervergoeding krijg. Gelukkig kan ik veel met de fiets doen.


  5. Ik ken het gevoel maar al te goed. Wij hebben ook nét een nieuwe bedrijfswagen van Bert zijn werk. Een grote ja, met dat tweede kindje onderweg. Van zodra de wet wordt goedgekeurd, zullen we – retroactief vanaf januari 2012 – 150 euro meer moeten betalen. Sorry, maar we HEBBEN dat geld helemaal niet, daarvoor gaan we moeten besparen op andere dingen. Het is inderdaad niet omdat je een bedrijfswagen hebt, dat je voor de rest zwemt in het geld. Bij Bert zijn werk is een bedrijfswagen iets wat iedereen heeft, en je loon is navenant… een stuk lager dus dan voor hetzelfde werk ergens anders. Zo lang we zelf geen auto moesten betalen aan de vorige tarieven, kwam dat goedkoper uit, ja.

    En we hebben nu het effectief eens berekend, wat die nieuwe wet ons gaat kosten. Wel, het zou ons plots een pak goedkoper uitkomen om zelf een auto te kopen, te onderhouden en de naft ervan te betalen. Oké, wel degelijk een goedkopere dan waar we nu mee rijden, een Kangoo of een Berlingo ofzo, maar dat kan je niet in leasing krijgen anders hadden we dat al. En nu? Nu moeten we nog 4 jaar wachten en op ons kinne kloppen en 150 euro per maand extra dokken. Want ha ja, tis een nieuwe auto dus teruggeven mag niet zomaar. Dikke vette pech.

    Ik las ergens dat de besparingen de Belg gemiddeld 50 euro per maand gaan kosten. Wij zullen dus minstens 150 per maand betalen. Terwijl wij écht geen pré hebben om over naar huis te schrijven, vergeet het maar. Sorry, maar dat doet FERM pijn hier…


  6. @ Lies: Oef, blij dat iemand het begrijpt. Bij ons gaat het zelfs over meer dan 150 euro, denken we. Van mij mogen ze bedrijfswagens gerust meer belasten. Maar dan liefst iedereen een béétje meer laten betalen en niet sommigen, die per toeval een goedkopere versie hebben gekocht, niets of weinig of misschien zelfs minder dan voordien laten betalen en anderen véél meer dan voordien.


  7. @LIDD: Of dat wat meer spreiden. Want als we dat hadden geweten, dan hadden we voor een kleinere of zelfs geen bedrijfswagen kunnen kiezen. Nu hangen we eraan vast…


  8. ik wil wel even zeggen dat ik volledig akkoord ga dat je als werknemer zou moeten vrij zijn in het soort en type auto dat je kan kiezen binnen een bepaald budget want nu wordt je idd soms min of meer gedwongen naar een bepaald merk/type. Bij een klant toekomen in een kangoo of berlingo is gewoon not done, waarom vraag ik me dan af en wie is daar ooit mee begonnen? :-)). Er is nog veel werk aan de winkel wat loonvoordelen betreft. laat de werknemer toch zélf beslissen welke loonvoordelen hij wil en hoe hij die verdeelt? De ene heeft meer behoefte aan een auto, de andere vindt betaalde kinderoppas geweldig, de andere wil mss liever de was /strijk gedaan zien… ken elke werknemer volgens functie een aantal punten toe en laat ze die punten ruilen voor extralegale voordelen, en wie niks van dat alles wil kan de punten opsparen en inruilen voor een minder lange loopbaan… zo logisch maar in ons door vakbonden gegijzeld land nog zo veraf!


  9. Wel… dat vind ik nu eens een goed idee zeg, Bé! Wij zouden wellicht nog altijd voor de auto gaan (als het goedkoper was dan er zelf een kopen) omdat we er tóch een nodig hebben, maar inderdaad zeker niet voor dat bakbeest waar we nu mee rijden omdat we geen handiger gezinswagen kunnen krijgen.


  10. Bij een klant toekomen in een kangoo of berlingo is gewoon not done?

    waarom niet?

    hier ook geen bedrijfswagen en drie kinderen
    zie daar het probleem niet van in
    maar ja ik begrijp we: verworven rechten inleveren is altijd lastig


  11. Kangoo en Berlingo enzo zitten gewoon niet in het assortiment van leasingbedrijven, of beter, niet in het assortiment waaruit de werknemers mogen kiezen. Ik denk dat veel idd samenhangt met “uitstraling”, “imago”. Anderzijds is het codewoord ook “restwaarde”. Alles wat de restwaarde van een auto na de leasingperiode vermindert, mag niet. Een auto zonder airco? Vergeet het. Wit is een kleur die blijkbaar not done is, ook al is die goedkoper. Leren zetels zijn verplicht. Enzoverder. Als werknemer heb je écht niet zo veel keuze hoor. Ja, die auto’s ZIEN er sjiek uit, natuurlijk, dat is het belangrijkste voor de leasingmaatschappijen. Wat belangrijk is voor de klant (grote koffer, ruime gezinswagen, goede prijs-kwaliteit,…), dat maakt allemaal niets uit.


  12. Elke keer opnieuw sta ik er van te kijken. Eerst zeg je dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar als die last dan op jullie sterke schouders terecht komt… ho maar. Het NietUitMijnPortemonnee-syndroom.


  13. Nu, ik snap het punt over die spelregels wel, maar iedere verandering is per definitie een aanpassing van de spelregels. Het is uiteraard jammer dat het jullie en ook mezelf (voor een bedrag in dezelfde orde wegens familiewagen met alles erop en eraan) treft. Maar het moet nu eenmaal ergens vandaan komen.


  14. LIDD zegt zelf dat ze voorstelt om dienstencheques niet meer fiscaal aftrekbaar te maken. Dat lijkt me toch OOK iets dat haar persoonlijk treft.
    Het punt, of tenminste, zo had ik het begrepen, is dat het niet is omdat je een bedrijfswagen hebt, dat je automatisch ook de financiële draagkracht hebt om die extra belasting te betalen.
    Voor voordelen betalen is niet onlogisch, en iedereen zal moeten inboeten met deze besparingen, dat is zo en dat is goed. Het jammere is dat je met een bedrijfswagen geen keuze hebt. Het is geen kwestie van te zeggen “oh maar ik kan die belasting niet betalen, ik zal dan maar geen bedrijfswagen meer nemen”. Nee, het is dokken tot hij vervalt. Of een andere job zoeken om van de bedrijfswagen vanaf te geraken, maar dat kan je moeilijk een realistisch alternatief vinden.


  15. Hmm, ik ga weer even helemaal mezelf zijn… en dat is dus keihard in de discussie. Ik heb heel veel begrip voor alle bemerkingen en redeneringen, maar wat die dienstencheques betreft, het bestaan van die subsidiedingen is een schande op zich. Daar wil ik zelfs niet aan beginnen rekenen.
    Aan een bedrijfswagen wil ik wel eens rekenen. Stel dat je hem zelf moet aanschaffen en onderhouden en tanken enz… dan kost dat je aankoop inclusief (zonder intrestwinst wegens niet investeren) en dergelijke) minstens 450 euro per maand, en dan mag je nog niet te veel rondcrossen. Maw, stel dat je nu een voordeel in natura hebt van 170euro en dat wordt nu 280 euro, dan betaal je effectief 140euro. Zo’n 300 euro minder dan zijn waarde, of 600 euro brutoloon.


  16. @ Bentenge: Wees maar zeker dat wij een groot deel van de lasten betalen. En daar zit ik ook niet mee. Maar dan zou ik graag hebben dat álle sterke schouders hetzelfde moeten betalen. Dus alle mensen met een bedrijfswagen meer betalen. En niet mensen met een dure bedrijfswagen meer dan mensen met een goedkopere bedrijfswagen. Zoals Lies zegt: het is niet fijn dat we dit niet eerder wisten. Dan hadden we waarschijnlijk deze wagen niet gekozen. Nu is het zo gegaan: de werkgever zegt: “Dit is je budget. Kies maar een wagen.” Je gaat mij niet wijsmaken dat er dan iemand is die zegt: “Hoh, nee, dat budget doe ik niet op!” We hebben van onze garage een mooie korting gekregen, de werkgever zelf eist dat er bepaalde opties op de wagen zitten en dat de auto van een bepaald merk is en omdat heel veel werknemers van het bedrijf van mijn man een bedrijfswagen hebben, krijgen ze nog eens extra korting. Gevolg: we hebben een wagen die volgens de catalogus heel duur is (terwijl dat voor ons niet hoeft, maar als je dat krijgt van je werk, zeg je dan nee?) en nu gaan we tot in 2015 daarop heel veel moeten betalen. Tenzij mijn man zijn auto in de prak rijdt of van werk verandert. Terwijl andere mensen, die om wat voor reden een bedrijfswagen met een lagere cataloguswaarde hebben, veel minder moeten betalen. En dáár heb ik moeite mee. Niet met betalen op zich. Natuurlijk zullen we allemaal moeten inleveren. En daar willen we zeker aan bijdragen, ook als mij dat raakt.


  17. @ annelissen: het gaat niet om een verworven recht inleveren. Het gaat om veel geld betalen voor iets dat je gekregen hebt (fijn om te krijgen, dat ontken ik niet) en als normale mens niet weigert (zou jij, als je een budget voor fotomateriaal van je werk zou krijgen, zeggen: “Nee, ik doe mijn budget niet op”?), terwijl anderen veel minder extra moeten betalen. Stel, jij krijgt van je werk fotomateriaal ter waarde van 3.000 euro. Materiaal waar je niet echt om gevraagd hebt, zelfs niet nodig hebt, want je hebt materiaal, en dat je ook zelf zou kunnen kopen. Je collega krijgt er ter waarde van 2.000 euro. Zou je het fijn vinden dat je daar nu ineens vanaf 1 januari 200 euro voor moet betalen, terwijl je collega maar 5 euro moet betalen. Per maand. Tot half 2015. Want daar gaat het om. Niet om verworven rechten inleveren. Het verworven recht van mijn man is dat hij op zijn 65e op pensioen mag gaan. Als ze morgen zeggen dat hij tot zijn 67e zal moeten werken, zal hij dat doen. Als alleen hij tot zijn 67e moet werken en anderen (die vergelijkbaar werk doen) maar tot hun 65e, tja, dan wordt dat een ander verhaal, denk ik.


  18. Ik volg je wel hoor LIDD, maar bij de invoering van een regel probeert diegene die de regel invoert een inschatting te maken.
    En Di Rupo maakte de inschatting dat de sterkste schouders de duurste bedrijfswagens krijgen. Zo simpel is dat volgens mij geweest.
    Het waren verstandige mensen die hun budget niet opgebruikten. Pas op, ik ben ook niet blij he, want had ik het geweten dan reed ik nu ook met een “eenvoudige” opel zafira ipv mijn budgetgeoptimaliseerde overgeprijsde VW Touran met alle toeters en bellen en automaat. En daar moet ik het ook nog een hele tijd mee doen. Dat het bedrijfswagenfeest in België niet kon blijven duren lijkt me logisch. Het was een beetje van het goede te veel. Een Franse vriend verwonderde zich vorig jaar over al die grote auto’s in ons land, en toen ik hem uitlegde dat dit komt door de fiscaalvriendelijkheid van die dingen trok hij nog grotere ogen. Aan dat feest is dus nu een einde gekomen. Helaas voor zij die er één hebben.
    De enige echte incorrectheid die ik in het systeem zie is dat mensen die ver van het werk wonen in het nieuwe systeem niet meer “bestraft” worden voor het grotere priveverbruik.


  19. Met 4 kinderen is je brutoloon toch ook je nettoloon?
    Daarop hebben jullie dan toch weer een streepje voor 🙂


  20. @ Anneke: Hahaha! Laat ik je uit die droom helpen! Wij betalen met onze vier kinderen echt nog wel een pak belastingen. Ons brutoloon is echt niet hetzelfde als ons nettoloon. Was het maar waar… Plus dat uit berekeningen (niet van mij) blijkt dat een kind grootbrengen een huis kost. Wij zijn hier dus bij manier van spreken 4 huizen + het huis waarin we wonen aan het afbetalen.
    Laat ik daar nog maar eens aan toevoegen dat ik niet klaag. We hebben zelf voor die 4 kinderen gekozen. We hebben allebei een universitair diploma en werken allebei voltijds en hebben, zoals de meeste universitair geschoolde tweeverdieners denk ik, een goed loon.


  21. @ Bentenge: Natuurlijk kon dat feestje niet blijven duren. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben het er echter niet mee eens dat de sterkste schouders de duurste bedrijfswagens krijgen. Dat klopt in ons geval niet. In het bedrijf van mijn man hebben ze die budgetten algemeen hoog gelegd. Te hoog. Van mij mocht aan dat feestje een eind komen. Net zoals aan het feestje van gratis busvervoer voor 65-plussers, oversubsidiëring van vanalles en nog wat,… Maar niet retro-actief. En niet met zo’n smak geld per maand. Ze hadden net zo goed kunnen zeggen: wie dit jaar een bedrijfswagen krijgt, moet daar een bepaalde som belasting op betalen, afhankelijk van de waarde van de wagen. Dan ken je de gevolgen en kan je een keuze maken. Mensen die zelf een auto hebben gekocht, zouden het ook niet fijn vinden om nu te horen dat ze, afhankelijk van de waarde van hun wagen, een bepaalde som extra moeten betalen.


  22. @Bentenge: Bovendien klopt je berekening niet. Of tenminste, niet in ons geval. Als je oppervlakkig bekijkt, gaat het idd maar om 120 euro die B. al moest afgeven van zijn loon + 150 euro, da’s “maar” 270 euro voor een auto, hah! Maar hij heeft de laatste jaren elke loonsverhoging in de auto gestoken omdat hij wist dat hij anders met een Polo’ke moest rondrijden. En twee grote mensen met lange benen, en twee kindjes met bijbehorende buggy’s ed in een polo’ke, dat zie ik niet goedkomen. Hij heeft dus gekozen om zijn loonsverhogingen in zijn auto te steken, om een grotere auto voor ons gezin te kunnen kiezen. Als hij zijn auto zou mogen afgeven, zouden we (vanaf de invoering van die nieuwe belasting) zo’n 500-550 euro extra loon NETTO vrijkrijgen, in totaal (die 270 meegerekend). Met 500-550 euro kan je al eens zelf een auto kopen hé.


  23. @LIDD : I know the feeling. Hadden we dat nu maar eerder geweten… Zelfde verhaal hier: budget, opties, …. En nu eventjes, slik.


  24. Ik heb wel een beetje wrange smaak bij heel deze discussie over de bedrijfswagen en de dienstencheques. Ik heb met alle twee te maken en inderdaad het leven zal wat duurder worden.

    Maar ik heb toch de neiging om te denken : als wij die twee hebben, is dit onderwerp echt wel een luxeprobleem. Hoeveel miljarden mensen heb er niet eens een fractie van, denk je?
    Mijn wens voor 2012 : een beetje minder egoïsme in de wereld.

    Enne, wij zijn die sukkels die een bedrijfswagen weigerden en treinden. Of, wanneer de trein niet bij het werk stopte, ijverden voor de kleinste wagen. Er zit hier onder al die voordelen toch een groen kantje.


  25. Het is allemaal grote fun, dat geld en al wat erbij hoort. Vandaag op een andere blog een serieuse discussie over de pensioenproblematiek van het overheidspersoneel. Ook heel interressant. aaah, en over “subsidiering” van kinderen wil ik zelfs niet discussiëren, want dan zetten jullie me gelijk op de brandstapel. Want daar heb ik een simplele stelling: ieder kind evenveel belastingkorting en kinderbijslag. Hihi, nu heb ik de steen toch in de poel gegooid.


  26. […] eigenlijk dat je best eens mag klagen. Zoals ik verwacht had. Maar als je dan de reacties leest op het bericht ervoor, blijkt dat toch niet zo te zijn. Dan krijg je ineens enkele heel kritische reacties, met soms als […]



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: