h1

Nieuwe tijden

19 december 2011

Zoonlief heeft net zijn eerste echte examenperiode in de middelbare school achter de rug. Eigenlijk had hij al thuis moeten zijn, maar ik denk dat hij en zijn vrienden zich vandaag niet echt haasten. Ik kan hen geen ongelijk geven.
Het was nieuw voor ons: een studerende zoon in huis. We hebben geen idee hoe hij het gedaan heeft. Niet slecht, denken wij. Goed, denkt hij zelf, maar bij proeftesten van de hoofdvakken, in oktober, had hij zichzelf niet zo goed ingeschat. Hij heeft deze keer beter zijn best gedaan, maar heel veel heeft hij toch niet gestudeerd. Denken we. Want hoeveel uren studeren kinderen gemiddeld in dat eerste jaar? Geen idee. Onze eigen schooltijd lijkt ineens lang geleden. Ik herinner me nog wel welke vakken ik graag deed, welke vakken ik moeilijk vond en welke resultaten ik behaalde, maar niet hoeveel tijd in dat studeren kroop. We weten dat zoonlief snel vindt dat hij het kan en dat de toetsen dan wel eens tegenvallen. We wachten dus af. Vrijdag gaan we samen zijn rapport halen. Ik ben benieuwd.

3 reacties

  1. Onze oudste zit nu in het tweede middelbaar. Hij is altijd meteen klaar met studeren. We hebben onszelf moeten verplichten om hem er niet telkens over aan te pakken. Hij moet/mag het zelf uitzoeken. We suggereren enkel om toch nog eens te herhalen, maar dat doet hij meestal niet.
    We zijn wel heel erg benieuwd (en vrezen een beetje) voor zijn rapport vrijdag.


  2. Zit zoonlief in het eerste middelbaar?
    Voor zover ik mij dat nog een beetje herinner kon je die leerstof best op enkele uren leren (een namiddag). Want je had alles al eens moeten studeren, je had er al toetsen over gekregen én herhalingen…
    Er zal misschien wel wat veranderd zijn maar het is nog maar het eerste jaar hè. Toen haalde ik nog alles juist voor geschiedenis, dàt weet ik nog. Daarna ging het alleen maar bergaf 😛
    Ik duim mee voor goede resultaten! 🙂


  3. Ik kijk er nog niet naar uit. Maar we hebben dan ook nog twee en een half jaar te gaan.



Geef een reactie

