h1

En de wereld draait door

21 december 2011

Sinds april gaat het niet goed met mij. Ik ben teruggekomen van vakantie met een klomp op mijn maag. En die klomp ligt er nog steeds. Oh, ik maak plezier, hoor. Ik geniet van een avondje uit. Ik kan lachen. Ik functioneer. Ik werk. De ene dag met plezier, de andere dag wat tegen mijn zin. Ik praat. Ik luister. Ik heb een communiefeest georganiseerd. Verjaardagsfeestjes. We zijn gaan kamperen in de zomer. Het nieuwe schooljaar is gestart. Kortom, de wereld draait door en ik draai mee. Maar die klomp op mijn maag blijft daar liggen. Soms is hij klein en voel ik hem nauwelijks. Soms wordt hij groot en weegt hij zwaar. Ik praat daar niet over. En wil er ook niet over praten. Want wat valt er te zeggen? Die klomp gaat daar de rest van mijn leven liggen. Een klomp van angst en bezorgdheid. Twee gevoelens die ik nooit in mijn leven gekend heb. Ja, eventjes, toen mijn vader in coma lag, maar toen hij 10 dagen later overleden is, kwam er verdriet voor in de plaats, en dat is met de jaren gesleten, zoals ik verwacht had. Nu zit ik met gevoelens die niet slijten. Die wat wegebben en weer opflakkeren. Angst en bezorgdheid om mijn dochter. Om mijn relatie met haar. Om haar relatie met anderen. Ik doe het met haar niet goed als moeder. Ik weet dat, ik voel dat. Ik weet dat ik dingen anders zou moeten doen. Geduldiger, warmer, liever. En ik merk elke dag dat dat zo moeilijk lukt. De bobijn is af. Het is op. Nee, ik ben niet depressief. Absoluut niet. Ik ben moe. Verdrietig. Eenzaam. Leeg. Soms toch. Soms ook niet. En de klomp, die blijft daar liggen. En vreet langzaam al mijn energie weg.

12 reacties

  1. {{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{LIDD}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}


  2. sterkte, ik durf wel te betwijfelen dat je het “niet goed doet als moeder”. Het feit alleen al dat het voor jou zo zwaar weegt, doet het tegendeel vermoeden.


  3. Volgens mij is er soms gewoon geen “beste” manier, dus verwijt jezelf geen dingen die je misschien anders had kunnen doen. Veel courage.


  4. wéten en erkennen dat die klomp daar ligt is al zoveel waard.. je kan het benoemen, je weet ook min of meer waarom. Niet te streng zijn voor jezelf! Binnen de mogelijkheden en de leefwereld van je dochter ben jij vast en zeker de beste moeder die er mogelijk is! Ik heken zeker een stukje van je klomp… weet dat je niet alleen bent daarmee, misschien helpt dat wel (een beetje). Veel courage!


  5. Ik hoop dat je de moed en de energie vindt om je beter te voelen. Iedereen heeft zijn manier – sometimes there’s no right or wrong…


  6. De eerste week van januari dan heb ik een (uitgestelde) week vakantie én hier ligt nog een boekje op jou te wachten. Een tasje thee en een koekje?


  7. Dit zijn geen gevoelens die jij alleen hebt. Volgens mij hebben veel ouders die. Hier ook. Iedereen twijfelt aan zijn opvoedvermogens.


  8. Ik wens je vrede.
    Zoals in: http://blogs.babble.com/babble-voices/tanis-miller-hogwash-from-a-hoser-redneck-mommy-style/2011/12/21/star-night/

    (context: ze heeft twee opgeschoten tienerkinderen, maar heeft daarnaast ook haar eigen quadriplegisch zoontje verloren een paar jaar geleden en heeft een quadriplegisch ventje – Jumbster – geadopteerd)

    Ik vond die post wel toepasselijk. Niet alleen voor jou, maar voor elke mama…


  9. Kijk zie Lies, da bedoel ik dus, ge moogt ne keer zagen maar ge moet ook weten dat er andere mensen zijn waar het ook niet loopt zoals ze willen, merci om die post te delen, echt heel ‘mooi’ geschreven…


  10. @Bé: Ja die kan schrijven jong! Ook te vinden op http://www.theredneckmommy.com trouwens, da’s haar eigen blog. Vaak hilarisch, soms triestig, altijd wel intens om welke reden dan ook.


  11. Ik wens je veel geduld toe. En veel sterkte.


  12. […] Maar ik kan ook geweldig goed relativeren en lig omzeggens nooit van iets wakker. Ik heb mijn zorgen, ja, dat wel, meer dan ik zou willen en soms meer dan ik aankan. Maar ik ben een vechter en weet […]



Geef een reactie

