h1

Een beetje evenwicht

22 december 2011

Ik moet het toegeven: het was wat demagogisch, dit blogberichtje. Ook zo bedoeld. En de reacties toonden aan wat ik wou aantonen. Iedereen vindt eigenlijk dat je best eens mag klagen. Zoals ik verwacht had. Maar als je dan de reacties leest op het bericht ervoor, blijkt dat toch niet zo te zijn. Dan krijg je ineens enkele heel kritische reacties, met soms als onderliggende boodschap: zeur niet, wees blij, je hebt een auto gekregen van je werk, wij niet, wij moeten dat zelf betalen. Enz. enz. Ik moest er wat mee lachen, met die tegenstelling. Heus, mensen, we zullen die belasting betalen. Niet met de glimlach, net zoals u óók niet met de glimlach zult betalen als u morgen meer belasting zult moeten betalen op wat dan ook. En verder liggen we daar, gelukkig, niet wakker van. Dit is inderdaad een luxeprobleem, zoals Zapnimf zegt. Dat weet ik ook wel. Net zoals alle punten die ik dit blogbericht opsomde in het geval van de meeste Vlamingen luxeproblemen zijn. En we er toch eens over willen zagen als het wat tegenzit. Ik ook. Ik foeter wat, ik reageer me al eens af in een pittige discussie of in een blogbericht, ik heb soms kritiek en soms lof voor het beleid dat in dit land wordt gevoerd en soms denk ik dat ik betere oplossingen heb. Ik ben soms een dikke zaag en meestal heel kritisch. Maar ik kan ook geweldig goed relativeren en lig omzeggens nooit van iets wakker. Ik heb mijn zorgen, ja, dat wel, meer dan ik zou willen en soms meer dan ik aankan. Maar ik ben een vechter en weet dat veel mensen het nog veel moeilijker hebben. En ik ben dankbaar om het leven dat ik kan leiden, de kansen die ik heel mijn leven al heb gekregen, het geluk dat me al heel vaak ten deel is gevallen. Meer moet dat niet zijn. Een beetje evenwicht. Dat streef ik na en dat, onder andere, wens ik u, nu al, ook toe voor het nieuwe jaar.

6 reacties

  1. 🙂 Het ene spreekt het ander toch niet tegen hé… jij mag klagen maar wij mogen reageren toch? Net zoals ik mag klagen en andere mensen mijn geklaag mogen “terechtwijzen’. Daarom bloggen we toch, om reactie, feedback te krijgen? Voor jou ook een heel fijn eindejaar en veel evenwicht in 2012, dat wens ik je écht toe! Fijne feestdagen!


  2. @ bé: Mijn punt is dat als je klaagt over een baby die je wakker houdt (bijvoorbeeld), iedereen meeleeft en niemand zegt: “Tja, dat wist je vooraf, dat baby’s wel eens wenen ’s nachts. Wees blij dat je een kind hebt.” Idem voor de andere punten die ik opsomde. Het viel me op dat mensen bij mijn bericht dat we ineens een pak meer gaan moeten betalen voor een bedrijfswagen en ik dat niet leuk vind, ineens de behoefte voelen om mij terecht te wijzen. Ineens een pak minder begrip en steun dan bij andere klaagonderwerpen.


  3. De Belg en zijn geld… of de Belg en het geld van een andere Belg… of meer algemeen de mens en zijn geld en de mens en het geld van een ander… moeilijke materie. Money rules our world.


  4. kijk mijn kind is ‘plots’ geen 66% gehandicapt meer volgend de FOD. Dat scheelt mij een slordige 300 euro netto in de maand. Waarmee ik dus wil zeggen dat de staat in iedereen zijn portemonnee zit. En for the record: ik ben blij dat ze het zo goed doet maar het wil wél zeggen dat er hier de volgende jaren ook serieus moet bespaard worden… want de dokterskosten, de thuisbegeleiding die moet betaald worden, de extra kosten hier en daar blijven wel natuurlijk…(o en als ik klaag over slapeloze kindjes krijg ik toch geregeld te horen ‘je hebt er voor gekozen’ :-))


  5. @ birgit189: het gaat mij er niet om dat ze in mijn portemonnee zitten. Er zijn nog maatregelen genomen die we zullen voelen. Dat is zo voor iedereen, ook voor ons. Ik ben zeker bereid om meer voor een bedrijfswagen betalen, maar ik vind de berekening en de manier van invoeren niet eerlijk.


  6. Je moet maar blijven onthouden dat kritische reacties niet persoonlijk bedoeld zijn.
    Zelf vind ik een blogstuk met wat polemiek achter boeiend.
    Maar ik betrap mezelf er ook op dat -precies omdat bloggenland altijd zo lief is voor elkaar- mijn tong tien keer in mijn mond ronddraai vooraleer te reageren.



Geef een reactie

