h1

Gelezen in de krant

3 januari 2012

Essayist Stefan Hertmans: “Iedereen weet dat de Vlaming constant in dure restaurants zit, maar tegelijk maakt hij zichzelf wijs dat hij de oprecht ‘gewone mens’ is.”
Voor u allemaal reageert dat ú niet constant (zelfs nooit) in dure restaurants zit: nee, natuurlijk niet. Maar het is, denk ik, wel zo dat velen van ons zich als ‘gewone Vlaming ‘ beschouwen, zéker niet als rijk, terwijl we met zijn allen volop consumeren. Als ik op blogs lees en rondom mij hoor wat er allemaal gekocht en besteed wordt… Mensen kopen een huis, verbouwen, gaan op reis, kopen verjaardags/Sinterklaas/kerst- en nieuwjaarscadeaus, hebben de laatste nieuwe cd van weet-ik-veel-welke groep in huis gehaald, gaan naar de bioscoop, een toneelvoorstelling, een optreden van de een of andere artiest, gaan op restaurant, organiseren feestjes, nodigen mensen uit… Als we de nieuwsberichten mogen geloven, belooft de soldenperiode, die officieel morgen start, een succes te worden. Ja, ik geloof best dat er meer armoede in ons land en in Europa in het algemeen is. Ik ben ervan overtuigd dat de crisis een aantal mensen hard treft en dat veel mensen een pak voorzichtiger zijn en minder uitgeven. Maar ik ben er ook van overtuigd dat de overgrote meerderheid het niet slecht heeft, ondanks besparingen, verhoogde belastingen en dergelijke meer. En dat veel mensen tot de ‘rijke’ klasse behoren, hoewel ze zelf denken dat dat niet zo is.

15 reacties

  1. Dat klopt. Maar het hangt er ook vanaf met wie je vergelijkt hé. Als je vergelijkt met al die andere mensen in je straat/buurt of op het werk, de meeste mensen die je dagelijks tegenkomt, dan zijn de meesten van ons niet extreem rijk of echt arm. We zien de echt armen en de echt rijken af en toe eens passeren en weten dat we daar niet bij horen. Dus zijn wij “gewone Vlamingen”.
    Maar als je vergelijkt met de gemiddelde Europeaan, wees er dan maar zeker van dat wij stinkend rijk zijn, wij gewone Vlamingen. Al die dingen die je net opsomt en die voor ons heel gewoon zijn, zijn verre van gewoon voor de meeste andere Europeanen…


  2. Aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh sjonge.
    Just for the record: ja, ik voel me rijk in vergelijking met de gemiddelde Afrikaan of Chinees. En ook for the record: ik wil dat het voor mij zo blijft, want het is goed zo.

    Heel juist Lies ! Het hangt allemaal van de gekozen referentie(s) af.
    Maar één commentaartje: als je vergelijkt met Britten, Fransen, Nederlanders, Zweden, Noren, Duitsers, Oostenrijkers, … dan zijn we niet merkelijk beter af, als je vergelijkt met Roemenen, Hongaren,…wel.


  3. @ Bentenge: Waarom die ‘Aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh sjonge’?
    @ Lies en Bentenge: het gaat mij niet om de vergelijking. Het gaat mij erom dat veel mensen klagen en zichzelf maar een gewone Vlaming vinden, op wiens kap zeker niet bespaard mag/kan worden (nee, bij ‘de rijken’ moeten ze het maar gaan halen), maar het financieel eigenlijk niet moeilijk lijken te hebben, als je kijkt naar het massale consumeren.


  4. @LIDD: ha, dat je dat bedoelde was me niet geheel duidelijk 🙂

    Mijn schoonvader vindt de besparingen een gemiste kans: ze hadden het geld moeten halen bij de mensen die het meeste hebben, de oudere generatie die heel hun leven GOED heeft kunnen sparen, niet bij de jongere generaties die nog nooit hebben kunnen sparen wegens de hoge huizenprijzen, en die in hun leven ook wellicht nooit zullen kúnnen sparen want die crisis zal nog niet meteen voorbij zijn. Ze hadden het geld dus bij mensen als hemzelf moeten halen, vindt hij. Hij is risk manager bij een grootbank dus hij weet er wel wat van. Wel, zo had ik het nog niet bekeken, maar ik had daar bijvoorbeeld ook wel kunnen mee leven 🙂

    Ik kan trouwens in het algemeen wel leven met de besparingen hoor. Ja, ook wij zullen het voelen in onze portemonnee, maar ik zie het als een kans om te leren het met wat minder te doen. We gaan er zeker geen boterham minder door moeten eten. Minder luxe, ja, dat misschien wel, maar zo erg is dat nu ook weer niet.


  5. Die aaaaaaaaahhhhhhhhhhh sjonge ?

    Omdat ik niet langer tegen al dat geleuter kan over hoe blij we moeten zijn dat we het zo goed hebben. Daarom.

    Maar vooral omdat we allemaal manisch depressief zijn als het over ons geld en belastingen gaat.
    Ik ook by the way. Ik stond gisteren nog te “vloeken” op die hoge belastingaftrekken (naast het hoge kindergeld) voor drie of meer kinderen. Waar is dat in ’s hemelsnaam nog goed voor? In een wereld waar we al met veel te veel zijn? Ik besef wel dat kinderen het laatste echte taboe zijn. Maar ik ben van mening dat “genot” en kost zouden moeten samengaan. Waarom is het derde of vierde kind zoveel “duurder” voor de andere belastingbetaler?
    Vandaar die aaaaaahhhhhhhh sjonge, omdat ik in hetzelfde “ik kijk naar de ander” bedje ziek ben. En ook manisch fluctueer tussen vloeken omdat ik te veel belasting betaal en blij zijn omdat ik ze kan/mag betalen omdat ik een “gewone (werkende) vlaming” ben.


  6. Maar ik vind je blogposts dus super, omdat ze emotie oproepen 🙂


  7. @ Bentenge: Grappig, wij waren ons gisteren nog aan het afvragen hoe het komt dat vrienden/familie met een volgens ons vergelijkbaar inkomen (weet je natuurlijk nooit en je weet ook niet hoe erg mensen gesponsord worden enz. enz.) zoveel meer lijken te kunnen sparen/uitgeven en kwamen tot de conclusie dat ons derde en vierde kind toch wel behoorlijk wat extra geld kosten. Een huis per kind, zeggen ze, hè. Wijzelf staan daar zelden bij stil, maar kinderen kosten inderdaad toch behoorlijk wat geld. Niet dat het kindergeld voor een derde of vierde kind daarom hoger moet liggen voor ons.
    En als ik hoor, lees, zie hoeveel mensen ongelukkig zijn, soms zelfs om futiliteiten, denk ik dat het geen kwaad kan om af en toe eens te bedenken dat we het toch lang niet slecht hebben. Ik ben erg katholiek opgevoed, zal daar wel mee te maken hebben ;-).


  8. @ Lies: Ja, dat valt me bij het bloggen wel meer op: papier is geduldig, maar ook zo verraderlijk. Zeker als mensen je niet persoonlijk kennen, zijn blogberichten blijkbaar niet altijd even duidelijk.


  9. Kinderen kosten ongelooflijk verschrikkelijk belachelijk veel geld. En als je daaraan begint, kan je je daar maar beter op voorhand bewust van zijn. En dat kindergeld, dat is een druppel op een hete plaat, dat kunnen ze even goed afschaffen (of verdubbelen voor de écht armen en afpakken van de rijkere zoals ik).
    Maar ik vind alleszins wel: als je veel kinderen hebt en je ze écht niet kunt betalen, dan ben je niet goed bezig…


  10. @LIDD: Ja, ik had het misschien moeten weten, het gaat er hier ten slotte al een tijdje over, maar ik had de link niet echt gelegd en dacht dat je het meer over “het algemeen” had.
    Woorden zijn bijzonder verraderlijk. Dat geldt niet alleen voor geschreven woorden, trouwens, ook gesproken woorden worden vaak verkeerd begrepen, al dan niet moedwillig.


  11. Ha. Nu snap ik het blogje ook helemaal.

    Eigenlijk neemt de kost per kind af naarmate je er meer hebt… dus in die zin zijn dat kindergeld&de bijhorende belastingaftrek niet logisch.

    @lies: Een druppel op een hete plaat ? 🙂
    Wel een dure druppel he. Ik ga het even voor je nakijken…
    Stel dat je met twee werkt en elk een gemiddeld inkomen hebt, dan brengt de vrijstelling (belastingvrije som) voor het derde kind zo’n 350euro netto/maand/gezin op, en het vierde kind zo’n 390euro. Inclusief kindergeld: kind 3 : 593euro netto/maand en kind 4 : 634euro netto/maand. Voor kind 1 is dat 198 euro/maand en voor kind 2 : 334.
    Maar dat ze duur zijn in “onderhoud”, daar ben ik het mee eens 😉


  12. Met die druppel bedoelde ik vooral wat wij krijgen als kindergeld, voor dat (voorlopig nog even) eentje dat wij hier hebben lopen…

    Die 198 euro/maand, is dat kindergeld + belastingvrijstelling? Ik wist niet eens dat er een vrijstelling was eigenlijk. Ik voel alleen vréé goed aan mijn portemonnee dat die crèche ons maandelijks bijzonder veel geld kost, over pampers, kleding en andere benodigdheden nog gezwegen, en dat die “extraatjes” er nauwelijks toe doen…


  13. Sinds die kinderen allemaal in het middelbaar zitten, voelen wij dat heel duidelijk hoeveel zo’n kleine kost.

    Al hebben wij het niet slecht, ik reken mijzelf toch tot de middenklasse en niet tot de rijke kaste. Dat er genoeg is, komt omdat wij sober leven.


  14. tgoh degenen die echt in armoede leven hebben vermoedelijk geen blog 😉
    ik voel die crisis ook niet zo…
    maar ik voel me vooral “rijk” als ik dingen kan “doen” en niet kan “hebben”
    x


  15. @Zapnimf: wacht tot ze gaan studeren. Ik heb het eens uitgerekend. Die vijf jaar hogere studies (met kot en erasmus in Spanje inbegrepen) hebben mijn ouders een miljoen gekost (frank hé). Op VIJF jaar tijd een miljoen. Pfff. Ik hou mijn hart nu al vast en ze is pas anderhalf 🙂



Geef een reactie

