h1

Even mijn gal spuwen

12 januari 2012

Daar gaat ze weer, zult u denken. Ja, inderdaad, daar ga ik weer. Als u het beu bent, gaat u maar op een ander lezen.
Ik krijg net telefoon van een dienstenchequebedrijf, waarbij ik ons meer dan een jaar geleden ingeschreven heb, toen we, voor de verandering, op zoek waren naar een poetshulp. Of we nog iemand nodig hebben. Nee, dus. “Oké! Dan schrap ik u van de lijst,” klinkt het vrolijk en de vrouw aan de lijn wil ophangen. Ik merk op dat we al meer dan een jaar op de lijst staan en dat ik dat toch erg lang vind om iemand te vinden. “Dat kan toch niet,” zeg ik. “Ik vrees van wel,” antwoordt ze. Ze legt uit dat het extreem moeilijk is om voor onze regio poetshulp te vinden, zelfs al wonen we vlakbij een bushalte en ben je met de bus binnen een half uurtje in de dichtstbijzijnde stad, waar dit dienstenchequebedrijf gevestigd is en dus vooral rekruteert. Wat blijkt? Het personeelsbestand van het bedrijf bestaat hoofdzakelijk uit laaggeschoolden en allochtonen en 90% is niet bereid om zich een half uur te verplaatsen. Dat is toch niet te geloven?
Als ik politici nog eens hoor vertellen dat we extra inspanningen moeten doen om laaggeschoolden en allochtonen aan het werk te krijgen (positieve discriminatie noemen ze dat), stuur ik een vlammende mail. Of nee, tegenwoordig kan je beter twitteren om hen te laten reageren, denk ik.

17 reacties

  1. Ik was een tijd geleden eens aan het praten met een goede kennis, die na haar vijftigste maar geen werk vindt. Werk in een warenhuis of poetsen was te zwaar voor haar rug, zei ze, en ik kan dat wel begrijpen. Anderzijds heeft ze heel haar leven administratief werk gedaan, dus ik vond het een beetje vreemd dat ze al jaren probeerde een administratieve job te vinden maar er geen kon krijgen. Ik had medelijden met haar. Tot ik Brussel voorstelde, en ze antwoordde dat ze het niet zag zitten om alle dagen naar Brussel te gaan. Ze woont in Mechelen, op 20 minuten van Brussel Centraal (zonder vervoer naar het station, maar dan nog!). Kijk, dan is mijn medelijden meteen over. Je wil niets anders dan een administratieve job maar je weigert naar Brussel te gaan? Ja, da’s dan gewoon stom, sorry.


  2. Maar nee, zo’n dingen mag je niet zeggen want dat is niet waar! 😉


  3. Tis trouwens nog erger: toen wij een poetshulp zochten hier, vertelden ze ons ook dat het moeilijk was in onze regio poetshulp te vinden. Haja, want het is niet centrum Mechelen, het is net over de grens met Katelijne. De VOLLE 3 km van de Grote Markt van Mechelen en toch zéker 10 minuutjes met de bus…


  4. ik treed lies bij, wij wonen op 10 min met de tram van gent centrum en ook hier is het heel moeilijk om een poetshulp te vinden! Niet te doen hé..; en ik ben flexibel zenne, ze mogen beginnen tussen 7 en 8.15 uur maar dan nog is dat niet haalbaar blijkbaar. ons vorige poetsvrouw was altijd te laat. vanaf volgende week krijgen we een nieuwe, ik ben vreed benieuwd!


  5. Ik ga een klein beetje “weerwerk” bieden: onze poetshulp is 3 u per dag onderweg (1u30 heen én terug), met de bus, en die doet dit bijna elke dag van de week (niet steeds tot bij ons natuurlijk). Nu heeft ze 1 dag in het Brusselse gekregen, en ze is zo blij als ze klein kind, want nu kan ze in de week ook een boodschappen doen. Ik voelde me bijna schuldig …


  6. Jaja, ik ga me even niet bezighouden met de details van de poetshulpproblematiek. Of toch heel even : wij poetsen (werken alletwee fulltime) zelf wegens de hierboven aangehaalde problemen. Moeilijk iemand te vinden… te laat… afzeggen…
    Maar wat de essentie (omtrent politiekers) betreft: we weten eigenlijk allemaal dat er heel veel aan blablabla gedaan wordt, maar feiten en geanalyseerde cijfers, daar draait het om.


  7. Ik heb nog geen enkele keer problemen gehad met het vinden van een poetshulp (gent). We doen hier nu al twee jaar beroep op en het is nog altijd de eerste. Wanneer ze eens (zelden) ziek is, sturen ze altijd vervanging. En ik denk dat we ongeveer 6 maanden hebben moeten wachten na onze eerste aanvraag.


  8. Ik snap WEL dat een poetshulp zich geen 30min wil verplaatsen.

    ’t is niet dat er een tekort aan werk is hé, voor poetsvrouwen en -mannen. Er is genoeg werk, dus is het toch normaal dat ze liever dicht bij huis werken.

    trouwens, zoveel verdienen ze ook al niet, dus mag er ook iets tegenover staan (werk dicht bij huis)

    Het probleem is denk ik dat er een tekort is aan ‘gemotiveerde en goede’ poetshulpen. Die zullen er wel zijn, maar ja, die hebben natuurlijk al lang een goed gevulde agenda, op plaatsen dicht bij huis. En die goeikes komen niet meer vrij, want wij is nu zo zot om ‘een goeike’ te laten gaan.

    Ik erger mij gewoon aan het feit dat het zo moeilijk is om een goede poetsvrouw te vinden. Zucht … ik denk dat ik de zoektocht gewoon opgeef


  9. Wie vind dat een verplaatsing van een half uur te veel is om te gaan werken, vind ik toch wel heel zielig. Dat is toch niet (meer) normaal?


  10. @ Annelyse: ik snap ook dat een poetshulp zich geen half uur wil verplaatsen als ze vlakbij huis een job vindt. Dat vind ik niet meer dan normaal. Maar als die mevrouw van het dienstenchequebedrijf zelf zegt dat ze hun poetshulpen zoeken bij allochtonen en laaggeschoolden én ik tegelijk regelmatig in het nieuws hoor dat het toch zo moeilijk is om allochtonen en laaggeschoolden aan een job te helpen én ik er bijna zeker van ben dat er in de dichtstbijzijnde stad bij mijn woonplaats nog altijd allochtone en laaggeschoolde werklozen zijn, tja, dan klopt er iets niet.
    Mijn huidige werkvrouw vertelde trouwens vandaag dat ze anderhalf uur (!) onderweg is om bij ons te geraken (tram-trein-bus). Ik bespaar je het verhaal van gemiste aansluitingen, bussen die niet komen opdagen, vertragingen enz. Ze vindt in de buurt van haar woonplaats geen werk en heeft het geld nodig. Ik vroeg haar waarom ze niet dichterbij komt wonen, want ze werkt de hele week hier in de buurt. Ze is nog maar pas in België komen wonen en ze kan niet zomaar onder haar huurcontract uit. Schrijnend, vind ik dat. En dan te weten dat hier mensen op een half uur van mijn deur thuis zitten, een uitkering krijgen en niet willen werken omdat een half uur met de bus te ver is. Ik zou hun uitkering liever gebruiken om de ‘boete’ van mijn huidige poetsvrouw te betalen als ze haar huurcontract vroegtijdig verbreekt.


  11. @stefdenflater: ik werk op minder dan een half uur, en dat is een ongelooflijke luxe.
    Als ik zou lesgeven, poetsen, ….. maw een job die je feitelijk overal kan uitoefenen… dan zou ik er niet over peinzen om verder dan een half uur ver te gaan werken.
    Jammer genoeg heb ik als ingenieur in de pharmaceutische sector iets minder flexibiliteit. Nu heb ik eindelijk een job op 20 minuten, zalig … maar misschien voor mij ook een noodzaak om een voltijdse job te kunnen blijven uitoefenen
    @LIDD: daar ben ik het mee eens, maar dat ligt dan toch meer aan het feit dat sommigen niet willen werken.Ik vind het wel straf dat uw poetsvrouw geen werk in de buurt vind, ik dacht dat poetsvrouwen overal gegeerd waren.


  12. potverdorie, schrijf ik weer een -dt fout !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  13. Ik ben ambtenaar en kan perfect mijn job uitoefenen dicht bij huis maar werk al jaren in Brussel. Nu is dat minstens op 1 uur en 40 minuten van mij thuis – zonder vertragingen wel te verstaan – omdat het werk tijdelijk een stukje dichter bij is. Niet dat ik die verplaatsing nu bepaald graag doe maar toch liever dat dan werkloos. Als ik echter zie en hoor dat er relatief veel mensen zijn die nog (veel) langer onderweg zijn voor hun job dan ik, dan durf ik eigenlijk niet meer te klagen.


  14. het probleem is dus dat eigenlijk niemand echt graag poetst (ook armen niet) : dus het moet andere voordelen hebben zoals goed betaald (niet), comfort ook niet want is hard werken), sociaal contact (nope), erkenning (ook niet) en dus werken ze liever niet
    dat is menselijk
    denk ik


  15. @ annelissen: daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb hier al poetsvrouwen gehad die wel graag poetsten. Ik denk niet dat het zoveel harder werken is dan veel andere beroepen. Erkenning en ongelofelijk veel dankbaarheid krijgen de poetsvrouwen hier wel (en op veel andere plaatsen ook, daar ben ik zeker van) en op heel wat posten zijn de mensen thuis als de poetsvrouw komt, dus sociaal contact is er soms wel. Als je werkloos thuis zit en druk aan het solliciteren bent, heb je trouwens ook niet veel sociaal contact, denk ik. Ik denk gewoon dat hun inkomen te weinig verschilt met een werkloosheidsvergoeding en dan is de stimulans om te werken natuurlijk niet groot, dat begrijp ik heel goed.


  16. Ik mis hier eigenlijk de commentaar van de poetshulpen zelf.

    Voorts hoorde ik op radio 1 dat de sector voor 75% gesubsidieerd wordt en de vraag is veel groter dan het aanbod. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden naar de kant van de hulpbehoevenden (die nu meer betalen voor hun poetshulp dan de tweeverdieners met dienstencheques).

    Als we dan toch persé de laaggeschoolde werklozen aan het werk willen dwingen, dan kan ik mij jobs voorstellen die maatschappelijk relevanter zijn dan te gaan kuisen bij rijke mensen.

    Los van dit alles, komt mijn poetshulp al drie jaar iedere donderdag naar hier, vier en halve kilometer van de dichtsbijzijnde bushalte. Ze is een schat die alle respect verdient omdat zij deze pover betaalde job wil doen.


  17. @ Zapnimf: ik blijf me erover verwonderen dat je poetshulp als een luxe voor de rijken blijft beschouwen. Ik vind een poetshulp even maatschappelijk relevant als pakweg de bakker. Als ik mijn brood zelf zou moeten bakken (slecht voorbeeld misschien met de broodmachines en Kenwoods van tegenwoordig), zou ik daar véél tijd in steken. Geloof me of niet: ik heb écht weinig tijd om te poetsen (en ik doe het niet graag, dat geef ik grif toe). En ik vind het idioot om minder te gaan werken om zelf te kunnen poetsen, terwijl ik met de belastingen op mijn werk help om maatschappelijk relevante dingen te kunnen betalen.



Geef een reactie

