h1

Mijmeringen

18 januari 2012

Er staat klassieke muziek op die me aan mijn vader doet denken. Bach. Muziek die hij mee heeft helpen uitkiezen voor ons huwelijk. Na bijna 9,5 jaar zonder hem ben ik min of meer ‘gewend’ aan zijn afwezigheid. Ik heb ook nooit veel tijd gehad om te rouwen. We hadden 3 kleine kinderen (3 jaar, net geen 2 jaar en 6 maanden) toen hij gestorven is en 8,5 maanden later werd de jongste geboren. Ik had mijn werk. Ik huilde in de auto van en naar mijn werk. En soms ’s avonds in bed. En dat werd minder mettertijd. Verdriet slijt. Maar wat ik wel ontzettend jammer blijf vinden is dat mijn kinderen hun grootvader nooit gekend hebben. De oudste waren te jong om herinneringen aan hem te hebben en de jongste was nog niet geboren. Oh ja, we praten over hem, maar dat is anders. Ik had graag gehad dat ze hem als persoon hadden kunnen leren kennen, niet als iemand uit de herinneringen van anderen. Dat ze zijn relativeringsvermogen, optimisme en goedlachse opgewektheid hadden kunnen zien. Zijn warmte hadden kunnen voelen. Zijn flauwe grapjes hadden kunnen horen. Hadden kunnen lachen met zijn onhandigheid.
Maar zoals Phil Bosmans zei: “Het komt zoals het komt, soms anders dan verwacht”. En soms anders dan gewenst, denk ik dan. Het zij zo.

3 reacties

  1. Ik las dit onlangs op een andere blog en vond het heel mooi:
    Gemis is als de golven van de zee
    Soms sterk
    Soms zacht
    En net als je denkt dat het over is,
    overspoelt het je met een grote golf.
    Ik verloor mijn papa als kind. En nu ik zelf kinderen heb, vind ik het ook ontzettend jammer dat ze hem nooit gekend hebben. Die heerlijke man. Wat een leuke opa had hij vast geweest. Vooral ook omdat ze niets hebben aan de opa die ze wel nog hebben…een onhebbelijke man.


  2. Mooi geschreven, en een mooi eerbetoon aan je papa. Hou hem in gedachten.


  3. 😦



Geef een reactie

