h1

In de bank

25 maart 2012

Onze bank is sinds kort uitgerust met een automaat waar je niet alleen geld kan uit halen, maar ook kan in stoppen. Toen het ding er pas stond, werden de gebruikers bijgestaan door iemand van de bank. Ik zei tegen die man dat op die manier toch arbeidsplaatsen verloren gingen. Maar dat klopte niet volgens hem. Want de mensen achter het loket hadden zoveel werk dat ze door al die stortingen aan het loket niet konden doen. Door het automatiseren van stortingen zouden ze aan dat werk toekomen. Ik wierp op dat ze dan meer mensen in dienst moesten nemen, als die loketbedienden zoveel werk hadden. Waarop hij begon over een bank die natuurlijk winst wou maken, dat moest ik toch begrijpen. Dat begreep ik niet. De banken maken al winst, dacht ik. Soit. Ik besloot voortaan toch weer stortingen aan het loket te doen. Kwestie van geen arbeidsplaatsen verloren te laten gaan. Maar dat was buiten de loketbediende gerekend. Die bezwoer me dat er geen ontslagen zouden vallen, want ze hadden veel te veel werk. Op mijn opmerking dat ze dan misschien meer mensen in dienst moesten nemen, antwoordde ze dat de bank heel veel vacatures had die niet ingevuld geraakten (?). Tja. Als ze het dan toch zelf zo graag willen, zal ik voortaan braaf geld in de automaat stoppen in plaats van het aan de loketbediende te geven. Maar logisch vind ik het toch niet.

6 reacties

  1. Dat kan niet anders dan een “grootbank” zijn.


  2. Het gaat niet om meer winst maken, maar om altijd maar meer en meer winst maken …


  3. Wat mij nog het meest kwaad maakt is het feit dat de klant (die koning is, weet je nog?)niet eens veel keuze gelaten wordt, want vóór je het weet wordt er een bedrag aangerekend om aan het loket te kunnen storten. Zo ging het ook met geld ophalen. Je éigen geld, nota bene! En weet je wat? Als we dan allemaal in het portaal tegen zo’n gokautomaat staan te vloeken omdat hij het weer niet doet (bankbiljet ingeslikt en niet genoteerd? reepjes van gemaakt als een volleerde papierversnipperaar?) moeten we opeens daarvoor ook nog betalen. Net als voor overschrijvingen die we thuis via ons eigen internetabonnement uitvoeren. Soms heb ik echt goesting om een paar goei sokken te kopen. Ik heb al gezien dat er een tiret in de overtrek van mijn matras zit…


  4. ja dat ging ik ook zeggen :-), een grootbank dus. Ik weiger van daar nog klant te zijn. ik ga bij een kleinere bank( argenta) waar je als klant niet gescheiden bent door glas van de bankier. waar die bankier gewoon ‘den tom’ noemt en niet ‘account manager’ waar ik geen bankkosten moet betalen. En waar er altijd tijd is voor een informele babbel. En die maken ook winst mag ik veronderstellen. (winst maken op zich is trouwens niet ‘vies’ hé.. het is exuberant winst maken op de kap van andere mensen waar ik een bloedhekel aan heb.)


  5. Ik denk dat er in sommige gevallen ook een verschuiving van arbeid plaatsvindt… ipv mensen achter de loketten zijn er nu mensen nodig om die toestellen te onderhouden of te ledigen, software te schrijven enz. Maar inderdaad, bedrijven zullen het zeker niet laten om waar ze kunnen zoveel mogelijk winst te maken met zo weinig mogelijk werknemers… kwestie van de aandeelhouders tevreden te stellen hé.


  6. Onlangs bij de bibliotheek net hetzelfde tafereel!
    Geen loketbediende meer om je boeken in en uit te scannen, maar dat moet je nu zelf doen, aan zo een self-scan apparaat met je identiteitskaart.
    Ik reageerde ook zo van: “Oei, daar gaan weer wat jobs..” Maar de ene mevrouw die er nog rondliep ( en vroeger aan die balie zat) reageerde ook van: “Nee nee mevrouw, nu hebben wij eindelijk tijd voor dingen waar we vroeger niet aan toe kwamen…”
    En vermits ze er in de Carrefour enz.. ook mee bezig zijn…Zal er mss wel iets van aan zijn zeker?
    Alleen w alles zo “onpersoonlijk”….



Geef een reactie

