h1

Schoolverzuim

30 maart 2012

Vanochtend vroeg bij de bakker. “Zo rustig, ” zei de bakkersvrouw. “Gisteren stond hier van 7.15 u tot 8 uur voortdurend volk tot bijna buiten.” Ik vond het ook opvallend rustig. Volgens haar kwam dat door de vakantie-uittocht. Thuis bevestigde manlief dat. Hij had op het nieuws gehoord dat de luchthaven van Zaventem al een piek verwachtte op woensdag, donderdag en vrijdag. Even later stuurt hij me dit krantenartikel door. “Vlaamse Onderwijsraad is spijbelen op laatste schooldagen meer dan beu”.
Tja. Wat wil je? Ik ben het er niet mee eens dat mensen met schoolplichtige kinderen al voor de vakantie op vakantie vertrekken, maar ik begrijp het wel.
De prijzen liggen nu eenmaal lager voor de vakantie. Als wij met zes op vliegvakantie willen, zou dat een serieuze besparing betekenen als we voor de vakantie zouden vertrekken.
En de kinderen missen omzeggens niets. Zelfs in de lagere school van onze kinderen, waar niet gedelibereerd wordt, wordt meestal niets meer gedaan de laatste dagen voor schoolvakanties (kerst-, paas- en grote vakantie). Lange speeltijden, een eucharistieviering, de klas poetsen,… Moet ik mijn kinderen daarvoor naar school laten gaan? Natuurlijk is school meer dan leren alleen. Zoals zij hier heel interessant verwoordde: “School moet niet voorbereiden op het leven, school moet het leven zelf zijn”. Helaas lijken die laatste schooldagen voor de vakantie meer een krampachtige zoektocht te zijn naar “hoe houden we de kinderen in godsnaam nog even bezig?!” dan een boeiende invulling van tijd die blijkbaar niet meer aan leren (op welk vlak dan ook!) hoeft te worden besteed. De laatste schooldag stopt trouwens bijna altijd om 11.30 uur, ook als die niet op woensdag valt. Als de school al zo nonchalant doet, is het toch niet moeilijk te begrijpen dat ouders het nut er niet van inzien om te wachten tot het écht vakantie is voor ze op reis vertrekken.
En dat er gedelibereerd moet worden in middelbare scholen begrijp ik perfect. Maar waarom kan dat niet ’s avonds, na de schooluren, en bijvoorbeeld een dagje in de paasvakantie? Ik denk dat veel leerlingen het niet erg zouden vinden om hun rapport pas na de vakantie te krijgen…

9 reacties

  1. Op het gevaar af “oud” over te komen… In mijnen tijd was dat toch niet 🙂
    Allee, serieus, niemand dacht er ooit aan om tijdens het schooljaar op reis te vertrekken, iedereen wachtte braaf tot het vakantie was. Ik kan me niet herinneren dat dat in onze klas ook maar één keer is voorgekomen. Dat werd gewoon niet gedaan vroeger, toch? Maar anderzijds werd er ook gewoon les gegeven tot de laatste dag. En ging de school die laatste dag uit om kwart voor vier, zoals elke andere dag, al was de laatste dag meestal wel een rapportdag met film en nabespreking ofzo.
    Misschien toch iets dat van beide kanten komt, dan?


  2. @ Lies: in mijnen tijd ook niet (maar ik ben wel een stuk ouder dan jij :-)). Onze kinderen komen toch elke keer thuis met voorbeelden van kinderen die vroeger vertrokken zijn. Soms komt het kind in kwestie dan tot de middag. En ’s namiddags vertrekt de familie dan bijvoorbeeld al op skivakantie, om de files en de drukte te vermijden. “Want op school doen ze toch niets meer.” En dat klopt dan. Dan hebben ze op school bijvoorbeeld een film gezien. Tja, die film kunnen ze ook in de auto op weg naar de sneeuw zien, is dan al gauw de redenering.


  3. Zo veel ouder nu ook weer niet, denk ik 🙂
    Wij kregen ons rapport ook altijd maar helemaal op het einde van de dag, misschien om zulke scenario’s te vermijden…
    Goh ik weet het niet. Enerzijds vind ik het een gebrek aan respect voor de school van de ouders, maar anderzijds moet de school misschien gewoon een andere boodschap meegeven. Als ze zelf een of meerdere dagen vrijaf geven voor deliberaties, en de laaste dag is er alleen film en na de middag zelfs geen school meer, waarom maak je je dan kwaad op de ouders die vroeger willen vertrekken? Zo creëer je toch zelf die sfeer van je-m’en-foutisme?
    Doe iets constructiefs de laatste dagen, zorg dat de kinderen hun laatste dagen op school niet WILLEN missen, dan creëer je meteen een heel andere sfeer…


  4. @ Lies: helemaal mee eens (behalve met het leeftijdsverschil – ik gok toch een jaar of 10 :-))


  5. Hmm, schat ik jou jonger in dan je bent? Of jij mij? Of heb je gelijk? Je maakt me wel érg nieuwsgierig nu. Was jij geen vriendin/collega/kennis van Lien? Ik ben exact even oud als zij…


  6. De regels / sociaal gedrag bepalen we allen samen. Het is een wisselwerking.


  7. @ Lies: Ik heb jou jonger ingeschat dan je bent. Op basis van de leeftijd van je dochter, denk ik. Fien is een jaar of 10 jonger dan mijn oudste zoon en dus ging ik er maar vanuit dat jij ook een jaar of 10 jonger bent dan ik. Rare logica, ik weet ik. Het leeftijdsverschil is 7 jaar, geen 10 :-).


  8. Ha ik dacht al zoiets 🙂
    Zeven jaar jong, da’s NIETS… 😛


  9. Ik vind dat schoolverzuim ook echt niet kunnen. Maar jou voorstel om ’s avonds te vergaderen of een dag in de vakantie, vind ik ook niet juist. Leerkrachten zijn vaak ook ouders. Die moeten ook een babysit regelen als ze ’s avonds of in de vakantie moeten vergaderen. Die hebben ’s avonds ook andere afspraken. En als het vakantie is hebben ze ook recht op vakantie. Leerkracht zijn houdt niet op als de schoolbel gaat om 15u30: vaak zijn ze nog ’s avonds en in het weekend (en de vakanties) bezig met hun lesvoorbereidingen.

    Nee, ik ben geen leerkracht. Wel “dochter van”. En ik heb als kind mijn papa toch regelmatig moeten missen omdat hij naar een vergadering moest. En ook tijdens de vakanties moest hij soms naar school. En ’s avonds had hij niet altijd tijd voor mij en mijn zussen omdat hij voor school bezig was.



Geef een reactie

