h1

Is dat nu zo moeilijk?

23 april 2012

Dochterlief wordt een uurtje per week uit de klas gehaald voor begeleiding rond haar anders zijn. En bijna elke week krijgen de kinderen tijdens dat uur spelling, net het vak waar dochterlief ab-so-luut niet goed in is. Ze krijgt die spellingregels maar niet onder de knie. Vandaag hadden de kinderen Frans terwijl ze niet in de klas was. Met als toemaatje een huistaak en les over de leerstof. Frans, het andere vak waar dochterlief de ene na de andere buis op haalt (in de lagere school, jawel!), of ze nu studeert of niet. Vindt u het vreemd dat ik niet begrijp waarom de juf in dat uurtje geen wiskunde geeft, het vak waarvoor onze dochter nog nooit een boek heeft opengedaan en de negens en tienen aan elkaar rijgt?

11 reacties

  1. Zucht. Wat een gevecht altijd. Waarom moeten zulke dingen altijd zo moeilijk gaan.


  2. Frustrerend!!


  3. goh misschien moet de therapeut daar iets aan doen en niet de juf? Mijn zoontje krijgt ook therapie, wel nog in kleuter natuurlijk, maar ik weet dat dat bij hem altijd op een ander moment is volgens dat de logopediste tijd vrij heeft. Misschien moet de juf in de klas gewoon op een ‘slecht’ moment zeggen; ‘neen nu liever niet’? waarschijnlijk heeft de juf een dagplanning die ze volgt, ik kan me moeilijk voorstellen dat ze een voor jouw dochter belangrijk vak express geeft op de moment dat zij even niet in de klas is….


  4. En wat zegt de juf zelf als je er naar vraagt?


  5. ik kan me moeilijk voorstellen dat de juf dat express doet. waarschijnlijk volgt zij toch een bepaalde dagindeling en is het eerder de therapeut die op onverwachte momenten je dochter uit de klas komt halen? zo is het toch bij mijn zoontje, de logo komt hem uit de klas plukken als ze vrij is en dat wisselt elke week van dag en uur. misschien moet de juf durven zeggen ‘neen nu mag ze niet uit de klas want deze leerstof is te belangrijk’. Misschien moet je het gewoon eens signaleeren aan de juf én de theapeut dt je dat niet zo leuk vindt?


  6. Dat zou ik nu ook eens willen weten, Bentenge. Doet ze het erom of wat?


  7. @ birgit: onze dochter krijgt GON-begeleiding. Die GON-begeleidster is daar op een vaste dag op school en houdt zich aan vaste uren per kind. Die voorspelbaarheid is beter voor de kinderen. De juf weet dat. De GON-begeleidster zou de uren van de kinderen onderling wel kunnen wisselen, denk ik.


  8. @ Bentenge: ik heb het wat opgegeven om op school dingen te bespreken. Onze dochter zit nu het negende jaar op die school. Alle leerkrachten zijn op de hoogte van haar problematiek. We hebben al uren tijd gestopt in vergaderingen, overleg, besprekingen, uitleg,… En nog steeds doen en zeggen ze dingen (niet) waarvan ik niet begrijp dat ze ze (niet) doen/zeggen. Nochtans is haar juf nu een heel goeie juf, die ik echt graag heb en die open staat voor overleg, gesprekken, wat dan ook. Ik heb het gewoon wat gehad met de school, vooral met de directie en de zorgjuf. Enkele jaren geleden is de directie veranderd en dat is, naar ons aanvoelen, niet goed voor de school. Dat is ook te merken aan het dalende leerlingenaantal. Tijdens het laatste overleg werd ik onnozel van de reacties van de school (daaruit bleek dat ze zo weinig snappen van bepaalde problematieken) en ik heb me nu voorgenomen om het maar te laten voor wat het is. Over enkele weken is ze er toch weg.


  9. @ Affodil: ik denk niet dat ze het expres doet. Het is gewoon onwetendheid, niet stilstaan bij dit soort dingen, denk ik.


  10. Tgoh ja
    Ik ben zelf GON-begeleidster en soms is een GON-uurrooster omgooien niet zo simpel. Soms wel 😉
    Soms is het voor de leerkracht gemakkelijk om te gooien. Soms niet 😉
    Maar er moet vooral een WIL zijn…

    Gewoon eens het gesprek aangaan zou ik zo zeggen


  11. Hier van ’t zelfde laken een broek. De zoon had vandaag 3 leesfiches mee naar school van de boeken die hij onlangs las (hij zat er deze morgen nog eentje te maken van het boek dat hij gisterenavond uitlas).
    Hij kreeg er twee terug mee naar huis (want je moet er minimaal 3 hebben en maximaal ook maar 3). Qua leesbevordering kan dat weer tellen (en dan denk ik aan de tijd en energie wie in de zoon en al dat lezen staken).
    En dan vraag je je af of je daar iets over moet zeggen .. . want je hebt nog twee jongere broers op dezelfde school die waarschijnlijk ook bij dezelfde juf in de klas zullen komen (en waarvan je liever niet hebt dat ze daar al met een stempel starten). Pffff…



Geef een reactie

