h1

Gelijkheid man-vrouw

24 mei 2012

Dat is de kop boven een artikeltje in De Standaard vandaag. Waarover gaat het? Een ultraorthodoxe collega uit Israël wou Laurette Onkelinx geen hand geven en dat is bij haar in het verkeerde keelgat geschoten. “Dit soort van fundamentalistisch gedrag, dat voortvloeit uit een bepaalde opvatting van godsdienst en de vrouw, stoort me grondig.” Aldus Onkelinx. In het artikel wordt nog in herinnering gebracht dat Annemie Turtelboom onlangs straal genegeerd werd door de Marokkaanse premier.

Wel, wel, wel. Ik volg niet helemaal.

Jaren geleden had mijn vader een heel goede verstandhouding met een zakenrelatie, een ultraorthodoxe jood. Die man had heel veel respect voor mijn vader én voor mijn moeder, maar hij gaf mijn moeder nooit een hand. Toen ik op de middelbare school zat, heb ik hem voor een of andere taak eens geïnterviewd over zijn geloof. Heel interessante en heel wijze dingen heeft hij me toen verteld. Dingen waar ik nu soms nog aan terugdenk. Dingen ook die me een klein beetje kennis over het joodse geloof hebben gegeven. Zo weet ik dat joden vrouwen op vruchtbare leeftijd geen hand mogen geven omdat ze niet weten of die vrouwen op dat moment wel of niet menstrueren. Een menstruerende vrouw is onrein en die mogen ze niet aanraken. Dit heeft dus niets te maken met bepaalde opvattingen over de vrouw, met minachting voor de vrouw, onderdrukking van de vrouw of wat dan ook. Zij hebben bepaalde regels over reinheid/onreinheid, die wij misschien belachelijk of overdreven kunnen vinden, maar die voor hen betekenis hebben. Misschien moet Onkelinx zich daar niet zo over opwinden, maar kan ze daar gewoon wat begrip en tolerantie voor opbrengen? En misschien mag ze blij zijn dat die man denkt dat ze nog niet in de menopauze zit. Ik zou geneigd zijn om het tegendeel te denken.

9 reacties

  1. Grappig verhaal. Een beetje tolerantie zou idd geen kwaad kunnen. Mijn huisbaas is ook Joods en geeft mij dus ook geen hand. De eerste keer vond ik dat raar en heeft hij het mij uitgelegd, en dat is het dan. Hij behandelt mij verder niet anders of slechter… Geen problemen dus met dat geen hand geven..


  2. Wij hebben thuis ook die discussie gehad. Mijn man had uw standpunt maar ik ben het er niet volledig mee eens. Je kan je niet blijven verstoppen achter je geloof. Respect voor de vrouw? Weet jij hoeveel vrouwelijke ministers er zijn in Israël? En wat daarmee gebeurt http://joodsactueel.be/2009/04/04/orthodoxen-halen-vrouwelijke-ministers-uit-foto-met-photoshop/.

    Dit staat voor mij toch ook gelijk aan weinig respect voor de vrouw in die cultuur.


  3. Onbegrip komt meestal voort uit onwetendheid. Jammer genoeg is onbegrip ook meestal de voedzame basis voor onverdraagzaamheid. Als we al eens begonnen met wat meer belangstelling te hebben voor elkaars opvattingen en de achterliggende redenen…?


  4. Hmm. Ik zou als menstruerende vrouw toch niet “onrein” willen genoemd worden. Nu ja, ik ben niet gelovig en ik vind elk geloof waarin mannen/vrouwen anders of minder gelijk behandeld worden verderfelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kan “begrijpen”.


  5. Hier dezelfde bedenking als nachtbraker : een menstruerende vrouw onrein vinden, lijkt mij toch een bepaalde opvatting over de vrouw.


  6. @ Nachtbraker en Zapnimf: Mannen worden in het joodse geloof ook soms onrein genoemd.


  7. mmm je zou ook kunnen zeggen: hij zou wat begrip kunnen hebben en nadien gewoon zijn handen gaan wassen 😉
    ps: wanneer zijn die mannen dan onrein?


  8. @ annelissen: vb. na een zaadlozing. Hier vind je wat meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rein_(religie)


  9. Tijdens de zaadlozing vind ik ze nog onreinder hoor.



Geef een reactie

