h1

De eerste keer

3 oktober 2012

Ziezo. Vandaag mijn eerste mammografie achter de rug. De gynaecoloog vond dat dat wel eens mocht gebeuren op mijn leeftijd (ik word zondag 42 – en heb overigens vandaag beslist om toch maar niemand uit te nodigen om dat te vieren. Ik had een lijstje kandidaat-genodigden klaar liggen, maar de mail is nog altijd niet verstuurd en vandaag dacht ik ineens dat ik eigenlijk geen zin heb om op te ruimen, mijn huis toonbaar te maken, hapjes en drank aan te sleuren en lekkere dingen te produceren en nadien alles weer op te ruimen. Bwèh. Misschien moet ik het aanpakken zoals dat meisje in Nederland en iedereen via FB uitnodigen. Dan zorgt de politie dat alles en iedereen klaar staat voor het feest en wordt alles achteraf voor mij opgeruimd. Als iedereen dan nog een cadeautje zou willen meebrengen, zou ik goed af zijn. Maar nee dus, geen feest dit jaar (en dus ook minder cadeautjes, snif). Rust, dat heb ik nodig. Maar dat is een ander verhaal. Ik dwaal af. Tijd om de haakjes te sluiten. Ik zal het begin van mijn zin even herhalen zodat u niet terug moet gaan kijken waar ik het eigenlijk over had.) De gynaecoloog vond dat dat wel eens mocht gebeuren op mijn leeftijd (bijna 42 dus). Preventief. Ik was ervan overtuigd dat die screeningsonderzoeken pas na 50 jaar begonnen. Niet dus. Ik had al van enkele vriendinnen behoorlijk enge verhalen gehoord over borsten die geplet worden en hoe pijnlijk dat allemaal is. Ik, die mijn vier kinderen gillend ter wereld heb gebracht, omdat ik geen pijn kan verdragen, zag dat niet zo goed zitten. Maar kijk, ik voelde er nauwelijks iets van. Daarna nog even langs de radioloog voor een echografie en het zat er al weer op. Niets aan. (Ook omdat het preventief was natuurlijk. Ik besef goed genoeg dat het een heel ander verhaal wordt als je een knobbeltje hebt gevoeld of borstkanker hebt gehad.)

3 reacties

  1. Goh, die eerste keer, die is bij mij al jaren geleden. En nu mag ik elk anderhalf jaar opdraven om mijn borsten te laten pletten (maar eigenlijk valt dat best mee). Alvast nog een fijne verjaardag gewenst!


  2. Beste Licht in de duisternis,

    jij hebt gelijk en je gynaecoloog heeft ongelijk, mammografische screening start normaal gezien pas vanaf 50 jaar en onderzoek wijst uit dat het niet aangewezen is om daar vroeger mee te starten.
    Ik spreek nu natuurlijk in het algemeen en ken jouw specifieke situatie niet, maar onder normale omstandigheden is 42 niet de leeftijd om daar mee te beginnen.

    Ik denk niet dat het hier de plaats is om de wetenschappelijke achtergrond uit de doeken te doen, maar als ik het goed heb, dan krijg jij mijn email doordat ik hier een bericht nalaat. Dus indien het je interesseert, stuur me dan eens een mailtje.

    mvg,
    Julie.


  3. Ik ben 30 en soms vraag ik me af of ik dat ook eens niet moet laten doen. Er zit Borstkanker in de familie en ik heb er een heilige schrik van. Toch doet de gynaecoloog bij het jaarlijks onderzoek (jawel, ik ga elk jaar op controle) altijd een borstonderzoek. Maar het kan toch op elke leeftijd voorvallen dacht ik…



Geef een reactie

