h1

De kracht van verandering

17 oktober 2012

De kracht van verandering. Daar stemmen de Vlamingen massaal op. Zelfs in onze gemeente, op nobele onbekenden die nog niets bewezen hebben. En dat terwijl ik elke dag merk dat mensen niet van veranderingen lijken te houden. Kijk maar naar de reacties als er iets verandert op het werk, in relaties, op de school van de kinderen, in het zendschema van de televisie, in de uurregeling van de treinen, in de openingsuren van een winkel, in de houding van hun schoonmoeder, in de opstelling van de voetbalploeg, in het weer,… En bij elke politieke beslissing die wordt genomen is wel een deel van de bevolking verontwaardigd, soms zelfs zo verontwaardigd dat er gestaakt wordt. Mensen houden niet van verandering. Mensen houden van stabiliteit en zekerheid. (Kort door de bocht en erg veralgemenend, ik weet het.) En toch spreekt die slogan blijkbaar aan. Ik denk omdat mensen hierdoor het gevoel krijgen dat de NVA de dingen waar ze ontevreden over zijn zal oplossen. De wegen liggen er niet goed bij in mijn gemeente? De NVA zal dat veranderen. Het schepencollege van mijn gemeente besteedt te weinig geld aan cultuur? De NVA zal dat veranderen. In onze gemeente wonen te veel asielzoekers? De NVA zal dat veranderen. Maar denken de NVA-kiezers nu werkelijk dat de verandering die NVA belooft, voor iedereen alleen positieve gevolgen zal hebben? Dat kan toch niet? De NVA zal toch ook moeten kiezen wat met het belastingsgeld wordt gedaan, standpunten moeten innemen, keuzes moeten maken op allerlei domeinen? De NVA zal toch onmogelijk iedereen tevreden kunnen stellen? Verandering is toch niet per se goed voor al die kiezers van de NVA? Een loze slogan vind ik het: De kracht van verandering. Alsof verandering alleen maar beterschap voor iedereen inhoudt… Ik ben benieuwd hoe de kiezers zullen reageren als blijkt dat de NVA net als elke bestuurspartij beslissingen zal nemen die niet in hun voordeel zijn.

9 reacties

  1. Ik hoop alvast dat die kiezers dat door hebben tegen de volgende federale verkiezingen 🙂


  2. Ik voel dat ik moet reageren. Nee, ik ga het ook doen. Het is geen loze slogan, daar ga ik me straks eens aanz etten 🙂
    Dat ene stukje tussen haakjes : I like. Maar in essentie heb je gelijk, mensen zijn risico-avers en verandering is een risico.


  3. Oho, Lies, daar ga ik ook iets op zeggen : die federale verkiezing zal niet door de lokale burgemeesters “opgelost” worden. Daarvoor zal wat Di Rupo doet bepalend zijn. Ik verwijs even naar het artikel van Johan Van Overtveld in Knack (en ja, hij is eerder rechts denk ik) : http://www.knack.be/opinie/columns/johan-van-overtveldt/landslide-van-n-va-is-nog-maar-een-begin/opinie-4000194641271.htm
    Zijn voorlaatste paragraaf zegt in het kort wat ik daarstraks in het lang als reactie wou geven omtrent de slogan “de kracht van evrandering”.

    “Het is trouwens merkwaardig om vast te stellen dat Waalse politici beter in de smiezen hebben dan Vlaamse niet-N-VA’ers dat er in Vlaanderen inderdaad sprake is van een fundamentele verandering in de onderstroom. Naarmate de sociaaleconomische omstandigheden penibeler worden, komen steeds meer Vlamingen in het gelid tegen een systeem dat het ontij duidelijk niet kan keren. Meer nog: het bestaande systeem lijkt de voor Vlaanderen ongunstige verhoudingen te institutionaliseren, zo groeit de overtuiging. De enige die dat klaar en duidelijk zegt, en die daar met zijn confederalisme een reëel alternatief voor aanbiedt, is Bart De Wever”


  4. @ Lies en Bentenge: zelfs de reacties op mijn blogberichtjes zijn voorspelbaar ;-).


  5. Als verandering ga ik toch eens reageren en zeggen dat ik het een leuke verfrissende tekst vind! Verandering kan goed zijn, maar zoals je zegt: zeker niet voor iedereen. We zullen wel zien waar het op uitdraait zekers…


  6. JIj hebt blijkbaar niet voor NVA gestemd 🙂


  7. Hahaha LIDD, ja hé, wij zijn supervoorspelbaar 🙂
    Bentenge: ja, daar heb je zeker een punt. En misschien is een frisse wind ook niet slecht, zeker niet in vastgeroeste gemeenten waar dezelfde partij al vijftig jaar ofzo aan de macht is. Maar ik geef toe: ik ben een beetje bang van BDW en de zijnen, ze zijn té rechts naar mijn zin. Want oké, er moet vanalles veranderen, ik ben ook niet blind, maar ik vind het gevaarlijk dat dat zo’n rechtsdenkende partij is die het dan grotendeels voor het zeggen krijgt. Ik ben gewoon bang dat het milieaspect en het sociale aspect compleet vergeten zullen worden.


  8. Misschien mede dankzij het feit dat BDW en de zijnen de deur open gezet hadden voor diegenen die bij ons al 30 jaar ondemocratisch bestuurden, is er eindelijk verandering gekomen. Of het verbetering zal zijn? Ach, slechter kon niet meer, dus…


  9. […] te posten, ben ik niet direct van plan om het hier te doen. Alhoewel ik ooit beloofde te reageren (https://lichtindeduisternis.wordpress.com/2012/10/17/de-kracht-van-verandering/) ga ik het niet doen. Ik heb niets toe te voegen dat al niet ergens anders gezegd werd. Wat mij […]



Geef een reactie

