h1

Toch liever een wat groener argument

22 november 2012

“Rekeningrijden is eerlijker. Nu betaalt iedereen voor de wegen, ook wie geen auto heeft.” Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) is het niet eens met de VAB en vindt rekeningrijden democratischer dan het huidige systeem. (op Brusselsnieuws.be)
Uit De Standaard van vandaag.
Wat een kromme redenering. Wil dat dan zeggen dat mensen zonder kinderen voortaan niet meer hoeven bij te dragen voor het kindergeld? En zodra mijn kinderen van school zijn, betaal ik niet meer voor onderwijs? En ik ben nooit ziek, dus ik betaal niet voor de ziekteverzekering? En ik heb geen boot, dus ik betaal niet voor werken aan kanalen of in de haven van Zeebrugge? Komaan, Bruno… je hebt toch betere argumenten om het rekeningrijden te verdedigen? Zeker als Groen je partij is.

4 reacties

  1. Heb zo langzaam de indruk dat Groen van groen naar “sociaal” opschuift aan een onvoorstelbaar tempo. Nog niet zo lang geleden verdedigde Kristof Calvo de index omdat hij wil dat de burger aan hetzelfde tempo kan blijven consumeren. Ik viel van mijn stoel. Hoe ongroen is aan zeven hectare per voet consumeren ? Maar inderdaad, Bruno had beter even zijn tong omgedraaid en iets anders verteld dan dergelijk “populisme”.


  2. mooi gezegd


  3. Dat is toch compleet iets anders? Rekeningrijden willen ze invoeren om het autoverkeer te doen afnemen. Maar niemand heeft ooit gezegd dat het aantal kinderen moet dalen, of het aantal kinderen dat onderwijs volgt, of het aantal boten in de zeehaven. Bruno heeft dus wel degelijk een punt, en het past zeer goed in het programma van het Groen!. Minder auto’s, dat is wat ze willen (en terecht), niet minder solidairiteit.


  4. @ Veerle: Ik vind dat iedereen moet meebetalen aan de wegen omdat wegen een maatschappelijk belang hebben en iedereen er gebruik van maakt, al is het onrechtstreeks als je zelf geen wagen hebt: de ziekenwagen die je komt halen als je een hartinfarct hebt gekregen, de vrachtwagen die je etenswaren ter plaatse brengt, de politie die voor orde en veiligheid zorgt, de bus die je neemt,… Net zoals onderwijs een maatschappelijk belang heeft, en iedereen daarvoor mee betaalt, ook wie zelf geen kinderen heeft. Idem voor mijn andere voorbeelden.
    Ik vind het niet verkeerd dat hij het rekeningrijden verdedigt en het autoverkeer wil verminderen. Ik wil ook minder autoverkeer (of autoverkeer dat niet vervuilt). Het gaat mij om het argument dat hij gebruikt (“Nu betaalt iedereen voor de wegen, ook wie geen auto heeft.” Dat vind ik vanzelfsprekend. Zie mijn eerste zin.). Er zijn andere, betere argumenten om het rekeningrijden te verdedigen.



Geef een reactie

