h1

Tradities

11 december 2012

Ik hou van rituelen en tradities. Nadat mijn vader overleden is, zijn er enkele weggevallen. De fotoshoot die we kregen bij de eerste verjaardag van kind 1 en 2, moesten we bij kind 3 en 4 zelf organiseren. We krijgen al jaren geen verjaardagscadeaus meer en er worden geen wafels meer gebakken op Sinterklaas. Mijn schoonouders werden ouder en zagen het niet meer zitten om de hele familie van mijn schoonmoeder, die almaar groter werd, uit te nodigen op nieuwjaarsdag. En ook andere vaste familiebijeenkomsten vallen steeds gemakkelijker weg. Begrijpelijk, maar toch ook jammer. En stiekem ben ik een beetje jaloers op de families die erin slagen om hun tradities in ere te houden. Dat schept verbondenheid, denk ik.
Dus doe ik nu heel erg mijn best om zelf rituelen en tradities in te voeren en in stand te  houden. Woensdag = spaghetti- of lasagnedag. Op oudjaar eten we allerlei hapjes en zoeken we een leuke gezinsfilm uit om samen naar te kijken. Wie jarig is, mag kiezen wat er op tafel komt. Zondag een koffiekoek bij het ontbijt. Om de 2 jaar een citytrip met de kinderen. En eentje voor deze tijd van het jaar: ‘de huisjes’! Jaren geleden zagen we in een tuinwinkel een winterdorp, opgebouwd met allerlei schattige huisjes en figuurtjes. We lieten ons verleiden en kochten een treinstel met de bijbehorende sporen en één huisje. Sindsdien kopen we elk jaar 1 stuk bij en bouwen we jaar na jaar aan ons eigen winterdorpje, dat ieder jaar voor kerstmis wordt uitgestald. De kinderen genieten ervan. Heerlijk. En over enige jaren, als we kerstavond hier vieren, met kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen, komt er weer gevulde kalkoen op tafel.

Sfeer in de kerstperiode

Sfeer in de kerstperiode

6 reacties

  1. Leuk. Je brengt me op ideeën. 🙂


  2. Heel leuk dat dorp in wording.
    Tradities zijn leuk maar soms ook een verplichting.


  3. Hier worden oude tradities ook vervangen door nieuwe. En wie dacht dat het jonge volkje daar niet meer gevoelig voor is komt bedrogen uit. Als ik (expres, om te testen of het wel nog gewenst is) eens wat langer wacht met aankondigen en uitnodigen wordt er voorzichtig gepolst “of er hulp gewenst is”… 🙂


  4. Zo wijs, dat dorpje, en zeker een ideetje voor als mijn kindjes wat ouder zijn.
    Ook hier worden oude tradities vervangen door nieuwe. Op kerstavond is het nu al zeven jaar (sinds ik samen ben met Bert) de traditie dat mijn ouders en schoonouders bij ons komen eten. Oudejaar en Nieuwjaarsdag wisselen mijn ouders en schoonouders van jaar tot jaar af, maar nu dit jaar is oudejaar niet bij mijn ouders maar bij mijn broer, en verzorgen we elk een deel van het menu. Een fantastisch idee, mijn moeder wordt er ook niet jonger op.
    En kleine traditietjes worden ook hier in ere gehouden en af en toe wordt er eens een nieuw geboren. Ik hou van traditietjes.


  5. leuk alternatief voor een kerststalletje


  6. zalig! één van de leuke dingen van je eigen gezin zo zijn er bij ons ballonnen aan je stoel op je verjaardag en op zondagochtend knuffelen in het grote bed



Geef een reactie

