h1

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

13 december 2012

Gisteren wou ik naar de tennismatch tussen Kim Clijsters en Venus Williams kijken en merkte ik dat ‘Het Groot Dictee der Nederlandse Taal’ (al die hoofdletters in de titel maken het wel erg plechtstatig) ging beginnen. Tennis of taal? Wat zou ik doen? Het werd taal. En kijk! Ik had héél veel fouten, maar nog aanvaardbaar veel blijkbaar. 18 of 20, afhankelijk van hoe je verbetert. 2 fouten in 1 woord, wordt dat als 1 fout beschouwd of zijn dat 2 fouten? Enfin, 20 fouten dus. Van het woord ‘kasuarissen’ had ik nog nooit gehoord. De naam ‘Slauerhoff’ had ik met 1 f geschreven. ‘Vaarzen’ dicteerde de man als ‘vaarsen’ en heb ik dus ook zo geschreven, terwijl ik het intuïtief als ‘vaarzen’ zou schrijven. Stom. Ik dacht verkeerdelijk dat ‘hertz’ met een hoofdletter werd geschreven, omdat de afkorting Hz met een hoofdletter begint. En het woord ‘swiebertje’ kende ik ook niet. Voorts nog wat streepjes te veel en te weinig, woorden die niet aan elkaar worden geschreven toch aan elkaar schrijven en voor je het weet heb je 20 fouten. Pfft. Het was niet gemakkelijk. Maar wel leuk. Het gemiddelde aantal fouten was 29, geloof ik, dus zo slecht heb ik het  nog niet gedaan :-). Wie de tekst eens wil bekijken of wil laten voorlezen om hem zelf eens te schrijven, dit is de link.
Aanvulling: je kan het dictee ook online laten voorlezen.

4 reacties

  1. ha, ik heb ook meegedaan en ik had alle woorden juist gespeld, alle fouten die ik gemaakt had waren woorden die niet of wel aan mekaar geschreven moesten worden en die verdomde koppeltekens… ik had daardoor 29 fouten (2 fouten in een woord = 2 fouten) Ik was best trots op mezelf want van een hofdignataris en die kasuarissen had ik nog nooit gehoord. Door terug meer te schrijven de laatste maanden (ben hoofdredacteur van een tijdschrift – vrijwilligerswerk) is mijn taalgevoel precies weer verbeterd 🙂


  2. Chapeau!
    Bij ons stond Kim Clijsters op de achtergrond, maar waren we kranten aan het uitlezen. Beetje achterstand deze week.


  3. Bij het woord dictee breekt het koude zweet me uit. 🙂


  4. Ik had hertz ook met een hoofdletter geschreven. net zoals swiebertje. Kasuaris kende ik wel, van brogues had ik nog nooit gehoord. In totaal 12 fouten (en inderdaad, je kunt meerdere fouten in één woord maken).



Geef een reactie

