h1

Orthodontie

19 december 2012

Wij worden binnenkort vaste klant bij de orthodontist. Vandaag had zoonlief zijn eerste afspraak. Diagnose gesteld. Behandelingsplan uitgelegd. Afdrukjes van de tanden en een paar foto’s gemaakt. 170 euro kwijt. Op nog geen half uur stonden we alweer buiten. Inclusief nog snel wat extra geld afhalen in de bank onder de praktijk en administratieve afhandeling. Man, ik heb het verkeerde beroep gekozen! Voor dat bedrag moet ik toch een pak langer werken…

10 reacties

  1. Wij hebben er al twee rondlopen. En de derde zal nog volgen.
    We wisten wel op voorhand hoeveel we moesten betalen, wanneer, hoeveel we terug krijgen… (en niets in ’t zwart, zoals bij sommigen naar ’t schijnt)
    Maar zal inderdaad een hap uit ons budget zijn. Maar het is voor het welzijn en de toekomst van je kinderen, toch?


  2. Tandartsen verdienen stukken van mensen. Maar los daarvan is het wel heel belangrijk dat die dingen in je mond er goed uitzien en bij voorkeur ook zeer goed functioneren.


  3. Hier ook al de tweede die bezig is, ik mocht bij het plaatsen van de blokjes 590€ meebrengen 😦
    Maar als ik het supermooie gebit van mijn oudste zie, is dat toch elke cent waard hoor !


  4. Praat met mensen die je kent die al bij die ortho geweest zijn en vraag naar hun ervaringen, ga niet naar degene die je tandarts aanbeveelt (heb ik gedaan bij mijn oudste en ik heb er nog altijd spijt van)
    Bevraag je goed op voorhand…. ik ben veranderd van ortho omdat de 1ste geen goed werk geleverd had bij mijn oudste…. heb nu een goede ortho (dankzij raad van vriendinnen) gevonden die superwerk geleverd heeft bij mijn jongste..


  5. En hoeveel denk je dat de ortho zelf overhoudt van die 170 euro? 🙂


  6. Er is idd een groot verschil in prijs……heb dit met mijn 3 kids ook mogen ervaren…..Ik had een vriendin die me duidelijk maakte dat er echt een groot verschil is in prijzen! Ze hadden dat haar ooit duidelijk gemaakt bij de CM,dus misschien daar eens vragen of uw prijs ok is!
    Ik ondertussen vaste klant bij tandarts voor inplantaten en kronen…ook schandalig duur…. ( €850 voor een kroon en €2500 voor een inplantaat)en géén tussenkomst van het ziekenfonds….toch belangrijk dat je een verzorgd gebit hebt….
    En weten dat er zoveel mensen zijn die aan hun lichaam onnnodig laten prutsen en waar dan soms wel tussenkomst is van Ziekenfonds…..


  7. En dat allemaal op één afspraak, hoe efficiënt :-). Bij ons ging dat in 3 keer: in september eerste afspraak om eens snel te kijken, tweede afspraak in november om foto’s te nemen, en gisteren de 3de afspraak om kort de behandeling te bespreken en de mutualiteit-papieren mee te geven.
    Idd, de ortho waar tandarts naar doorverwees.


  8. @ Lindeblad: efficiënt was het wel! Precies een goed draaiende fabriek. Verschillende behandelruimtes bij elkaar, zonder deur. Ik kon de behandeling bij de buren gewoon meevolgen, als ik wat moeite deed. Drie orthodonten, vier of vijf assistentes, een secretaresse. De orthodont zelf zat tien minuten bij ons, de foto’s en afdruk werden door de assistente gemaakt. Dan afrekenen en een nieuwe afspraak maken bij de secretaresse, die de papieren voor het ziekenfonds al had klaarliggen. De diagnose was zelfs ingevuld met een stempel! Op dat half uur heeft die orthodont op die manier minstens 3 kinderen gezien.
    @ mezelf (dat is misleidend :-)): ik heb eens gekeken wat precies werd aangerekend. 77 euro voor het onderzoek voor een eventuele orthodontische behandeling en de afdruk. 13 euro en een beetje voor een schedelanalyse, 40 euro en iets en 36 euro en een beetje voor radiografieën. In totaal 167,22 euro, afgerond 170 euro. Allemaal terugbetaald. Dus hij vraagt niet teveel. Ik vind het wel veel geld.
    @ Isabel: ik weet wel dat hier veel af gaat (belastingen, sociale zekerheid, personeel betalen (zijn weer kosten die hij kan aftrekken natuurlijk), materiaal, enz.), maar ik ben er ook zeker van dat hij hier goed aan verdient. Als je minstens 3 patiënten op een half uur ziet tegen dat tarief,…
    @ Siska: ik had me vooraf wat geïnformeerd bij vrienden. De tandarts had me 3 adressen meegegeven en over deze man leek iedereen tevreden te zijn. De zoon kan er zelf naartoe tijdens of na de schooluren. Ook wel gemakkelijk.
    @ Eilish en Filip: het resultaat zal inderdaad wel de moeite zijn en het geld waard zijn. Ik vraag me alleen soms af of die behandelingen allemaal medisch gezien nodig zijn. Vroeger droeg bijna niemand van die blokjes. Heeft onze generatie nu massaal tandproblemen? Het gebit van de huidige generatie jongeren ziet er inderdaad mooier uit dan een doorsneegebit van mensen van onze generatie, dat is waar. Maar als je de kostprijs ziet… Deze keer was alles terugbetaald (al blijft het een grote som om neer te tellen – wat doen minder kapitaalkrachtige mensen?), maar blijft dat zo? Dat zullen we in januari horen. Wordt vervolgd…


  9. Begrijp de frustratie wel dat je denkt: Maar dit kan toch niet! Vraag het je orthodontist en die kan het je uitleggen, het zit namelijk iets gecompliceerder in elkaar. 😉


  10. @marlon1000: hier is niets complex aan. Dit is gewoon een beroepsgroep die goed zijn geld verdient.



Geef een reactie

