h1

2012 – 2013

3 januari 2013

Even terugbladeren in mijn agenda.

2012 was het jaar waarin:

– ik blijkbaar veel post-itjes in mijn agenda kleefde
– we naar Fiddler on the Roof gingen kijken en de hoofdrolspeler, Lucas Van den Eynde, ziek bleek te zijn
– we door hevige sneeuwval niet aan mijn favoriete quiz konden deelnemen
– we regelmatig ‘op restaurant gingen’, waar we met fijne vrienden heel lekkere dingen hebben geproefd
– we helaas voor het eerst werden geconfronteerd met een echtscheiding in onze dichte vriendenkring
– de jongste dochter piano begon te spelen en haar eerste openbare optreden gaf
– we opnieuw een heerlijke skivakantie hadden, met de familie S. en de familie D.V.
– ik uitgekozen werd om in de lezersjury van ‘De Gouden Boekenuil’ te zitten – een heel leuke ervaring
– we veel goede toneelstukken zagen, met als topper ‘God van de slachting’
– de weekends dikwijls overvol zaten, met sport, verjaardagsfeestjes, andere feestjes, scouts, huishoudelijk werk, gewoon werk en de andere dingen des levens
– dochterlief haar communie deed en er prachtig uitzag
– we Portugese meisjes te gast hadden voor een turnwedstrijd
– we plannen maakten om ons huis eindelijk eens deftig af te werken en in te richten
– zoonlief een schitterend kamp met zijn school beleefde. Ongelofelijk dat jeugd en leerkrachten zich in hun vrije tijd zo kunnen inzetten als begeleiders van jonge tieners.
– dochterlief nog eens op zeeklassen ging, op initiatief van een klasgenoot
– Lotta ons gezin vervoegde
– de kinderen enthousiast terugkwamen van hun scoutskamp
– we een zalige vakantie in Zwitserland en Italië doorbrachten
– er heel mooie foto’s werden gemaakt van dochterlief voor haar twaalfde verjaardag
– dochterlief de overstap naar de middelbare school maakte, voorlopig met wisselend succes
– we een nieuwe pianoleerkracht kregen
– zoonlief begon te tafeltennissen
– we genoten hebben van goeie televisiemomenten
– ik na 30 jaar een nieuwe fiets kocht, mét versnellingen deze keer
– ik uit interesse een cursus mindfulness volgde
– ik heel wat interessante boeken heb gelezen, me liet verleiden om naaiboeken te kopen, maar veel te weinig aan naaien ben toegekomen
– ik nog altijd niet al mijn broeken heb ingekort
– we naar Barcelona, Chenonceau en Chambord gingen en gemerkt hebben dat er in Barcelona zoveel te zien is dat 4 dagen niet genoeg waren – het fotoboek, dat pas gemaakt is en nog moet worden geleverd, is dan ook erg dik geworden
– onze tuin weer wat meer in orde geraakte
– de jongste dochter nu ook weet wie de Sint is
– er twee cavia’s bij kwamen: Rapunzel en Valérie
– ik Pinterest en Goodreads ontdekte

Een opsomming van feiten en feitjes, vele niet écht belangrijk waarschijnlijk. Maar ze zijn een weergave van hoe 2012 voor me was: een gevarieerd, leuk, druk, gezellig, aangenaam jaar, met moeilijke momenten en zorgen, maar ook met veel plezier, geluk en een redelijke stabiliteit in ons gezin.

En wat zal 2013 brengen?

Ik maak geen lijstjes met voornemens meer. Toch niet op 1 januari. Want 1 januari is per slot van rekening een dag zoals een andere. Ik kan me net zo goed op een ander moment iets voornemen. Om wat geduldiger te zijn bijvoorbeeld. Ik hoef niet tot 1 januari te wachten om me dat voor te nemen.
Plannen dan? Ja, natuurlijk! Het is belangrijk voor me om naar dingen te kunnen uitkijken. Ik maak continu plannen, in mijn hoofd en op papier. Ik heb eindeloze lijstjes met dingen die ik wil doen, die ik wil proberen, wil lezen, wil maken. Anderzijds zou wat meer rust ook welkom zijn. Misschien wordt dat de uitdaging voor 2013: een goed evenwicht bewaren tussen beide.

En intussen wens ik u alvast een heel gelukkig jaar toe. Met dit tekstje dat ook op onze wenskaarten stond:

Voor ons geen grote wensen,
niets dat je in de winkel koopt.
Wij wensen je datgene
waar je stilletjes op hoopt.

2 reacties

  1. Hoe was de mindfulness ? Enne, dat van die broeken: herkenbaar.


  2. Chenonceau. Het kasteel over het water. Prachtig. Een paar jaar terug roeiden we daar met zijn 3 onderdoor. Ik vind het een schitterend kasteeltje.



Geef een reactie

