h1

Om te onthouden

3 januari 2013

Ik las het boek ‘Happy kids: bouw aan zelfvertrouwen met de bewezen HAPPY-methode: door simpele veranderingen meer plezier, voor je kind en voor jou’ van Sella van de Griend. Geen slecht boek, maar ook geen echte aanrader. Ik heb er een wat dubbel gevoel bij. Er staat veel waarheid in, maar soms leek de hele methode me zo vermoeiend. Alsof je in het dagelijkse leven altijd de tijd en energie hebt om altijd goed naar je kind te luisteren, zijn of haar gevoel en je eigen gevoelens te accepteren, samen met je kind naar oplossingen te zoeken enz. Maar enkele uitspraken of wijsheden vielen me wel op en wil ik onthouden. Dus schrijf ik ze hier maar neer.

  • ‘If you don’t live your talents you lose them.’
  • ‘Welke bloem heeft zich ooit afgevraagd: ben ik het wel waard om tot bloei te komen?’
  • ‘Je bent dus alleen verantwoordelijk voor je eigen gedrag en je eigen gevoel. Je bent niet verantwoordelijk voor het gevoel en gedrag van een ander, zolang je de ander met respect benadert.’ (Echt iets voor mij. Ik voel het gevoel van een ander soms (bijna) zelf en dat is best moeilijk.)
  • ‘Je kunt je maar een beetje aardiger voordoen dan dat je je van binnen voelt. Probeer je irritatie te onderdrukken, dan kan die irritatie zich op een onbewaakt moment uiten. Als een bal die je onder water duwt: hoe dieper je hem onderduwt, hoe harder hij omhoog komt.’
  • En een variant: ‘Hoe verder je de bal onder water duwt, hoe hoger en met meer kracht hij omhoog schiet als je hem loslaat. Zo is dat ook met de spanningen van jou en van je kind.’
  • ‘Children don’t need much advice but they really do need to be listened to and not just with half an ear’ (een uitspraak van Emma Thompson)
  • ‘Als hij (het kind) nog vol is van de emoties, verwarring of onzekerheid, dan heeft oplossingen aandragen geen zin. Die worden niet gehoord, eerst moet uitgesproken zijn wat hem dwarszit.’ (Dat vergeet ik soms. Om het probleem snel van de baan te hebben, wacht ik niet altijd af tot het hele verhaal eruit is gekomen, vooral als de kinderen niet meteen alles vertellen.)
  • ‘Een ‘zelf’ is om te ontwikkelen, te leven en te vieren, niet om te worden afgebroken.’
  • ‘Met de uit faalangst geboren gedachte: ik kan vast niet harder zwemmen dan die miljoenen anderen… dus waarom zou ik meedoen? waren we hier niet geweest.’
  • ‘Denken, voelen en doen, beïnvloeden elkaar in deze volgorde. Hoe je over iets denkt, bepaalt je gevoel. En hoe je je vervolgens voelt, bepaalt weer wat je doet. Dit is een volledig automatisch proces waar we ons niet van bewust zijn.’
  • ‘Ooit een bloem gezien die dacht: groeien kost me te veel moeite, dus dat doe ik niet?’
  • ‘Als kinderen zich goed voelen, gedragen ze zich goed.’
  • ‘Als je de ander de schuld geeft, verandert er niets. Als je verder kijkt, verandert er iets.’
  • ‘Problemen zijn uitdagingen die om oplossingen vragen.’
  • ‘Als je niet de juiste resultaten krijgt, probeer dan een andere manier.’
  • ‘You could either be right or happy’
  • En deze ga ik hier in huis in het groot ophangen: ‘Verliezers komen met excuses, winnaars zoeken naar oplossingen’, voor als de jongens weer eens mopperend thuiskomen met de boodschap dat de scheidsrechter in het voordeel van de tegenpartij floot en het regende en het koud was,…
2 reacties

  1. Ik ging dit jaar luisteren naar Lut Celie, luister nu eens naar mij.
    Ik moet zeggen, sinds ik me daar bewust van ben en actiever luister is er meer rust in huis.
    We hebben toch zo de indruk om over elkaar te praten en te luisteren


  2. Ik hou van executive summaries. Best leerrijk!



Geef een reactie

