h1

Neutraliteit

13 februari 2013

Vorige week mocht ik op het gemeentehuis mijn nieuwe identiteitskaart gaan afhalen. De vrouw aan de balie handelde alles rustig, zakelijk en efficiënt af. Veel praten kwam er niet aan te pas. Nooit eigenlijk. Ik krijg niet goed hoogte van haar. Ik keek naar haar en vroeg me af wat ze dacht. Ik met mijn maatje 36, zij met serieus wat overgewicht. Ik die, toen ik opstond, moeilijk recht geraakte omdat mijn turnmatje, dat op mijn rug hing, achter de leuning van de stoel bleef hangen. Zij die niet eens tussen de leuning van de stoel zou geraken. Ze keek, zei niets. Maar wat dacht ze? Hoe neutraal zouden haar gedachten over mij zijn? Gelukkig had ze geen t-shirt aan met de tekst: “Ik hààt slanke mensen!”, want dan zou ik me zéker ongemakkelijk hebben gevoeld.
Tot zover de ironie.
Ik begrijp het debat van de laatste weken over neutraliteit achter het loket niet. Dat mensen achter een loket er een beetje representabel uitzien, vind ik maar normaal. En dat je geen t-shirts met beledigende teksten draagt, daar hoeft niet over gediscussieerd te worden. Dat mensen achter een loket hun klanten neutraal horen te behandelen, daar zijn we het allemaal over eens, denk ik. Maar waarom mogen ze hun overtuiging niet uiten? Waarom mogen we niet weten of/dat ze homo, katholiek, moslim of hindoe zijn? Kunnen ze ons dan niet meer neutraal en correct behandelen? En wat is dat, er neutraal uitzien? Gemanicuurde handen, diamanten aan elke vinger, het perfecte kapsel en make-up, en misschien nog botox ook. Is dat neutraal? Mag iemand achter een loket opkomen voor een politieke partij? Volgens mij stond de man achter het loket in ons postkantoor op een lijst bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Mag dat wel? O ja, De Post is geen overheidsbedrijf meer. Dus misschien gelden dan andere regels. En al die spoorwegmensen die af en toe eens staken. Mogen die wel met rode of groene vlaggen zwaaien tijdens hun betogingen? Is dat neutraal?
Ik kan zo nog wel even doorgaan. Mijn punt: mensen hoeven er niet neutraal uit te zien in een overheidsfunctie. Dat kan trouwens niemand, er neutraal uitzien. Ze moeten hun klanten neutraal behandelen, onafhankelijk van hun persoonlijke, religieuze, politieke, enz. overtuiging.

10 reacties

  1. Daar ben ik het volledig mee eens!


  2. Ik werk zelf voor de overheid: en ik heb er absoluut geen probleem mee dat ik er neutraal moet uitzien. Ik vind dat eigenlijk zelfs voor zich spreken. En religie of diamantfavoriet: dat is toch nog een héél groot verschil.


  3. Ik wil er vooral verdraagzaam uitzien.
    Neutraal is voor sissies.


  4. Zou jij daarmee niet in de politiek gaan. Je zou zo mijn stem krijgen! 😉


  5. Nee, er neutraal uitzien, dat kan niemand. Maar tussen dat en in een habijt of een boerka achter het loket zitten… tsss, er zijn grenzen vind ik persoonlijk.


  6. Toch even voor zapnimf… er verdraagzaam uitzien bestaat niet. Dat ben je of niet.


  7. iedereen ‘uniform’ behandelen, dan hebt ge geen complimenten.
    Waarschijnlijk is het uniform voor besparingsredenen al enkele jaren afgeschaft aan het loket in Antwerpen.
    Maar, no problem, Administratie opdrachten worden vandaag uniform afgehandeld achter de computer.


  8. @ bentenge: met een boerka heb ik het moeilijk, omdat je de gelaatsuitdrukkingen van mensen dan niet ziet. Maar een habijt? Ik heb jarenlang les gekregen van nonnen, met een habijt en een kap en al. Geen enkel probleem mee. Vroeger werkten er ook veel zusters met een kap op in ziekenhuizen. Evenmin een probleem voor mij. Zolang ze de mensen maar goed verzorgen. Ik heb veel meer moeite met ‘neutraal’ geklede mensen die onvriendelijk, onbeleefd enz. zijn in hun dienstverlening.


  9. @ TheMiss: ik weet niet bij wie een islamitische asielzoeker aan het loket van het OCMW zich comfortabeler voelt: een vrouw met een hoofddoek of een weelderig opgemaakte vrouw met diamanten aan elke vinger, dure kleren en het perfecte kapsel. Als ze hem correct en vriendelijk voorthelpen, maakt het hem waarschijnlijk niet uit.


  10. Sommige mensen slagen erin om er zó neutraal uit te zien, dat het laatste greintje menselijkheid er uit verdwenen lijkt.



Geef een reactie

