h1

Dromen komen soms toch uit

29 maart 2013

Naar school gefietst, bij de bank langs geweest, tulpen gekocht op het marktplein en door de kou weer naar huis gefietst. Ik draaide de oprit op en keek naar ons huis, de tuin errond, die stilaan vorm krijgt en voelde voor het eerst dat dit écht mijn thuis aan het worden is, zoals ik altijd gedroomd heb. Eindelijk, na 15 jaar, lijkt alles stilaan in zijn plooi te vallen, voel ik stilaan rust komen in mijn onrustige ziel, geest, hart, kan ik de schuldgevoelens beter van me afgooien omdat ik mijn, ons leven leid op de manier die wij goed vinden, ook al is dat misschien niet wat onze ouders gedroomd hadden. Ik ben blij dat het huis en de tuin stilaan de sfeer krijgen die bij ons hoort. En dat in het huis ook meer en meer de sfeer hangt die ik zoek.

Gisteren wandelde ik met de oudste zoon (thuis na de examenweek) naar school, om zijn jongere zusje op te halen – zo zelfstandig als de jongste zoon is, zo graag blijft de jongste dochter nog een klein meisje. Hij had de hond aan de leiband, wandelde naast me, bijna even groot als ik. Wat verder in de straat stond een groot bord: nieuw te bouwen huizen te koop. Ik zei dat ik er wel eentje wou kopen. Hij zei dat hij daar dan wel zou willen wonen. “Gemakkelijk, hè, om de kindjes te brengen,” zei hij met een lachje. Ik glimlachte. Blij vanbinnen.

3 reacties

  1. Mooi en hoopgevend voor een onrustige, vaak met schuldgevoelens gevulde, ziel.


  2. allez dan moet ik ook nog ff geduld hebben 😉


  3. Dat is zo ongeveer de tijd die je nodig hebt om je los te wrikken van de dromen van de vorige generatie die hoopt dat wij ze waar maken. Zélf dromen en zorgen dat je die dromen niet moet laten liggen voor de volgende generatie: that’s the way to go! en vooral: je er niet schuldig over voelen. Wij genieten nu ook al 22 jaar van datgene waar onze ouders meewarig naar keken. Maar het heeft ook strijd gekost!



Geef een reactie

