h1

Vragen voor politici

1 april 2013

Als ik een journalist was, zou ik de volgende vragen stellen.

Aan Bruno Tobback:
Waarom wil de sp.a absoluut dat de bus gratis blijft voor 65-plussers? Mijn moeder, mijn schoonouders, mijn tantes en nonkels, de ouders van vrienden,… hebben dikwijls meer geld en middelen dan wij, veertigers. Huis afbetaald, kinderen de deur uit, de meeste een mooi pensioen. Ze hebben niets te kort. Waarom wil de sp.a die mensen per se een busabonnement cadeau blijven geven?
Mijn voorstel: geef een gratis abonnement aan mensen die het écht nodig hebben, ongeacht hun leeftijd.

Aan Pascal Smet:
Waarom is het systeem van vaste benoemingen van leerkrachten zo star? Wie vastbenoemd is, kan – als ik het goed begrepen heb – met die vaste benoeming niet zomaar binnen een andere scholengemeenschap beginnen te werken. Iemand die wacht op een vaste benoeming, blijft ook het best in dezelfde scholengemeenschap of kan weer van 0 beginnen om kans te maken op een vaste benoeming.
Mijn voorstel: als je die vaste benoeming dan toch wil behouden (waar ik op zich al geen voorstander van ben), laat ze dan gelden voor om het even welke school.

Aan Monica De Coninck:
Fijn dat u, en samen met u de hele regering, ervoor pleit om mensen langer aan het werk te houden. Maar hebt u er eigenlijk enig idee van hoe weinig flexibel en inventief veel bedrijven zijn om die oudere werknemers aan het werk te houden? Beseft u wel dat sommige bedrijven zelfs oudere mensen bewust ontmoedigen om aan het werk te blijven?
Ik zou zo graag eens een uurtje met u praten om u concrete voorbeelden te kunnen geven. Want ik ben er zeker van dat u niet zou goedkeuren wat nu soms gebeurt.

Aan Laurette Onkelinx:
Hoe is het mogelijk dat u met een Nederlandstalige vader zo slecht Nederlands spreekt?

4 reacties

  1. Hmmm, interessante vragen. Maar redelijk “tendentieus” 🙂


  2. Vraag Pascal Smet ook maar direct waarom vast benoemden zo moeilijk aan de deur kunnen gezet worden als ze niet capabel zijn?


  3. ik vind de laatste vraag de beste 🙂


  4. En behalve gratis bus- en treintoestanden, ook nog kortingen in musea, theaters en de betere films. Ondanks het feit dat we daar zelf ook kunnen van genieten, vind ik het erg onrechtvaardig t.o.v. een (jongere) generatie die sowieso een ondraaglijke economische erfenis meekrijgt en bovendien voor al deze voordelen mag meebetalen. Je kan als ouder niet anders dan (klein)kinderen sponsoren wil je jezelf nog in de spiegel bekijken zonder misselijk te worden … Dat moeten al die politici toch ook wel weten ondertussen. Of hebben die allemaal ouders die afhankelijk zijn van het OCMW ? Dacht ik niet …



Geef een reactie

