h1

Alcohol voor jongeren

20 juni 2013

Lees dit artikel, en dan vooral wat Frieda Matthys zegt. Hoe kun je dan nog reageren zoals heel wat politici nu doen? Onbegrijpelijk.
Laten we de woorden van Maya Detiège eens toepassen op… studeren. “Jongeren moeten leren om verantwoordelijkheid op te nemen. En dat leer je met vallen en opstaan. Als ze dan een keer te veel drinken (lees: te weinig studeren) en de volgende dag een kater hebben (lees: gebuisd zijn), zullen ze daar hopelijk lessen uit trekken. Maar als je als maatschappij alle verantwoordelijkheid uit hun handen blijft nemen en hen overbeschermt, dan denk ik niet dat je hen op lange termijn een dienst bewijst.”
Ik lees over een ‘maatschappelijk draagvlak’ dat er niet zou zijn. Waarschijnlijk klopt dat nog ook. Alcohol drinken op 16 jaar, weinig ouders hebben daar een probleem mee. Een dronken tiener. Moet kunnen. Hoort erbij. Daaruit leren ze. We zijn toch ook jong geweest…
Aan de andere kant maken ouders mee het huiswerk van hun kinderen, steken ze spreekbeurten in elkaar en knutselen ze maquettes. Steeds meer ouders nemen een dag of zelfs dagen vrij om hun studerende kinderen te helpen, te controleren, naar hun kamer te sturen, omdat ze toch maar zeker zouden slagen. Dan gelden ‘leren verantwoordelijkheid op te nemen’ en ‘leren met vallen en opstaan’ en ‘hopelijk lessen uit trekken’ blijkbaar niet meer. Dan mogen we wel overbeschermen en verantwoordelijkheid uit hun handen nemen. Terwijl een buis hebben of een jaartje moeten overdoen of slechte punten behalen op een taak of toets volgens mij minder schadelijk voor de hersenen en de ontwikkeling van het kind zijn dan op 16 jaar een keer zwaar doordrinken. Vreemd.

3 reacties

  1. Wat ik echter ook vreemd vind is dat je schijnbaar veralgemeent en er van uit gaat dat alle jongeren zich op hun 16de de lazarus zullen drinken. Als kind dronk ik bij mijn grootouders een glas tafelbier (want ze hadden daar nu eenmaal geen limonade en water was toch net iets te smakeloos). Over de staat van mijn hersenen zal ik niet discuteren maar het heeft me geen alcoholicus van me gemaakt. Ik zie niet in waarom iemand van 16 geen glas wijn zou mogen drinken: het leidt niet per definitie tot dronkenschap. (Zwaar) doordrinken is slecht op elke leeftijd: daar zal het verbod onder een bepaalde leeftijd bitter weinig aan veranderen.


  2. @ Stef Den Flater: ik ga er niet van uit dat alle jongeren zich op hun 16e lazarus drinken. Ik ga er van uit dat wat Frieda Matthys – toch niet de eerste de beste psychiater als het over alcoholgebruik gaat – in het artikel zegt, klopt.
    En gewoon uit nieuwsgierigheid: vanaf welke leeftijd mag iemand van jou een glas wijn drinken?


  3. Een beetje cynisme op vrijdag: teveel mensen met goed werkende hersenen is niet in het voordeel van politici 🙂



Geef een reactie

