h1

Studie- en schoolloopbanen

30 september 2013

Een onderzoeksteam van de KUL voert in opdracht van de Vlaamse overheid een onderzoek uit: “Loopbanen in het Secundair Onderwijs”. Bedoeling van het onderzoek is om een betere kijk te krijgen op de manier waarop jongeren het middelbaar onderwijs doorlopen. De school van onze zoon doet mee aan dit onderzoek en wij moesten in het begin van het jaar toestemming geven om onze zoon te laten deelnemen. Hij moet af en toe tests/toetsen doen, net als alle andere kinderen die deelnemen. Vandaag kreeg hij een vragenlijst mee voor de ouders. Vragen over de keuze van het studieprogramma, de keuze van de school, de verwachtingen over de schoolloopbaan van onze zoon, onze mening over onderwijs, ons gezin (samenstelling, afkomst, ook van de grootouders, taal, diploma, werk, inkomen, activiteiten van ons en ons kind (lezen, cultuur, sport, sociale contacten)).
Zonder arrogant te willen zijn, denk ik: ik weet wat dit onderzoek zal opleveren. Ik weet nu al wat de schoolloopbaan van kinderen beïnvloedt. Door mijn eigen ervaringen met de onderwijswereld.
Wij zijn hoogopgeleide ouders met een goed inkomen. Wij passen perfect in het plaatje van wat scholen/leerkrachten verwachten van ouders: begeleiding, stimulans, opvang, sturing, enz. Als ik zie wat ik de afgelopen jaren allemaal heb gedaan voor mijn kinderen (en ik ben dan nog een ouder die zich weinig bezighoud met de studies van mijn kinderen in vergelijking met veel andere ouders in mijn omgeving), zoals uitleg geven als ze iets niet begrijpen, samen lezen, contact opnemen met leerkrachten als dat nodig is, extra overleg op school bij mijn ‘zorg-kinderen’, hen ondervragen als ze dat willen, resultaten opvolgen, hen stimuleren om hun taken te maken en lessen te leren, hen stimuleren om hun best te doen op school,… Als ik dat niet zou gedaan hebben, zou onze oudste zoon misschien al half afhaken en in het beruchte watervalsysteem terechtkomen. Idem dito voor de oudste dochter en jongste zoon. De jongste dochter aardt in het onderwijssysteem zoals het nu bestaat, een onderwijssysteem dat in mijn ogen gericht is op brave, verstandige, gemotiveerde meisjes die het goed willen doen en hun leerkrachten willen behagen. Een onderwijssysteem dat niet gericht is op jongeren die al die begeleiding, stimulans, sturing enz. niet krijgen van hun ouders, omdat de ouders geen tijd hebben (wees maar eens een alleenstaande, hardwerkende moeder die moeite moet doen om de eindjes aan elkaar te knopen en laat thuis komt), omdat de ouders het Nederlands niet machtig zijn (oefen maar eens maan-roos-vis als je geen letter Nederlands kan lezen, neem maar eens contact op met leerkrachten als je geen Nederlands spreekt), omdat de ouders zelf moeite hebben om te begrijpen wat hun kinderen leren, omdat de ouders geen geld hebben voor bijles, logopedie, enz. Een onderwijs dat ook niet gericht is op de doorsnee jongen op tienerleeftijd, die wil sporten, plezier maken met de vrienden, zich uitleven en zonder stimulans van de ouders dikwijls niet veel uitvoert.
Ik zie in mijn omgeving van hoogopgeleide tweeverdieners veel kinderen die misschien nooit een diploma of een veel lager diploma zouden behalen als ze in een ander gezin zouden opgroeien. Zolang het onderwijs dat niet opvangt, door kinderen bijvoorbeeld tot 18 of 19 uur op school te houden en daar onder begeleiding hun taken en lessen te laten aanpakken, zal het mantra ‘Gelijke kansen voor iedereen’ dode letter blijven.
Ik kan u dus nu al zeggen dat uit dit onderzoek, dit LiSO-project, zal blijken dat kinderen van hoogopgeleide, Nederlandstalige ouders met een goed inkomen een heel andere schoolloopbaan zullen hebben dan kinderen van ouders die geen Nederlands spreken, niet afkomstig zijn uit België, laagopgeleid zijn en erg geïsoleerd staan in onze maatschappij.

4 reacties

  1. awel ik heb dat ook al gedacht wat je daar zegt. mijn kindjes zitten op een concentratieschool, al die gastjes gaan naar huis om 15.30 uur… laat die id studie blijven om samen met de huiswerkjuf hun lezen verder in te oefenen, dat zou al zo veel helpen… Maar wie blijft er id studie.. mijn kinders.. die idd thuis alle stimulansen en kansen krijgen en gemotiveerd worden om het goed te doen…


  2. Het voornaamste dat ik leer… de Vlaamse overheid heeft te veel geld, althans voor studies die niet zinvol zijn.


  3. Het is niet omdat jij (of iemand anders) denkt te weten wat er uit dat onderzoek naar voren zal komen, dat iedereen dat ook weet. Onderzoek is nodig om hard te maken wat we vermoeden, of om net het tegenovergestelde hard te maken. Zonder onderzoek hebben we nog onze intuïtie om ons op te baseren, maar daar wil ik geen beleidsbeslissingen op baseren.
    Ik denk trouwens dat je gelijk hebt, hoor, dat onderzoek zal inderdaad aantonen wat je schrijft, of toch min of meer. Maar of de oplossing erin bestaat om langere schooldagen te maken, dat weet ik niet. Ik denk dat veel jongeren gebaat zijn bij kortere schooldagen, om eerlijk te zijn.
    Ander onderzoek wijst uit dat de studiekeuze uitstellen tot 14 jaar (i.p.v. tot 12 jaar nu) een belangrijk effect heeft op de impact van sociale achtergrond op leerprestaties. Een latere studiekeuze zorgt ervoor dat de achtergrondskenmerken (opleiding ouders bijvoorbeeld) minder bepalend is voor de prestaties van het kind. Zoiets is misschien trouwens contra-intuïtief, maar onderzoek is er wel duidelijk over.

    Bentenge: wat ik nog mis in je reactie is ‘het zijn allemaal zakkenvullers’. Een beetje nuance mag wel, nu en dan.


  4. De eerste zin is trouwens niet aanvallend bedoeld. Als ik hem herlees, dan lijkt het zo.



Geef een reactie

