h1

Ravage

1 juni 2014

Ik zit hier naar mijn scherm te staren. Probeer een essay van 5 blz. (gelukkig maar 5 blz.) te schrijven (opdracht binnen de banaba die ik dit jaar volg), maar de woorden komen moeilijk. Mijn gedachten dwalen voortdurend af naar het onvoorstelbare dat afgelopen maandag gebeurd is. Wat een hele gemeenschap onderuit haalde. Ik heb in jaren niet meer zoveel tranen gezien en zelf vergoten. Luisteren, troosten, zoeken naar de juiste woorden, zelf getroost worden. Zoeken naar een verklaring, een uitleg, de puzzelstukjes leggen en toch altijd gaten blijven zien.  Nu, 6 dagen later, zit ik tussen de brokstukken te kijken naar wat zijn beslissing aangericht heeft, zonder dat hij het zo bedoeld heeft. Hij wou zijn pijn niet meer voelen. Denk ik. Dacht dat we beter af zouden zijn zonder hem. Denk ik. Dacht dat het nooit meer goed zou komen. Denk ik. Zijn keuze heeft zoveel mensen verenigd in verdriet. We waren met zovelen om afscheid van hem te nemen. Meer dan hij ooit had kunnen denken. En daar gaat enorm veel troost van uit.
Maar nu? Het leven gaat voort, zeggen ze dan. Dat zal wel. Maar hoe? Ik zie de rauwe wonden en ik weet dat die zullen helen. Maar het litteken op onze ziel blijft. En weten dat zoveel mensen die me dierbaar zijn met dat litteken voort moeten, doet me nog het meest pijn. Verdriet dat nooit meer helemaal weg gaat. Getekend zijn door iets dat nooit had mogen gebeuren. Net als iedereen zou ik zo graag de klok terugdraaien. Zo graag. Maar dat kan niet.
Het is zo zonde. Zo vreselijk zonde.

3 reacties

  1. Die puzzelstukjes vallen nooit samen tot een duidelijke puzzel laat staan een verklarend beeld. Veel sterkte.


  2. sterkte daar!


  3. Veel sterkte



Geef een reactie

