h1

Lichten uit!

15 oktober 2014

Als de gemeente- en stadsbesturen dit jaar nu eens geen kerstverlichting in de straten hangen en alle Belgen de lichtjes voor boom en tuin en huis in de dozen laten zitten en de winkeliers hun etalageverlichting doven als ze hun winkel ’s avonds sluiten en bedrijven de spots op hun logo op de muur uit laten en de lichten doven na de kantooruren, zou het dan nog nodig zijn om ons tussen 17 en 20 uur (spitsuur in de meeste huisgezinnen) rond een kaarsje te zetten? Niet dat ik kaarsjes niet gezellig vind, maar eten maken en studeren en sporten met een kaarsje of een zaklamp vind ik niet zo handig.

4 reacties

  1. Ja, zo simpel zou het inderdaad kunnen zijn. De praktijk echter …


  2. Volgens mij is heel die “black out” bangmakerij en gaan we nadien opgelucht zijn dat het niet is voorgevallen.

    En anders wordt het op voorhand aangekondigd en is het ook nog maar 1 of 2 keer maximum (dan moet het al 7 tot 12 keer gebeuren, met de zes zones) dat we het gaan meemaken. Denk ik. Hoop ik. Want kijk er zeker ook niet naar uit.

    Alle licht uitdoen in de steden (o.a. etalages) zou dan misschien weer voor een onveiligheidsgevoel kunnen zorgen. Maar het kan zeker met veel minder. Zoals bijvoorbeeld de lichten doven na de kantooruren zou al heel wat besparen.

    Ben toch eens benieuwd of het nu al dan niet gaat gebeuren. Zal het dan wel snel merken,want we wonen in zone zes, wat – logisch, want zo klinkt het toch, niet? – de eerste zone is om uit te schakelen.


  3. Een warme gloed over een stad is niet echt verwarmend.
    Strandonker bevalt mij veel beter.

    Vrolijke vakantiegroet,


  4. Voor mijn gevoel is heel die “black out” toestand pure chantage van de elektriciteitssector. Als ze in Brussel nu eens voor één keer niet toegeven aan die onnozelheid, loopt het met een sisser af. Gewoon de wet toepassen, want als ik het goed voor heb is het onwettig om de stroomvoorziening uit te schakelen.



Geef een reactie

