h1

In alle eerlijkheid? Ik snap het niet.

12 december 2014

We gaan stemmen. We kiezen in Vlaanderen vooral voor (centrum-)rechtse partijen, in Wallonië voor linkse. We krijgen een rechtse regering, die rechtse plannen ontvouwt. En dan gaan we staken, want de plannen van de regering die we zelf democratisch verkozen hebben, vinden we maar niks.
Niemand wil inleveren, niemand wil besparen, alles moet op zijn minst even goed blijven als het was en liefst krijgen we allemaal nog wat meer.
We willen dat de regering het geld bij ‘de rijken’ haalt. Wie die rijken zijn, waar we de grens trekken tussen rijk en niet-rijk en hoe we precies het geld bij die rijken kunnen halen, zonder te verhinderen dat ze hun geld naar het buitenland verhuizen, is me niet duidelijk. We willen ook dat de regering het geld bij de grote bedrijven haalt. Hoe ze dat moet doen zonder die bedrijven naar het buitenland te jagen, waardoor er veel jobs verloren zullen gaan, is me niet duidelijk. Als het allemaal zo simpel op te lossen was, waarom doet de regering het dan niet gewoon? In alle eerlijkheid? Ik snap het niet.
De pensioenleeftijd is al jaar en dag 65 jaar. Toch horen we nu voortdurend dat iedereen langer zal moeten werken, namelijk tot… 65 jaar. En niemand wil dat doen, want iedereen vindt dat zijn beroep daarvoor te zwaar is of dat eerder nagekomen beloftes moeten worden nagekomen. Waar gaan we het geld halen om iedereen 25 tot 30 jaar lang een pensioen uit te betalen? Bij de rijken? Zie vorige paragraaf.
Ik ben voor staken, als mensen dat doen om af te dwingen dat onmenselijke, onwaardige, onrechtvaardige arbeidsomstandigheden verbeterd worden, nadat grondig en ernstig overleg niets heeft uitgehaald.
Ik ben tegen staken als mensen dat doen omdat een regering die democratisch verkozen is, beslissingen dreigt te nemen die hen niet zinnen. Ga betogen (op zondag!), schrijf lezersbrieven, doe constructieve tegenvoorstellen (concreet, onderbouwd met cijfers, niet enkel wat populistische slogans), overleg, stuur uw partijlidkaart terug, stem volgende keer op een andere partij, maar stop met het land lam te leggen, en stop met mensen die willen werken tegen te houden. Stop met de economische toestand van ons land nog slechter te maken. Doe eerst al het mogelijke andere en als u dan nog altijd vindt dat de arbeidsomstandigheden hier in België onmenselijk, onwaardig en onrechtvaardig zijn, staak dan. Of emigreer naar een land waar het allemaal zoveel beter is.

8 reacties

  1. Amen.


  2. Ha, een lezer die ik nog niet kende! Dag, Upje. Was ik zo prekerig :-)? Waarschijnlijk wel. Maar door het op te schrijven is het er weer helemaal uit. Weg ergernis. Ik zou meer moeten bloggen, want het helpt me goed.


  3. Hear hear !
    Niets prekerigs gelezen hierboven trouwens !


  4. We/ze vinden denk ik dat vooral een ander moet betalen (of langer werken) 🙂


  5. Mag ik je post delen? Dit is namelijk exact hoe ik erover denk.


  6. @ Nele: Ja, hoor.


  7. We doen een poging om te begrijpen wat er ons morgen te wachten staat.
    ik trek een uurtje uit en tracht iets op papier te zetten,
    ik tik af 13:55, de prikklok, is dat een voorrecht dat we gekregen hebben van de vakbond ?,
    Waarbij, zeggen zoals het is, de prikklok staat voor: aanwezig zijn is belangrijker dan resultaten voorleggen. Overuren dat zijn compensaties, dat zijn premies.
    Waarschijnlijk een van de volgende heilige huisjes die gaan vallen, en misschien zelfs nog efficiënt ook.
    Resultaten tellen dezer dagen, is meetbaar door bedrijven, en die bedrijven kunnen dan ook vergelijken met prestaties in andere landen,
    en verhuizen indien interessanter.

    Maar ik beperk me tot de 65(?) jaar grens; Het eerste nieuwe feit dat ik lees in je blog, toch maar 65 jaar.
    indien waar, het is inderdaad niets nieuws dat niemand zich vandaag houdt aan de voorgestelde 65 jaar grens, maar er wordt me in de oren gefluisterd dat het 67 jaar is, lichting 2030 oftewel 42 jaar dienst.
    Belangrijk dus dat mensen goed geïnformeerd worden,
    De Standaard doet de laatste 3 weken een aardige bijdrage op de stakingsmaandagen;
    3 weken terug: LuxLeaks, vorige maandag het Belgische model daarvan.
    Journalisten doen zoveel meer dan de stakingspiketten onderweg. Ik kijk al uit naar de nieuwskop van morgenvroeg.

    We moeten dus begrijpen dat we de multinationals nodig hebben. Diezelfde multinationals die weinig moeite doen om te tonen dat ze Belgen of Vlamingen nodig hebben. Ze shoppen in het rond, net als jan en alleman die de reclame folders bestudeert, om op zijn zuinigst rond te komen.
    De federale regering toont een goodwill maatregel tegenover die multinationals, we gaan allemaal werken tot 65 jaar. Zo kunnen we op tegen de groeilanden, Turkije etc. Als Geert Hoste, dit in zijn eindejaarsconference vertelt, dat ligt de zaal plat. De economische meerwaarde van de +60’ger is kleiner dan zijn goedkopere en jongere versie elders. Geen enkele multinational heeft daar boodschap aan. 50-plussers worden in bedrijven aangenomen mits het krijgen van een staatssubsidie. Onze vriend, de multinational, gaat met plezier 2 jaar langer bijdragen aan de Belgisch pensioenkas. Geloven we dit echt ? Het resultaat telt, met andere woorden als de economische waarde van de werknemer daalt, dan moet zijn loon zakken. Dit gebeurt al, werknemers moeten inleveren, maar is dikwijls de voorbode van “Beste mensen, WIJ hebben allemaal ons best gedaan, maar het is op een ander beter om zaken te doen.” Het Orakel van het Schoon Verdiep moet beseffen dat niet elke maatregel van deze regering naar gezond verstand neigt.

    Een paar weken terug nog een mooi artikel gelezen in de Standaard over de evolutie van het aantal gepresteerde uren sinds de jaren 60. Het kwam er op neer, hoe meer de mensen vrije tijd hebben, hoe beter de resultaten in de industrie waren. Vandaag is de boodschap anders, het Femma 30-uren voorstel, een paar weken terug, werd als ridicuul door VOKA van tafel gegooid. Ligt nochtans in de lijn van de positieve geschiedenis.
    Welke nar zong ook alweer ‘De middenstand regeert het land, beter als ooit te voren.’
    En dan komen we bij de politiek terecht, ja dit is een politieke staking, een partij die dit programma voorlegt, krijgt geen stemmen om zich deze vrijheid te permitteren.
    om ze alle drie te beschrijven:
    1) als iedereen zijn best doet, dan is in je vinger snijden niet zo erg
    2) als je uit eigen beweging voor eigen deur veegt, dan hoef je deze maatregelen niet te vrezen
    3) als we de profiteurs aanpakken, dan kan je op je 2 oren slapen
    vul maar in, te kiezen uit NVA, VLD en CD&V.
    Nu ik had me toch iets anders voorgesteld bij zo een programmas. Dus ja er is reden om ongerust te zijn. Vooral over de doeltreffendheid van het 67-jaar idee, het is onzin. Ook democratie heeft oppositie nodig tegen niet efficiënte maatregelen. En wat PS en SPA laten zien van oppositie is het toch van het zwakste en belachelijkste mee sinds jaren.

    Ik sla de bal mis? … we moeten langer werken, omdat we langer leven. Dat zijn feiten, kunnen we niet omheen. Maar zie we dan investeringen richting de zorgsector van deze regering? Ik denk het niet, ook daar besparingen. Gaan die 2 extra jaren in bepaalde beroepscategorieën geen averechts effect hebben, zal de zorgsector en ziekenkas niet extra financieel belast worden. Kort door de bocht: Als we de mensen niet soigneren zullen ze ook niet langer leven.

    Een goede dertig jaar terug, op de lagere schoolbank, het kan ook middelbaar geweest zijn, leerde ze ons over de omgekeerde kerstboom die de bevolkingspopulatie voorstelde. En onze meester in kwestie wist ons de vertellen dat dit een probleem voor ons ging worden. Teveel ouderen, te weinig jongeren om de kas te spijzen. We zijn met deze problematiek opgegroeid en pikken dan ook maar de eerste de beste maatregel.

    Ondertussen doen we aan pensioensparen, hebben ze (vorige regering) daar ondertussen ook al geen bedrag afgeroomd van mijn eigen spaargeld. Enerzijds angst aanjagen over ons pensioen en dan dit soort initiatieven afromen. Zilverfonds, waarschijnlijk staat dat woord niet meer in het woordenboek.

    De klok tikt, ik ging na een uur afronden, en het idee is, stel iets constructief voor.
    Het was ontgoochelend te horen dat de CD&V politica Thyssen ‘MAAR’ Europees commissaris voor werk, sociale zaken, vaardigheden en arbeidsmobiliteit werd. Nochtans hier draait het toch om, en hoe sneller er in Europa op dat gebied eenheidsregels komen, des te sneller, zal de Pool en de Roemeen België niet meer als een paradijs bekijken waarin hij op 10 jaar hard werken, zijn pensioentje kan bijeen sparen.
    … Niet concreet genoeg allemaal, laten we dan maar proberen luchtig te eindigen
    laten we beschermde entrepreneurs zoals Coecke een GAS boete geven, waant zich de ene dag geldgigant Buffet, en wilt graag het ene jaar een financieel steentje bijdragen aan de maatschappij, maar noemt een jaar later deze verkozene van de democratie incompetent en wilt hen geen Euro toesteken. Dit soort clowns moeten zeker en vast door de regering geholpen worden.

    Mijn tijd is om, het uurtje is gepasseerd, en geen zinnige constructieve bijdrage kunnen doen, toch maar beter op maandag een bijdrage doen tot overpeinzing van de toestand.
    Als ik me morgen vastrijd op een piket, met Pete Seeger (Talking Union) in het CD schuifje, misschien gewoon uitstappen, een koffietje aannemen en eens luisteren wat ze te vertellen hebben, ik luister en lees liever opinies dan een reactie te geven op deze leuke blogsite.
    Straks mijn tekstje nog eens nalezen, en dan doorsturen, we moeten wikken en wegen wat we zeggen over belangrijke zaken.


  8. Neeee, dat bedoelde ik helemaal niet! Meer ‘amen’ als in eh … bedankt om zo duidelijk neer te schrijven hoe ik het ook zie. 😉



Geef een reactie

