h1

Zou ik dit wel durven schrijven?

8 januari 2015

“We moeten het recht behouden om beledigend of kwetsend te zijn,” lees ik vandaag. Een reactie van Peter Vandermeersch op de vreselijke schietpartij gisteren in Parijs. Dat is nu net wat me al de hele dag bezighoudt. Natuurlijk vind ik het verschrikkelijk wat in Parijs gebeurd is. En natuurlijk vind ik dat dit niet kan, ongeacht wat Charlie Hebdo ooit gepubliceerd heeft. Laat daar geen discussie over bestaan. En natuurlijk vind ik dat we best kritisch mogen zijn tegenover de islam en om het even welke godsdienst. En natuurlijk mag er gelachen worden. En natuurlijk is vrijheid van meningsuiting belangrijk en noodzakelijk en mag niemand anderen beletten om hun mening te uiten, al zeker niet door ze te vermoorden. Vrijheid van meningsuiting is een basisrecht. Maar kunnen we onze mening ook uiten en kunnen we ook lachen met mensen op een manier die rekening houdt met de gevoeligheden van anderen? Hebben we werkelijk het recht om anderen expres en bewust te kwetsen en te beledigen, zoals Vandermeersch zegt? Ik vind van niet. We leren onze kinderen toch van jongs af dat ze niemand mogen uitlachen, niemand mogen kwetsen, niemand mogen beledigen? (In een of andere Waalse stad wil de burgemeester zelfs GAS-boetes geven als politici beledigd worden op Facebook.) En als volwassene zou je dan plots het recht hebben om te beledigen en te kwetsen? Ik vind van niet. Als mensen zich beledigd of gekwetst voelen als je Mohammed afbeeldt, waarom zou je hem dan toch afbeelden? Ik begrijp dat niet. Niemand vindt het toch leuk om moedwillig beledigd of gekwetst te worden. Doe dat dan niet. Er zijn andere manieren om duidelijk te maken wat je van iemands godsdienst (opvatting, mening, idee, keuze, overtuiging…) vindt dan hem/haar ermee uit te lachen, ermee te spotten. En natuurlijk, er zijn ook andere manieren om iemand duidelijk te maken dat je niet wil dat ze met je religie lachen dan met een kalasjnikov in het rond te beginnen schieten. Dat had in de eerste plaats niet mogen gebeuren, wat er ook gepubliceerd is.
Ik moet zeggen dat ik vanochtend in mijn hoofd al een reactie of lezersbrief aan het schrijven was toen ik de commentaar van Karel Verhoeven in De Standaard aan het lezen was, maar dat ik besloot het niet te doen, omdat ik ongetwijfeld neergesabeld word wegens zo’n afwijkende mening. Op mijn blog die maar zeer beperkt gelezen wordt, durf ik het met enige schrik toch te doen. Omdat het van mijn hart moet.

10 reacties

  1. Je hebt zonder twijfel een punt. Moedwillig mensen kwetsen is niet correct. Maar langs de andere kant, waar trek je dan de grens. Extremisten (moslims, katholieken, joden,…) vinden ook een vrouw die niet helemaal ingekapseld is kwetsend. Moeten we dat dan ook laten ?


  2. En ik ben blij dat je dat neerschreef. Ik vind oprechte meningen toegevoegde waarde.


  3. bentenge: je hebt ook een punt. Als ik in een land ben waar de meerderheid moslim is en ingekapseld rondloopt, zou ik zelf ook redelijk bedekt rondlopen. Net zoals ik niet in short met een minuscuul topje een kerk zou bezoeken. Dat doe ik uit respect. Maar dan verwacht ik ook wel dat extremisten aanvaarden en respecteren dat vrouwen in westerse landen niet ingekapseld rondlopen. Ik heb het recht om ervoor te kiezen om geen moslim te zijn en me dus ook niet te houden aan hun kledingvoorschriften. Hoe ik me kleed, wat ik eet behoort tot mijn persoonlijke levensstijl, mijn levenssfeer. Niemand kan verwachten dat ik die dingen ga aanpassen omdat andere mensen het choquerend vinden dat ik me x kleed of y eet. Maar ik vind het niet zo moeilijk om me niet kwetsend uit te laten over iemands overtuiging (politiek, geloof, cultureel,…). Dat beknot mijn leven niet.


  4. Je verwoord perfect het addertje dat onder mijn grote verontwaardiging ligt. Het doet niets af aan de afschuw voor het gebeurde.
    Maar opzettelijk beledigen hoort ook niet tot wat ik mijn kinderen wil leren.


  5. dt


  6. Ik kan onderschrijven wat je in je blog neerschrijft, ik zal niet alles herhalen ; het is een kwestie van respect, en een aanvoelen tot waar humor kan gaan : het mag nooit kwetsend of beledigend zijn …
    Inderdaad : heel moeilijke grenzen . Ik hou van karikaturen, ze moeten mogelijk blijven, en vrije meningsuiting is inderdaad een recht. Maar laten we ook empathie hebben voor de gevoeligheden van anderen.
    Let wel : de manier van reageren door die mensen, is NOOIT te verontschuldigen , en kan door NIEMAND geaccepteerd worden.


  7. Ik begrijp wat je bedoelt. Persvrijheid en vrijheid van meningsuiting moeten er zijn, en ze moeten verdedigd worden als ze onder vuur dreigen te liggen. Maar waar het moedwillig beledigen van mensen precies voor dient: geen idee.

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20150108_01463762?shareid=033efa02d045c59bac9d28de491a31b9756cc0791639e8d06ef3db83fcbccada3704ac4893c6bfea3e09c5e663f171d1

    Ik vond dit een goed stuk daarover.


  8. ik heb dat ook ergens in een opiniestuk gelezen… een hele heisa over Zwarte Piet en die tekeningen mogen dan wel. Ik vind het moeilijk om daar een gegronde mening over te vormen omdat alles zijn voor- en nadelen heeft.


  9. Je hebt volgens mij niet eens een afwijkende mening. Ik heb best ook enkele opiniestukken gezien onder titel “ik ben Charlie niet” of iets dergelijk. Waar men in feite zei dat men dergelijke prenten nooit zou gepubliceerd hebben en ook weinig smaakvol vindt.
    Zelf vind ik niet dat het nodig is om spotprenten over Mohammed (het hart van iemands geloof ) te publiceren. Kritische prenten over extremisme (alle vormen) dan weer wel.

    Maar ik zie het zo : het is volgens mij effectief een recht om beledigend mogen te zijn. Ik ben het eens met Vandermeersch. Een recht in die zin dat het ontoelaatbaar is dat een belediging beantwoord kan / mag worden van geweld, dat wie iemand beledigt zelf bedreigd kan worden. Zo een maatschappij kan niet. Daarom moet het een recht zijn om beledigend mogen te zijn (bewust…maar vaak ook onbewust!).
    Een (kritische) (afwijkende) mening is immers een recht, maar kan door een ander opeens als een belediging geïnterpreteerd worden. Als je geen recht hebt om beledigend te zijn, heb je volgens mij ook geen recht meer op een (afwijkende) mening.

    Maar ik wil wel in een maatschappij wonen waar we mensen opvoeden en leven met waarden zoals respect voor elkaar, waarin we dus maximaal streven om elkaar niet te kwetsen en beledigen. Waar lompheid niet hoger in het vaandel staat dan empathie. Het is niet omdat je het recht hebt om beledigend te zijn, dat we zo weinig mogelijk beledigend moeten proberen zijn.

    Ik wil het beledigen/kwetsen/gebrek aan empathie/gebrek aan respect dus niet aanmoedigen. Maar stel dat iemand dat toch doet, dan moet zoiets terug met dialoog, inlevingsvermogen enz beantwoord kunnen worden. En kritische afwijkende meningen zijn eveneens een recht en moeten ook als een verrijking gezien kunnen worden.


  10. Je hebt een punt waar het gaat om het doelbewust kwetsen. Maar hoe lichtgeraakt mag je zijn? Hoe bepalend mag die “kwetsbaarheid” zijn voor anderen?

    De Koran verbiedt het afbeelden van de profeet. Ik ga er van uit dat andersdenkenden de Koran 1) niet hoeven kennen en 2) zich er de wet niet hoeven door te laten voorschrijven. Tenzij ze zich in een islamitische totalitaire staat bevinden, want dan ben je je leven niet meer zeker. Dat je in een minder strenge moslimstaat ook het nodige respect aan de dag legt voor de lokale gebruiken, vind ik evident.

    De katholieke kerk verbied abortus, euthanasie, scheiden, … In hoeverre mogen zij beslissen dat ook niet-katholieken dat niet mogen? De katholieken verplichten desnoods zichzelf ertoe om een door hen vrijelijk gekozen geloof te volgen tot op de letter. Die discussie hebben we ook nog gehad met Boudewijn, remember? Ik erken ten volle zijn recht als privé-persoon om gewetensbezwaren te hebben, maar als vorst van àlle Belgen was hij verplicht neutraal te blijven en een gestemde wet te tekenen. Mét goesting, of zonder. Ook dàt is respect.



Geef een reactie

