h1

Dromen en fantaseren

14 januari 2015

Ik ben dol op Becky Bloomwood! Kent u Becky? Koopverslaafde, lieve Becky, die iedereen wil helpen, maar soms zo meegesleept wordt in haar koopzucht en haar verlangen naar roem en bekendheid dat ze zich serieus in nesten werkt. Van de Shopaholic-reeks van Sophie Kinsella. Echte chicklit, maar wel heel leuk geschreven. En het komt ook altijd goed. Natuurlijk.
Ik kijk met lichtelijk afgrijzen naar de koopuitspattingen van Becky. Ik voel me al dagen schuldig als ik 2 paar schoenen koop omdat ik niet kan kiezen of als ik met een in mijn ogen te volle zak kleding uit een winkel naar buiten stap, laat staan wat ik zou moeten doorstaan als ik zoals Becky ongeveer continu geld zou uitgeven aan kleding, accessoires, spulletjes voor huis, tuin, kind.
Maar de fantasieën waaraan ze zich telkens overgeeft als ze met iets nieuws in contact komt of als een gedachte haar te binnen schiet, dàt herken ik wel. Ze borduurt dan door op het onderwerp in kwestie dat vanzelf een eigen leven begint te leiden in haar gedachten. Ik doe dat ook regelmatig. Als ik een sjaal brei met alpacawol begin ik al te fantaseren over het kweken van alpaca’s. Ik zie mezelf al in een wei vol alpaca’s, bezig hun wol af te scheren. Toen ik kinderen kreeg, fantaseerde ik een eind weg over een gezellige lange houten tafel waaraan iedereen aanschuift, altijd wel iets dat recht uit de oven komt, altijd eten genoeg voor iedereen, huisdieren aan onze voeten. Als ik iets lees of hoor over moestuinieren, eten we in mijn gedachten alleen nog maar groenten van eigen kweek. In de realiteit komt daar zelden iets van. Mijn stranddouche met zijsproeiers waaruit zonnecrème komt om kinderen in te smeren, is er nog altijd niet. Ik zie het voor me, hoor: kind op een ronddraaiend platformpje, toertje laten draaien terwijl de zonnecrème uit de sproeikoppen op het kinderlijfje wordt verstoven en hup, op 5 tellen kind beschermd tegen de zon. De uitwerking in praktijk, dat is een ander paar mouwen.

Geef een reactie

