h1

Het draait

28 februari 2015

De derde uitdaging bij Boostyourpositivity: deel je shortcuts waarmee je de boel draaiende houdt. Alle bordjes in de lucht houdt. Zo stelt Lilith het:

Hoe zorg jij ervoor dat alles blijft bollen? Heb jij trucjes die ervoor zorgen dat je nooit te laat komt, dat je ondanks je drukke leven toch twee keer per week in de fitness opduikt, dat jij altijd iets op tafel kunt toveren als er onverwacht vrienden langskomen, of een ander talent waarvan mensen denken: hoe doet die dat toch?

Deel je kennis met ons, stervelingen die er misschien minder goed in slagen om bepaalde zaken gebolwerkt te krijgen. Voor deze uitdaging ben ik op zoek naar jouw shortcuts, je lifehacks, de kleine dingen die jij jezelf eigen hebt gemaakt om dagelijkse taken en beslommeringen net iets vlotter te laten lopen. Denk culi, maar net zo goed dagelijkse organisatie, opvoedingstips of financiële planning. Misschien ben jij heel goed in vechtende kindertjes uit elkaar halen, of heb je de ultieme tip om weessokken de baas te blijven. Maakt niet uit wat het is, zolang we er maar iets uit kunnen leren.

Goh, hoe doe ik dat: bijna voltijds werken, een hoop onbetaald werk erbij doen, een gezin managen dat bestaat uit 4 kinderen, een voor zijn werk regelmatig rondreizende man, 2 honden en een kat en toch op tijd en stond ontspannen?
Een paar foto’s van huis en tuin zouden veel duidelijk maken. Huis en tuin zijn hier namelijk nooit in orde. N.O.O.I.T. Want daar liggen mijn prioriteiten niet. Ik ruim te weinig op, ik kuis te weinig, ik laat het onkruid te lang welig tieren, ik was mijn auto te weinig (het groene mosrandje aan de ruitjes is intussen standaard), ik maak de bedden nooit op, mijn kasten kan je niet zonder risico opentrekken. Ik krijg daar commentaar op, ja, rechtstreeks of onrechtstreeks, maar dat deert me weinig.
First things first. En dat zijn man en kinderen en ikzelf. In wisselende volgorde.
Dus ga ik op tijd en stond weg met manlief. Voor een avondje uit of een tripje naar het buitenland.
Ik sport, niet omdat ik dat zo graag doe, maar om in conditie te blijven. Een gezonde geest in een gezond lichaam, weet u wel. Ik probeer op tijd te gaan slapen, al moet ik toegeven dat het me jaren gekost heeft om toe te geven dat er véél winst zit in meer slaap. En neem me zeker mijn leesvoer niet af. Dat overleef ik niet.
Het heeft wat tijd en moeite gekost, maar na veel zoeken en veranderen en aanpassen zit ik nu in een goed werkritme: mijn eigen baas zijn, thuis werken, in principe alleen tijdens de schooluren. Geen files voor mij. En het avondwerk heb ik een paar maanden geleden eindelijk afgeschaft.
Een weekmenu helpt, boodschappen goed plannen ook, en de kinderen zijn plantrekkers. Wij ook trouwens. Het draait dus wel. Soms wel eens vierkant, maar kom, met relativeren schiet je al een heel eind op.

One comment

  1. Herkenbaar. En er is hier ook nog niemand dood gegaan van wat onkruid tussen de planten (zelfs niet als er wat planten tussen het onkruid staan), een stel weessokken (sinds de jaren met hond Floor is dat een standaardgegeven, want dat beest ging altijd één sok van elk paar in de tuin begraven), de strijk die geduldig wacht tot we iets uit de hoop nodig hebben, … Al is er veel veranderd sinds de kinderen het huis uit zijn en we met pensioen zijn. De enige die er een hartverzakking van kreeg was mijn moeder en alleen omdat ze deuren open trok waar ze niets te zoeken had …



Geef een reactie

