h1

In de keuken

28 februari 2015

Tweede uitdaging in de boostyourpositivity-actie: inspireren met (nieuwe) gerechten. Lees hier maar hoe Oon dat formuleert, die kan dat beter dan ik. Kadert in het thema van week 2: energy and positivity. Hm. Ik betwijfel of ik daar een interessante blogpost aan kan wijden, maar laten we het proberen.

’s Avonds samen aan tafel zitten vind ik de max. Een heel belangrijk moment hier, waarop we toch even (wij zijn nogal snelle eters) samen zijn en er meer dan alleen maar eten op tafel komt: verhalen, afspraken, vragen, preken, ruzie, klaagzangen,… alles passeert hier de revue. Laat ik me voor deze uitdaging beperken tot het eten.
Wat schaft de pot hier? Veel rijst, veel pasta, minder aardappelen, niet te veel vlees, zelden vis (eet ik zelf niet graag, bovendien word ik lichtjes misselijk van de geur alleen al). Bijna altijd vers. Ik ben geen fan van kant-en-klare maaltijden. Hier geen Come a casa, maar homemade lasagne. Zelf pizza maken en pas in uiterste nood Dr. Oetker. Geen vol-au-vent van de slager, maar eigen bereide. Snelklaargerechten zoals rijst en kip met currysaus of macaroni met kaas en hesp als we weinig tijd of inspiratie hebben. Receptjes uit één van de talloze kookboeken die ik in de loop der jaren heb aangeschaft als ik niet gehaast ben. Bij voorkeur niet speciaal doen, want de kinderen zijn érg conservatieve eters en meestal roept er al eentje bij voorbaat: “Eih, wat is dat?” En de moeilijke woensdag (iedereen van hot naar her) is spaghettidag. Saus blijft de hele avond sudderen tot alle duiven gevallen zijn en iedereen heeft kunnen eten. Vrijdag regelmatig frietjesdag als mama moe is na een lange werkweek en geen zin heeft om te koken.
In mijn betere blogjaren ben ik ooit met een spin-off van deze blog begonnen, toen zij en ik in een legendarische strijd verwikkeld waren om het kookboek te winnen bij Anna. Weet u nog? Ah, dat waren nog eens tijden…

3 reacties

  1. Oh ja, dát waren inderdaad nog eens tijden :-). Dat kookboek heeft hier al veel dienst gedaan trouwens. Nog altijd geen spijt dat je je overwinning toen hebt afgestaan ;-)?


  2. @ zusjesenzo: soms wel een beetje, ja :-).


  3. herkenbaar 🙂



Geef een reactie

