h1

Van een smartphone naar gezond verstand

21 april 2015

Zoonlief, 2e middelbaar, krijgt een brief mee over een schooluitstap:

Wat brengen de leerlingen mee? 
– een smartphone (nodig voor sommige opdrachten)

Huh? Daar schrok ik toch van, dat een school ervan uitgaat dat de leerlingen een smartphone hebben. Mijn zoon antwoordde dat in elk groepje wel kinderen zitten die een smartphone hebben, dus dat het geen probleem zou zijn. Ik maak me meer zorgen om het beeld dat een school zo creëert bij ouders: geef je kind maar een smartphone, want dat hebben ze nodig. Een smartphone blijft toch een duur ding, dat niet iedereen wil en/of kan kopen voor een 13- of 14-jarige. Kunnen die opdrachten niet op een andere manier worden gegeven?

Het woord smartphone doet me trouwens denken aan een interessante column van een kinderpsychiater die ik onlangs las. Het ging over gezond verstand.
Blijkbaar heeft onderzoek uitgewezen dat kinderen meer bewegen op gras dan op beton. De kinderpsychiater schreef dat je volgens haar alleen maar je gezond verstand moet gebruiken om tot dezelfde conclusies te komen als die wetenschappers. Ze vroeg zich af of er meer van dergelijke evidente zaken onderzocht worden. Bijvoorbeeld: wordt er meer gepraat aan tafel als de televisie niet aan staat? En wat verder schreef ze: “Gebruiken kinderen meer fantasie wanneer je hen kartonnen dozen geeft in plaats van een tablet? Daar zou de slotsom kunnen zijn dat dozen omgetoverd worden tot een huis, raket, trein of winkeltje… wat ik niet zie gebeuren met een tablet.” Ze vroeg zich af of we ons gezond verstand te weinig inzetten, of we dit afgeleerd hebben.
Goeie vraag. Ik denk dat ik zonder onderzoek wel een antwoord kan bedenken.

4 reacties

  1. Het is op zich niet helemaal hetzelfde denk ik. Het feit dat kinderen meer bewegen op gras dan op beton heeft met risico op pijn te maken denk ik… enfin, whatever.


  2. Een domme foon geeft nieuwe andere mogelijkheden.
    Proeven, kijken, ruiken, voelen, horen en beleven moeten en kunnen we nog steeds met onze eigen zintuigen!

    Instemmende groet,


  3. @ Bentenge: de rode draad is: gezond verstand. We hebben toch geen onderzoek nodig om aan te voelen dat kinderen meer bewegen op gras dan op beton.


  4. Tegenwoordig gaat men ervan uit dat gezond verstand een overbodige luxe is omdat de digitale wereld het toch allemaal beter weet. Terwijl al dat geprogrammeerd geweld tot nader order nog altijd maar zo slim is als de stomste fout die er in zit …



Geef een reactie

