h1

Vrouwen op de barricades

5 mei 2015

Pfft, daar gaan we weer, dacht ik toen ik vandaag dit artikel las. Vrouwen die in de verdediging schieten. De combinatie werk en gezin, het glazen plafond en quota voor vrouwen hebben we al gehad. Nu kunnen we heftige discussies gaan voeren over onze rechten na een bevalling.

Ik ben zelf vier keer bevallen, de tweede keer poliklinisch, de andere keren met het standaardverblijf van 5 dagen in het ziekenhuis. Was dat 5-daagse verblijf nodig? Nee. De zorgen die ik in het ziekenhuis kreeg, had ik ook van een goede kraamverzorgster aan huis kunnen krijgen. De borstvoeding verliep telkens vlot, ik voelde me fit, had geen last van de hechtingen na de knip (heeft trouwens te maken met de manier waarop een gynaecoloog een knip hecht, maar dit terzijde) en had rustige baby’s, op de eerste standaard huildag na. Ik vond het comfortabel om na bevalling 3 en 4 enkele dagen rust te krijgen. Thuis liepen immers 2 / 3 kleine kinderen rond. Maar medisch gezien was het niet nodig dat ik in het ziekenhuis bleef. Ik had net zo goed op hotel kunnen uitrusten. En ja, ik heb ook kwaaltjes gehad achteraf, maar niets dat niet met een telefoontje of een kort ambulant advies kon worden opgelost.

Ik denk dat mijn verhaal niet uniek is. Ik denk dat er nog vrouwen zijn die zich fit en goed voelen na een bevalling, die genoeg hebben aan kraamzorg aan huis (heb ik gekregen na mijn poliklinische bevalling). Waarom is het nu weer nodig om op de barricades klimmen omdat Maggie De Block nog maar opwerpt dat we hier in België wel erg lang opgenomen blijven na een bevalling en zich afvraagt of dat niet korter kan? Of is dat is een verworven recht, een 5-daags verblijf op de kraamafdeling, net zoals het stemrecht voor vrouwen? Als dat verblijf korter kan in veel Europese landen, waarom dan niet bij ons? Kraamzorg bestaat al, wie zegt dat dit niet kan worden uitgebreid? Natuurlijk zal een langer verblijf soms wél noodzakelijk zijn en ik twijfel er geen seconde aan dat dit ook in de toekomst nog zal kunnen. Maar als ik de reacties lees op de plannen van Maggie De Block, lijkt het wel alsof het vaker wel dan niet nodig is om lang in het ziekenhuis te blijven… Misschien is er dan wel iets mis met ons idee over de kraamperiode.
Want, als ik even stout mag zijn: moet je per se in een ziekenhuis blijven bij deze klachten, die Cathérine Ongenae in haar artikel beschrijft: “er getormenteerd uitzien, een gezicht vol bloeduitstortingen, niet op de benen kunnen staan, niet kunnen zitten, op zetpillen leven, flauwvallen omdat het toiletbezoek zo pijnlijk is, niet in de schoenen geraken, knieën van pudding, kleren die niet lekker zitten, hormonenbalans net gekeerd” of kan je dat thuis, mits hulp, ook wel overleven? Toen ik, jaren geleden, de échte griep had tijdens mijn derde zwangerschap, mijn kinderen niet kon optillen van de spierpijn, rilde, niet op mijn benen kon staan, bij elke hoestbui dood leek te gaan, geen enkele pijnvrije houding kon vinden, op pijnstillers leefde en me echt rotslecht voelde, was ik ook gewoon thuis en niet in een ziekenhuis, zoals de meeste mensen die een griep doormaken. Zou je dan na een lastige bevalling en tijdens een moeizame kraamperiode ook niet thuis kunnen herstellen en je weg leren vinden, mits hulp en goede informatie?

 

3 reacties

  1. Ik volg je volledig, elke situatie is anders en niet te vergelijken. Beetje paniekvoetbal vond ik haar artikel. Ik voelde alleszins bijzonder veel paniek toen ik het las.


  2. Elke bevalling / situatie is inderdaad anders. Zelf ben ik twee maal via een keizersnede bevallen. De eerste keer werd het een spoed keizersnede, de tweede maal was het gepland. De eerste keer mama worden was zo overweldigend dat ik zelfs na 6 dagen op de materniteit schrik had om die veilige plaats te verlaten. Eens thuis is alles goed verlopen, dus die schrik was nergens voor nodig.
    Na de tweede keizersnede heb ik gesmeekt om op dag 4 naar huis te mogen, want ik voelde me goed en kon thuis ook in mijn zetel liggen 🙂 Uiteindelijk mocht ik pas na 5,5 dag naar huis…
    Enkel de kraamhulp die ik had na mijn tweede bevalling viel tegen.
    Ik had eerder het gevoel gewoon een kuisvrouw te hebben dan een kraamhulp want als de “kraamhulp” al zegt ze geen baby’tjes durft vast te houden….


  3. ik vond het wel handig : als “nieuwe” mama zat ik nog vol onzekerheid en ‘k vond dat belletje waar ik om de haverklap kon op duwen als er een vraag in me opkwam wel handig. Maar was het nodig dat ik het maximum aantal dagen in ziekenhuis bleef? ….nee.

    ‘k was doodop, maar echt dood-dood doodop na lange bevalling die al maanden van onderbroken nachten van zwangerschapskwalen opvolgden. Ik vervloekte elke bezoeker (ook al hadden we enkel aan de directe familie ziekenhuiskamer gecommuniceerd) en vond het wel handig om maar beperkte bezoekuren te hebben.

    Handig maar niet nodig. Zeker niet als ik voor een 2e kind al wat zelfzekerder zal zijn (misschien)…zeker als je je oudste kindje mist, als je voor een 2e in kraambed ligt.

    Intussen heb ik ook al geleerd in hoeveel ziekenhuizen men ook compleet fout borstvoedingsadvies geeft en met elke dag de kans groter maakt dat de productie van de nieuwe mama zo snel mogelijk keldert. Gelukkig was dat bij mij niet het geval.

    ‘k vond wel de lactatiekundige vroedvrouw die aan huis kwam + kraamzorg die 2 keer halve dag per week kwamen een zegen en indien er een 2e kindje komt vraag ik die nog meer dan dat ik bij eerste gedaan heb. Ha, delegeren zal ik tot het maximale doen, zodat ik enkel het kindje moet knuffelen.

    Dus ik geef je gelijk: mits (!!) goeie informatie en hulp thuis, hoeven we helemaal niet zo lang in kraamkliniek. Het voorbeeld van Kate of de gewoonte in Nl om na een paar uur alweer naar huis te gaan vind ik wat te extreem. Maar ‘k denk dat ik volgende keer na 2 dagen wel al in mijn vertrouwde omgeving zal willen terugkeren.



Geef een reactie

