h1

Brief aan mijn oudste zoon

29 juni 2016

Ik ben fier op je, mijn lieve zoon. Heel erg fier.

Het is geen gemakkelijk jaar voor je geweest. Je bent geen grote prater als het op je eigen emoties aankomt, maar ik weet dat je zwaar teleurgesteld was, toen je je rapport onder ogen kreeg, intussen 6 maanden geleden. Je had de weken ervoor, voor het eerst in je schoolcarrière, al gevoeld dat weinig doen tijdens het schooljaar niet meer gecompenseerd kon worden tijdens de examens. Te veel en te moeilijke leerstof intussen.
De klasseraad geloofde er niet in dat je de tekorten zou kunnen ophalen. Maar jij bleek eens te meer erg koppig te zijn. Je zou er voor gaan. We hielden ons hart vast, want je had al zo dikwijls anderen hun ongelijk willen bewijzen, niet altijd met het gewenste resultaat, omdat je het telkens opnieuw wat te gemakkelijk opnam. Maar kijk, deze keer veranderde je houding. Je groeide. Je aanvaardde hulp, van ons en van anderen. Je werkte hard. En hard. En hard. Heel vaak tegen je zin, want de leerstof interesseerde je nog altijd maar matig. Je werkte mee in de klas, was daar aangenaam zoals altijd. Je voelde je goed in de klasgroep en bij je vrienden. Geen tafelspringer, maar door iedereen graag gezien. Je zat goed in je vel.
Af en toe stak de twijfel de kop op. Zal ik dit wel kunnen? Maar je veegde je twijfels elke keer weg en bleef er voor gaan.
Ik bewonder je erom. En ik ben fier op de manier waarop je evolueert en groeit.
Helaas neemt de klasseraad dat soort afwegingen niet mee in haar eindbeoordeling. De punten tellen. Twee tekorten worden niet gedelibereerd. Een herkansing in augustus bestaat niet meer. En de regel is dat je in het 5e jaar alleen kan slagen of niet slagen. Het is het tweede geworden, je zal je jaar opnieuw moeten doen. Dat je vrienden intussen doorgaan, volgend jaar zonder jou chrisostomos zullen vieren, op buitenlandse schoolreis zullen gaan en zullen afstuderen, raakt je diep. Dat begrijp ik.
Ik hoopte dat de klasseraad erin zou slagen om het gehele plaatje te zien: niet alleen je intellectuele prestaties, maar ook je competenties, je strijdlust, je doorzettingsvermogen, je bereidheid om te groeien en te evolueren. Ik had gehoopt dat ze je groeiproces zouden zien en zouden waarderen, en dit resultaat als een tussentijds bilan zouden beschouwen: nog niet voldoende, maar gezien de bijna onmogelijke opgave waar je 6 maanden geleden voor stond, toch een schitterend resultaat. Ik had gehoopt dat ze je de kans zouden geven om voort te bouwen.
Helaas, ze hebben er anders over beslist. Je zal even een stap moeten terugzetten. Je zal allicht een jaar tegemoet gaan met verdriet en gemis en frustratie. Dat zal niet gemakkelijk worden, dat weet ik, maar laat deze teleurstelling je niet onderuit halen, laat je niet fnuiken, ga verder op de weg die je een half jaar geleden bent ingeslagen. Word de man die je wil worden. Met opgeheven hoofd.
Ik geloof in je. En ik zal je blijven aanmoedigen. Altijd.

Liefs,
Mama

 

4 reacties

  1. Zeker gaat het alsnog lukken.

    Bemoedigende groet,


  2. jammer dat zijn inspanning niet werd beloond. Hopelijk kan hij genoeg in zichzelf geloven om er opnieuw voor te gaan.


  3. Met zoveel steun en liefde kan het haast niet anders dan lukken! Goede moed!


  4. Op de school waar mijn vrouw les geeft had men met de geleverde inspanningen zeker rekening gehouden. Tenzij de tekorten heel zwaar zouden zijn en ze niet anders kunnen.
    En een van de dochters moet er ook keihard voor werken, maar wordt gelukkig wel beloond met punten en voor de vakken die ze echt niet kan (o.a. talen) krijgt ze veel steun en begrip van haar leerkrachten. Gelukkig is het niet op elke school zoals bij je zoon.



Geef een reactie

