h1

2016

1 januari 2017

2016 was een jaar van verdriet, teleurstellingen en verwondering.
Verdriet bij wat dierbaren overkwam. Verdriet over dromen die in duigen vielen. Teleurstelling in mensen, systemen, mezelf. Verwondering over wat mensen wel of niet deden en hoe ze al dan niet reageerden. Verwondering over de rigiditeit en beperktheid van systemen, in mijn nabijheid en in de grote wereld. Verwondering over hoe ik dat wat ik nochtans erg waardevol vind, toch weer te veel liet schieten.

Maar 2016 was ook een jaar van bewondering en hoop. Bewondering voor de vechtlust van mensen. Het doorzettingsvermogen en de veerkracht en het optimisme. De steun die ze geven. De zachtheid en mildheid waarmee ze anderen bejegenen. Bewondering voor die enkeling die binnen een schijnbaar hopeloos systeem toch een andere koers vaart en poorten opent en weer hoop biedt.

De zwaarte van 2016 heeft me uitgedaagd. Stilstaan, opmerken wat er is en keuzes maken. Dat deed goed. Ik zag dat verdriet, teleurstelling en verwondering kunnen samengaan met geluk, stabiliteit en innerlijke rust. Ik zocht en vond nieuwe wegen. Het was goed zo.

2017 wordt een jaar van verwachting en uitkijken naar. Wat al stilaan vorm kreeg in 2016 wordt misschien wel heel concreet in 2017.

2 reacties

  1. Ik wens je warmte en veel zonneschijn!

    Vrolijke groet,


  2. Ik wens je in 2017 warmte en stabiliteit op die nieuwe wegen toe



Geef een reactie

